כדור הארץ שופע מים, מירב פני כדור הארץ מכוסים במים, אך מהיכן המים הללו הגיעו? התיאוריה המקובלת היום הינה כי כדור הארץ נוצר בתחילה ככוכב צחיח, ומים רבים הגיעו אל כדור הארץ על גבי אסטרואידים אשר התנגשו בו, בערך באותה התקופה בה נוצר הירח.

למרות זאת עד כה לא נתגלו אסטרואידים המכילים כמות גדולה של מים. לאחרונה ביצעו שתי קבוצות שונות תצפיות ממצפה הכוכבים שבהוואי אל עבר חגורת האסטרואידים, אשר זיהו לאחרונה אפשרות להימצאותם של מים רבים על גבי אחד האסטרואידים הגדולים שבחגורה.

חגורת האסטרואידים המרכזית נמצאת בין כוכב מאדים לכוכב צדק. במרחק זה מן השמש הטמפרטורה הממוצעת הינה בין -70 ל -120 מעלות. בטמפרטורה זו, ובהתחשב בעובדה שלאסטרואידים אין אטמוספרה קרח אשר הצטבר בעבר על פני השטח של האסטרואידים, אמור להתנדף תוך מספר שנים קצר יחסית ביותר. לכן איש לא ציפה למצוא קרח על פני השטח של אף אסטרואיד בחגורה.

למרות זאת, לאחרונה פרסמו שתי קבוצות שונות, כי מתצפיות שנערכו באמצעות טלסקופ הממוקם בהוואי, עולה בבירור כי קיימת שכבת קרח משמעותית ביותר על פניו של אחד מן האסטרואידים הגדולים ביותר שבחגורה.

החוקרים צפו באור השמש המוחזר מן האסטרואיד אל עבר כדור הארץ. על ידי בחינת הספקטרום, וזיהוי אילו קווים חסרים בו ניתן ללמוד מהו הרכב פני השטח של האסטרואיד. למרבה הפלא גילו שתי הקבוצות כי פני השטח של האסטרואיד מצופים בקרח.

כאמור שכבת קרח זו אמורה להתנדף בתוך זמן קצר, קצר בהרבה מגילו המוערך של האסטרואיד, ולכן ההסבר הגיוני ביותר לקיומה של שכבת הקרח, הינו כי מתחת לפני השטח של האסטרואיד קיים מאגר מים גדול .

אם אכן קיים מאגר מים שכזה, כאשר שכבת הקרח מתנדפת לאיטה, עולים מים מן המאגר אל פני השטח וקופאים. בצורה שכזו נשמרת כל העת שכבת הקרח על פני האסטרואיד.

אם השערה זו נכונה היא פותחת לראשונה פתח לחקר של מקור המים על כדור הארץ, שאלה חשובה בהבנת תהליך היווצרותו של הכוכב המיוחד שלנו, והדרך ליצירת התנאים על פניו אשר אפשרו את יצירתם של היצורים החיים.


מיקום האסטרואיד במערכת השמש. התמונה באדיבות מגזין Nature

 

מאת: ירון גרוס
המחלקה לפיסיקה של חומר מעובה
מכון וייצמן למדע

בבליוגרפיה

A frosty finding, H,H. Heish, Nature, 464, 1286, 2010
 

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

4 תגובות

  • תום היוס גיימס

    מקור המים ביקום

    שלום רב
    בין אם המים נישאו על גבי גופים שמימיים שהתרסקו על כדור הארץ לבין אם לא, נשאלת השאלה כיצד נוצרו המים בכלל (על פני כוכב לכת או אסטרואיד) ?

  • אביתר קשת

    מקור המים על כדור הארץ.

    האם מופרך יהיה לחשוב כי בתהליך התגבשות מערכת השמש ברגע של ״הבשלה״ מבחינת התנאים של גאולוגיה טמפרטורה ועוד, בזמן שנוצר מצב של התייצבות מקרית של כל מערך הכוכבים בשורה אל השמש מים ואדים ״גלשו״ לכדור הארץ מהחלק המרוחק של המערכת עד להתייצבות מצב ושינוי מערך הכוכבים בד בבד?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןחגי אדרי

    מקור המים על כדור הארץ

    שלום אביתר,

    לא הבנתי בדיוק את השאלה שלך, מה הכוונה התייצבות של כל מערך הכוכבים בשורה אל השמש? באיזה שלב בתהליך אתה מתכוון? אם תוכל להבהיר את כוונתך, אנסה לענות על השאלה.
    אתה מוזמן לעיין בכתבות שעוסקות במערכת השמש באתר.

  • אביתר קשת

    מקור המים על כדור הארץ.

    תודה אסתפק בכך בשלב זה.