ראשית נסביר בקצרה מהו תנע.
תנע של גוף, הינו אחד המושגים החשובים ביותר בפיסיקה. מושג זה מבטא את כיוון ו"עוצמת" תנועתו של גוף. ככל שיש לגוף מהירות רבה יותר או מסה גדולה יותר, כך התנע שלו גדול יותר. במערכת סגורה מתקיים חוק שימור התנע, אחד מחוקי השימור החשובים ביותר במדע ובפיסיקה בפרט. המונח "עוצמת התנועה", הוא בעצם מדד לכמה קשה יהיה לבלום גוף או לשנות את מהירותו במהלך תנועה חופשית (ללא חיכוך). לדוגמא, קל יותר לעצור כדור ספוג מאשר כדורגל שנבעט לעברינו מכיוון שכדור הספוג כבד פחות, ונע לאט יותר. בשפה המדעית אנו אומרים שיש לו פחות תנע. התנע מוגדר כמכפלת המסה והמהירות. ככל שהם גדולים יותר, כך התנע גדול יותר.

על כן, התנע של אופניים (בשל מסתו הקטנה ומהירותו הנמוכה) יהיה קטן בהרבה מזה של רכב. אגב, קל יותר לבלום אופניים מאשר רכב ולכן לאופניים יש ידית בלימה ואילו לרכב יש דוושת כח לבלימה ( עם ידית בלימה לא נצליח לעצור את תנועתו של רכב...) התנגשות חזיתית בין אופניים לרכב (שהיא, מן הסתם, אינה אלסטית) "שינוי המהירות" של האופניים יהיה גדול יותר.


באיור אנו רואים התנגשות בין משאית לרכב. mass מציין את מסת הגוף, vel מציין את מהירותו ו mom מציין את התנע שלו.

מאת: חיים ברק
המחלקה לפיזיקה של חלקיקים ואסטרופיזיקה
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

4 תגובות

  • רון

    התנגשות חזיתית לעומת התנגשות בקיר

    בהמשך לשאלה של טומי. האם תוספת האנרגיה היא לא החלק שנבלע ע"י המכונית האחרת? במילים אחרות: אם היינו מעמידים לוח דק בדיוק במקום בו המכוניות מתנגשות, הנהג בכל רכב לא היה רואה או מרגיש בדיוק מה שהיה מרגיש אילו התנגש בקיר?

  • טומי

    שאלה

    האם תאונת דרכים חזיתית בין שני כלי רכב הנוסעים במהירות זהה ובעלי משקל זהה חמורה יותר מהתנגשות של אותו כלי רכב הנוסע באותה מהירות אך מתנגש בקיר?

  • שלומי

    תשובה לכולכם

    עלינו לבחור נקודת יחוס ממנה אנחנו מחליטים מה המהירות.
    למשל, לאדם היושב ברכב שנע במהירות 100 קמש מערבה, אין תחושה שהוא נע במהירות של 100 קמש בתוך הרכב.
    הרי שהמהירות 100 קמש היא ביחס לאדמה עליה הוא נע.
    למשל, אם תסע מזרחה במהירות 100 קמש ועל ידך יחלוף רכב במהירות של 110 קמש באותו הכיוון, זה יראה לך כאילו הרכב השכן נע במהירות של 10 קמש בלבד, כי ההבדל בין המהירויות שלכם הוא 10 קמש בלבד.
    לעומת זאת, אם אותו רכב היה נע ב110 קמש לכיוון מערב (הכיוון ההפוך משלך) זה היה נראה לך כאילו הרכב הזה נע במהירות של 210 קמש ולא 110.
    זאת כי כשאתה מסתכל על עצמך, אתה כיבכול עומד במקום והרכב מתקרב אליך במהירות של 110. לזה עלינו להוסיף את ה100 קמש שלך כי טכנית אתה גם נע לכיוונו.
    מכאן שכשאנחנו ניגשים לשאלה שלך טומי, עוצמת התנע בתאונת דרכים בין שני רכבים בעלי מסה זהה ומהירות למשל 100 קמש, תהיה שוות ערך לעוצמת התנע של רכב שנע במהירות 200 קמש שמתנגש בקיר שאינו זז בכלל.

  • מאיר

    תשובה

    אני חושב שמהתשובה שלמעלה קל לראות שאם ניקח שני רכבים זהים אחד סטטי (="קיר") ואחד ינוע לכיוון רכב אחר ההתנגשות במקרה השני תהייה קשה יותר בגלל תוספת התנע (=אנרגיה).