זיעה חריפה? ריח לא נעים מהפה? לא נעים! אבל מה בעצם גורם להם – ואיך אפשר למנוע אותם?

חוש הריח הוא אחד החושים היותר מסתוריים. בניגוד לשמיעה ולראייה, שבהם אנחנו מכירים לא רע את המנגנונים הבסיסיים ואת הפיזיקה והכימיה שעומדות מאחוריהם, חוש הריח עדיין אינו מובן לנו באותה רמה. אחת הסיבות העיקריות היא מורכבותו, שבבסיסה עומדים כ-450 קולטני ריח שונים. לשם השוואה, בעיניים יש לנו רק שלושה סוגים של קולטני אור.

למרות הפערים הרבים שעוד נותרו לנו בהבנה המדעית של חוש הריח, התחושות שהוא מעורר בנו ברורות למדי. ריחות טובים יכולים להביא להתעלות הנפש ומעידים על ארוחה טובה, על פירות בשלים ועל סביבה נעימה, ראויה ובריאה באופן כללי. ריחות רעים, לעומת זאת, מעידים לרוב על ריקבון ועל סכנה לבריאות ויגרמו לנו לא פעם בחילה חריפה.

חוש הריח ממלא תפקיד חשוב גם בדרך שבה אנו בוחרים בני זוג. ריחות הגוף שלנו מספקים מסרים כימיים חשובים מאוד ומידע גנטי על הפרט שמולנו. מצד שני, ריחות גוף חזקים מדי עלולים לעורר סלידה קשה.

בראש הריחות הקשים לעיכול עבורנו נמצאים ריח הזיעה החריף וריחות רעים מהפה. במשאל שנערך לאחרונה השיבו 60 אחוז מהנשאלים שלא יצאו לדייט עם מישהו שיש לו ריח רע בפה, גם אם תכונותיו האחרות מושכות אותם.

מקורות הריח הרע
אם כן ברור למדי מדוע כולנו רוצים להפיץ ריח טוב ואיך זה שתעשיות היגיינת הפה, המסטיקים והסוכריות מגלגלות עשרות מיליארדי דולרים בשנה, וכמוהן גם יצרני הבשמים  והדאודורנטים. אבל לפני כן אולי כדאי שנבין מניין נובע הריח הרע.

מה גורם לריח רע מהפה.  TED-Ed

ריח רע מהפה, כמו גם ריח של זיעה, אינם באים מהגוף עצמו. האשמים העיקריים בריחות הרעים האלה הם למעשה חיידקים.

ריח רע מהפה נוצר כשהחיידקים שחיים בפה שלנו מפרקים שאריות אוכל ותאי רקמה מתים כדי להזין את עצמם. במהלך הפירוק משתחררים גזים עם ריח חריף, שמכילים גופרית וריחם מזכיר שום, ביצים רקובות וביוב.

ריח זיעה חריף נובע מחיידקים שמפרקים את החלבונים שנמצאים בזיעה. הגזים שמשתחררים מזכירים בריחם בצל או כמון.

למעשה רוב הריחות הלא נעימים שאנחנו מכירים מקורם בפעילות של מיקרואורגניזמים. ריח הזבל, הביוב, האוכל הרקוב וגם ריחות אנושיים פחות נעימים, כולם נוצרים מגזים שנפלטים לאוויר כתוצאה מפעילות של חיידקים שניזונים.

אפשר לטעון שבני האדם עצמם אינם מסריחים, אלא רק החיידקים שניזונים מהם – ולכן כולנו יכולים להפסיק להשתמש בתכשירים ריחניים לאלתר. הטענה הזו תהיה נכונה להלכה, אבל בחברה שמקדשת את הריח הטוב אולי כדאי לנקוט בכל זאת באמצעים שיצמצמו את הריחות הלא נעימים שאנחנו מדיפים.

באופן לא מפתיע, הדרך לעצור ריחות לא נעימים היא למנוע מחיידקים להצטבר במקומות המועדים לסכנה, ולכן היגיינה היא המפתח למניעת ריחות כאלה. בנוסף ניתן ואף רצוי להשתמש כמובן בדאודורנט ובמשחת שיניים. כולנו רק נרוויח מזה.

איתן אוקסנברג
דוקטורנט, המחלקה לחומרים ופני שטח

• פרדס חנה כרכור

ריח רע

אשמח שתפנו אותי לבדיקה אצל מומחה בנושא הנ"ל

• עווז

ריח רע מהפה

יש לי ריח של ביוב שנפלט לי מהפה, אני צריך עזרה בבקשה
    אני סובל מזה כמה שנים .
    רוצה לדעת מה מקור הריח האם זה נגרם מהפה או הקיבה ??