באופן כללי, גוף הנע, ככל שמהירותו גוברת, מסתו לצופה מהצד דוקא עולה, בהתאם לתורת היחסות הפרטית. הכוונה כמובן למסה היחסותית שלו ולא למסת המנוחה. בחיי היום-יום, השינוי אפסי ואין הבדל בין המסות.
ייתכן וכוונתך למצב בו הגוף נושא את הדלק האיץ אותו, ואז "מאבד" הוא ממסתו ככל שהוא מאיץ, כיוון שהדלק משמש לצורכי האצה. ישנן כלי רכב ששוגרו לחלל, אשר 90% ואף יותר מהמסה המקורית הינה דלק. מעט מספרים לקבלת פרופורציה על שינוי המסה המדובר בתנועה במהירות גבוהה:
כלי הרכב המאויש המהיר ביותר, הינו כפי הנראה אפולו 10, החללית הרביעית במשימת אפולו, אשר הגיעה למהירות של כמעט 40,000 ק"מ בשעה בעת חזרתה מהירח. כזכור, מהירות האור הינה 300,000 ק"מ בשניה. משמע אפולו נעה במהירות מירבית של פחות מ-0.004% מהירות האור. שינוי המסה המדובר אם כך הינו פחות מעשירית המיליונית האחוז, או לאוהבי המספרים, פחות ממיליגרם לכל טון...
גוף הנע ב- 50% ממהירות האור מסתו, קרי מסתו היחסותית, תהא גדולה ב?15% ממסת המנוחה שלו. על-כן, ככל שמתקרבים יותר למהירות האור כך זקוקים ליותר אנרגיה כדי להמשיך ולהאיץ.
מאת: ד"ר לירן שמשי
המחלקה לפיזיקה של מערכות מורכבות
מכון ויצמן למדע
הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.