"האב הרוחני" של שומרי הופיע על קונסולות משחק ומחשבי אטרי (ATARI) בשלהי שנות ה80. כאשר המסך נותר ללא תזוזה מספר דקות החלו להתחלף עליו צבעים באופן שנקבע ע"י היצרן. בזמנו לא היה למשתמש כל יכולת לקבוע את סוג שומר המסך ומתי ניתן להפעילו. מעט יותר מאוחר, בשנת 1983, כבר נוצר שומר המסך הראשון שהותקן במחשב IBM; שומר מסך זה החשיך את המסך לאחר 3 דקות ללא שימוש.

התפקיד המקורי של שומרי מסך (screen saver) היה (כשמם כן הוא) למנוע צריבה של המסך, הבעיה הייתה חמורה בעיקר באותם מסכי שפופרת עתיקים מונו-כרומטיים (בעלי צבע אחד בלבד) בהם המסך היה שחור והכיתוב הופיע בירוק זרחני.

כדי להבין את תהליך הצריבה יש להבין כיצד עבדו מסכים אלו:
מסך שפופרת (CRT, (cathode ray tube  הוא מסך המאיר כאשר קרן אלקטרונים המשוגרת מתותח אלקטרונים (השפופרת) פוגעת בו.
הקרן למעשה סורקת את המסך פיקסל אחר פיקסל, שורה אחר שורה, ובכל מקום בו היא פוגעת- היא יוצרת אינטראקציה עם החומר הזרחני הצמוד לזכוכית מבפנים והחומר פולט אור (שזה בעצם מה שאנו רואים על המסך).
הקצב בו הקרן עוברת על פני המסך פעם אחת הוא קצב האוורור של התמונה.
במידה ותמונה מסוימת נשארת על המסך זמן רב באופן רצוף (למשל האות "א" באותו מקום) הרי שהקרן פוגעת באותה נקודה שוב ושוב והחומר הזרחני פולט אנרגיית אור שוב ושוב עד שהנקודה 'נצרבת' (כמו בפילם במצלמה שעברה חשיפת יתר). במקרים חמורים מאוד המסך היה ניזוק עד כדי כך שהיה צורך להחליפו.

לשם כך נוצר שומר המסך. במידה ותמונה נשארת סטאטית מעבר לזמן מסוים, שומר המסך נכנס לפעולה ותמונה נעה (או כל פטנט אחר) הופיעה על המסך. בכך נמנעה הצריבה, כי התמונה זזה כל הזמן ושום נקודה אינה מוארת לאורך זמן.


כיום עם כניסתם של מסכים שטוחים (LCD, liquid cell display) לשוק הטכנולוגיה השתנתה ובעיית הצריבה חלפה מהעולם. ניתן עדיין לראות לעיתים מסכים צרובים או "דמויות רפאים" במסכים של כספומטים הפועלים זמן רב.

נקודה חשובה נוספת להבנה היא שכיום עם מסכי ה LCD שומר המסך עושה למעשה את ההפך- הוא לא שומר על חיי המסך!


הדרך הטובה ביותר לשמור על חיי מסך LCD הוא לכבות את המסך כשהוא לא בשימוש (power save). במידה ואנו משתמשים בשומר מסך התאורה של המסך עובדת כרגיל (כלומר אין הבדל מבחינת תאורת המסך בין עבודה רגילה ושימוש בשומר מסך) ואורך חיי המסך מתקצר. לכן מבחינת שמירת המסך במסכי LCD עדיף לכבות את המסך ולא להשתמש בשומרי מסך למיניהם.

אם כן למה אנו משתמשים עדיין בפונקציה הנ"ל:
(1). סתם הרגל של הדינוזאורים שבינינו.
(2). היום יש לשומר המסך אפקט בידורי (תמונות מהטיול האחרון, סרטון מצחיק וכו').
(3). אבטחה- כשאנו עוזבים את השולחן אנו נועלים את המחשב על שומר המסך וכך מי שבא לא יכול לראות על מה אנו עובדים ולא יכול להיכנס למחשב מחדש ללא קוד.
(4). כאשר המחשב לא פעיל זמן מסוים שומר המסך מופעל ויחד איתו מופעלים תוכניות נוספות, למשל- אנטי וירוס הבודק את הכונן.
(5). בדיוק כמו באפשרות 4, רק שכאן התוכנה המופעלת היא תוכנת המצרפת את המחשב למספר אדיר של מחשבים ברשת העוסקים בבעיה מסוימת ובכך כל אחד מאיתנו יכולים לסייע ל"ציבור". דוגמא מוכרת אחת היא פרויקט SETI המחפש אחר חיים תבוניים ביקום

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

תגובה אחת

  • גינת

    תודה

    כל הכבוד על ההסבר המעניין