בכדי לענות על השאלה תחילה נגדיר מה הם תאי הילה (hela cells), לאחר מכן נבחן באילו צורות תאים יכולים למות ולבסוף נבחן מה מייחד תאי הילה.

תאי הילה הם תאים שנלקחו מגידול סרטני בגופה של אישה בשם הנרייטה לאקס (Henrietta Lacks) שנפטרה בשנת 1951 ומכאן מקור השם. תאים אלו הם תאי האדם הראשונים והנפוצים ביותר המשמשים למחקר רפואי. אחד המאפיינים הבולטים של תאי הילה הוא שהם מסוגלים להמשיך להתחלק לנצח, וזאת בניגוד לתאים אנושיים רגילים שמפסיקים להתחלק ומתים כעבור מספר חלוקות. הסיבה לכך נעוצה בנוכחות אנזים טלומראז אקטיבי בתאים אלו. חלוקת תאים מצריכה הכפלה של החומר התורשתי המקודד ע"י מולקולות המכונות DNA. בקצה של כל מולקולת DNAישנו אזור המכונה טלומר (טלו=רחוק כמו במילה טלפון) אשר מתקצר אחרי כל חלוקה. כאשר הטלומר נעלם לגמרי התא מפסיק להתחלק. בתאי הילה ישנו אנזים (זרז תהליכים כימיים) פעיל שנקרא טלומראז שמחזיר את הטלומר שאמור להתקצר לאורכו המקורי, כך שהטלומר לא נגמר לעולם וכתוצאה מכך התאים לעולם לא מפסיקים להתחלק. בתאי גוף בריאים וממוינים הטלומראז אינו פעיל ולכן הטלומרים מתקצרים עם חלוקות התא.

הטלומרים מסומנים ככיפות לבנות בקצות הכרומוזומים שמכילים את הDNA התאי. תמונה מוויקיפדיה.

דרך נוספת שבה תאים יכולים למות היא ע"י הפעלת מנגנון המוות התאי המתוכנן המכונה אפופטוזיס. גופנו מורכב מתאים רבים אשר צריכים לתפקד בסנכרון אחד עם השני. לעיתים קורה שטובת הגוף היא שתא ספציפי יפעיל את מנגנון האפופטוזיס ויהרוג את עצמו. דוגמאות למקרים כאלה הם תא שהותקף ע"י וירוס, תאים עודפים במהלך ההתפתחות העוברית וכו'. אחת התכונות המאפיינות תאים סרטניים היא איבוד חלקי או מלא של היכולת לעבור אפופטוזיס. כיוון שתאי הילה הם תאים סרטניים יכולתם לעבור אפופטוזיס היא מוגבלת ולכן תנאים שונים אשר יפעילו את המנגנון בקרב תאים רגילים, ובכך יגרמו למותם לא יפעילו את מנגנון המוות התאי בתאי הילה, אשר ימשיכו לחיות ולהתחלק.

תאי הילה בצביעת גרעין כחולה. תמונה מוייקיפדיה.

למרות זאת, לא ניתן לומר שתאי הילה לא יכולים למות. בהיעדר חומרי תזונה,או תנאי טמפרטורה, מליחות, חומציות, לחות, וריכוז חמצן מתאים תאי הילה ימותו כמו תאים רגילים. תאים סרטניים נוטים לעיתים להיות אף רגישים יותר מתאים רגילים כיוון שהם מתחלקים ועל כן זקוקים לחומרי גלם רבים יותר. כמו כן תאי הילה יכולים למות כתוצאה מנזק פיזי כגון פגיעה בשלמותו של קרום התא – מוות כזה איננו מוות תאי מתוכנן, הדורש הפעלה של מנגנונים תאיים שונים, כי אם הרס בלתי מבוקר של התא המכונה נקרוזיס.

לסיכום תאי הילה, בניגוד לתאים בריאים, יכולים להתחלק לנצח ועל כן נקראים אלמותיים. בנוסף יכולתם להפעיל את מנגנון המוות התאי המתוכנן נמוכה בהרבה מזו של תאים בריאים. עם זאת לא ניתן לומר שתאי הילה לא יכולים למות כיוון שהם תלויים בתנאי סביבה תומכי חיים לצורך קיומם.

מאת: רות חייט, דוקטורנטית