פרויקט spaceIL הינו פרויקט יוצא דופן, אשר מטרתו לשגר רכב חלל, אשר ינחת על הירח, ינוע על פניו כ500 מטרים וישלח שתי תמונות לפחות שלו על פני הירח, כאשר דגל ישראל מתנוסס עליו בגאווה.  פרויקט זה הינו חלק מתחרות אשר השיקה חברת Google, הנקרא Google Lunar X Prize.

אם יצליחו חברי הפרויקט במשימה, ישראל תהפוך להיות המדינה השלישית בעולם אשר הנחיתה רכב חלל על פני הירח

זהו הסרטון השלישי בנושא. בסרטון זה חולקים חברי הקבוצה את לבטיהם עם הצופים לגבי האופן בו יבצעו את אחת מן המשימות הנדרשות בתחרות. על הקבוצה למצוא דרך לצלם את רכב החלל לאחר שנחת על פני הירח, בשתי נקודות שונות, המרוחקות זו מזו במרחק של 500 מטרים לפחות. חברי הקבוצה מעלים שני רעיונות שונים לביצוע אתגר זה, ומסבירים מהם הקשיים הטכניים במימושם

 

הסרטון הופק בידי קבוצת SpaceIl ותורגם בידי צוות אתר דוידסון אונליין
 

ירון גרוס
דוקטורנט, המחלקה לפיזיקה של חומר מעובה

מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

5 תגובות

  • yan

    צילום עצמי של החללית ממרחק מסוים

    מדוע שאחד או חלק מדפנות החללית תיוצר ממתכת שעברה עיבוד מכני שמשמעו ליטוש עד לרמה של מראה וכך אחרי הנחיתה החלק המלוטש בנפילה מבוקרת(של מרחק וזווית) כלפי מטה ישמש כמראה ומצלמה שממוקמת בחללית תצלם את הבבואה של עצמה .

  • David

    Question

    Why not have a shelf that extends like a telescope from the body of the craft. It can be lite and the camera can be small enough not totip the balance of the craft. More than that, the camera can be cleaned once the arm slides back to the craft and you could have a secondary arm to either add more balance or have a backup camera.

  • SpaceIL

    Answer

    Hey David, the reason we try to avoid an extended shelf/arm is that basically in space one try to avoid any moving parts. The space environment is very harsh and things might jam. Even in very expensive projects things like this might happen - look what happened in the international space station http://www.theregister.co.uk/2006/12/19/astronauts_home/

  • גיא

    שתי אפשרויות

    1)למה שלא יהיו מן תאים למצלמות, כך שבכל פעם שתהיה אפשרות לצלם ,המצלמות יצאו(בעזרת בוכנות או משהו כזה)ויצלמו.
    2)למה שלא תהיה חללית מאוישת שתצלם את המתרחש מלמעלה- כמו מייקל קולינס באפולו 11.

  • SpaceIL

    תשובה

    1. הסיבה שנמנעים מבוכנות שנפתחות ונסגרות מספר רב של פעמים - היא שנמנעים בחלל ככל הניתן מחלקים נעים. תנאי החלל מאוד קשים ומנגנונים נעים עלולים להתקע, אפילו בפרוייקטים גדולים ועתירי משאבים.
    תוכל לראות מה קרה בתחנת החלל הבינלאומית -
    http://www.theregister.co.uk/2006/12/19/astronauts_home

    2. פתרון בו יש מספר רכבים הוא מורכב בהרבה, מעבר לכשל טכני בפירוק - הפתרון דורש בניה של שני רכבים שונים היודעים לתפקד באופן עצמאי עם מערכת בקרה היעודית למשימה שלהם.
    פתרון זה יגרור גם תוספת משמעותית במסה (בעיקר מכיוון שמדובר ב-2 מערכות הנעה נפרדות) , אשר תעלה גם את העלות הכוללת של הפרוייקט.
    חשוב לציין - SpaceIL הולכת להנחית חללית לא-מאויישת. חללית מאויישת דורשת פתרון הרבה הרבה יותר מורכב.