מינים בסכנת הכחדה (endangered species) הם אוכלוסיות של יצורים חיים (בעלי חיים או צמחים) בסכנה להעלם מעל פני כדור הארץ בגלל שמספר בפרטים כיום קטן מידי כדי להחזיק גרעין רבייה יציב או שבגלל שינויי מזג-אוויר בית הגידול שלהם משתנה מעבר ליכולת ההסתגלות שלהם (נכון בעיקר בבע"ח שיש להם בית גידול מוגדר וספציפי).
סיבה נוספת אפשרית היא שלתוך בית הגידול הוצגו טורפים שלא היו קיימים קודם והמין בסכנת הכחדה לא מצליח להתמודד עם מצב חדש זה.

השאלה שלך קשה עד בלתי אפשרית למענה מכיוון שהיא תלויה בנקודת זמן ספציפית ולמעשה לא תמיד ידועים מספר הפריטים המדויק (אלא רק הערכה גסה). בנוסף המדענים בתחום מעריכים שכמעט כל יום, היכן שהוא על פני כדור הארץ, מין כלשהו נכחד וזאת מבלי שנדע כלל שהיה קיים (מדובר בעיקר באורגניזמים קטנים, בע"ח ימיים ומיני צמחים אקזוטיים).


באדום מינים בסכנה מיידית, בכתום מינים בסכנה להכחדה ובצהוב מינים רגישים (נכון ל2007).
החלוקה (מלמעלה למטה): יונקים, ציפורים, זוחלים, דו-חיים, דגים, חרקים, רכיכות וצמחים (ויקיפדיה).

אם נהייה כנים, השאלה החשובה היא לא איזה מין הכי נדיר אלא מה ניתן לעשות כדי למנוע את ההכחדה ההמונית המתרחשת כיום.


התמונה נלקחה מויקיפדיה

ארגון השימור העולמי (The World Conservation Union (IUCN)) מעריך שכ 40% אחוז מהמינים בעולם מצויים ברמה כזו או אחרת של סכנת הכחדה!!


התמונה נלקחה מויקיפדיה

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

0 תגובות