נוסח השאלה המלא: כיצד עובדים משככי כאבים כמו אדוויל ואקמול? האם הם מנטרלים את הפעולה של נוירונים מסוימים בתנאים מסוימים? ומדוע הם מורידים חום? ועוד שאלה: ראיתי (ויכול להיות שההבנה שלי לא נכונה או התרגום) שעל קופסת האדוויל כתוב שצריך לשתות שלוש כוסות של משקה אלכוהולי תוך כדי השימוש בתרופה, מדוע?

כרגיל בנושאים כגון אלו אתחיל בהסתייגות.
הכותבים במדור "שאל את המומחה" אינם רופאים הומאניים; לכן התשובה הניתנת כאן מתייחסת רק לאספקט המדעי של השאלה (קרי כיצד עובדים משככי כאבים). אין בתשובה שום המלצה לתרופה זו או אחרת, התוויה למתן התרופה או אזהרה בפני תופעות לוואי. שאלות מסוג זה יש להפנות לרופא או לפנות לאחד הפורומים הרפואיים ברשת בהם רופאים הומאניים עונים לשאלות הציבור הרחב.

בנוסף אני מתנצל מראש על שלל המילים הלועזיות שיופיעו בתשובה (למרות שכולם ילוו בתרגום לעברית). הסיבה היא פשוטה – רוב החומר ברשת הנו באנגלית ולכן מי שירצה למצוא עוד בנושא יצטרך לדעת את המילים בהם יש להשתמש במנוע החיפוש.

משככי הכאבים אדוויל ואקמול או בשמם הגנרי (השם של המוצר עצמו, לא השם המסחרי שהוא בבעלות החברה המייצרת) Paracetamol או Acetaminophen (אקמול) ו Ibuprofen (אדוויל) הם נוגדי דלקת שאינם סטרואידים ( או בשמם הלועזי NSAID - Non Steroidal Anti Inflammatory Drugs).


מימין הנוסחא הכימית של האקמול ומשמאל של אדוויל. באדיבות ויקיפדיה.

החומרים פועלים כמעכבי יצור פרוסטגלנדינים בגוף (Prostaglandin).
בתרשים הזרימה למטה ניתן לראות את המסלול הביוכימי בגוף בו נוצרים פרוסטגלנדינים ואת המיקום בו האקמול ואדוויל מתערבים ומעכבים את הייצור.

פוספוליפידים מצויים כמעט בכל הממבראנות הביולוגיות והן אחד המרכיבים החשובים ביותר בקרומי התא.
באחד מתהליכי הפירוק של הפוספוליפידים מתקבל התוצר חומצה ארכידונית (Archidonic acid) המהווה חלק ממערכת התקשורת של התא (מהווה "מסר שניוני" בתהליכים שונים). במאמר מוסגר נזכיר שאת תהליך הפירוק הזה עוצרים סטרואידים שונים ע"י עיכוב האנזים האחראי לפירוק.

החומצה הארכידונית עצמה יכולה להמשיך להתפרק ע"י אנזימים נוספים.
אלו החשובים לתשובה שלנו הם האנזימים ציקלואוקסיגנאז 1 ו 2 (Cyclooxygenase) או בשמם היותר מוכר COX1 ו COX2. התוצרים המעניינים אותנו בתגובה זו הם הפרוסטגלנדינים (Prostaglandins). משפחת הפרוסטגלנדינים היא משפחת מולקולות שומניות חשובה מאין כמוה בתהליכים המתרחשים בגוף. מספר התהליכים וההשפעות בהם מעורבים פרוסטגלנדינים שונים הם הרבה מעבר לרמת הפירוט וההסבר שיכולים להינתן בתשובה אך אם נתרכז רק בשאלה שנשאלה ניתן לומר שפרוסטגלנדינים משפיעים בין השאר בתגובת הדלקת בגוף, בתחושת הכאב ובעליית החום כתגובה לדלקת. לכן עיכוב ייצור של הפרוסטגלנדינים יגרום לירידה בתחושת הכאב ובחום.

כפי שצוין למעלה קיימים שני אנזימים בתהליך COX1 ו COX2.
COX1 הוא זה שפעיל רוב הזמן ואחראי לפירוק החומצה הארכידונית לפרוסטגלנדינים ובמצב של דלקת נכנס לפעולה COX2.
רוב רובם של ה NSAIDs כמו האקמול והאדוויל אינם סלקטיביים ויעכבו הן את COX1 ו COX2. בשנים האחרונות יצאו לשוק מספר תרופות שהן ספציפיות ל COX2. אחד היתרונות לתרופות אלו הוא הסיכוי המופחת לכיבי קיבה (תופעת לוואי אפשרית בשימוש לאורך זמן ב NSAIDs). אם זאת התברר שאין טוב בלי רע ובחלק מהתרופות החדשות יש סיכון מוגבר לפגיעה בלב (עד כדי כך שחלק מהתרופות הוסר מהמדפים).

לגבי החלק השני של השאלה – אין ספק שאם הדבר היה נכון היינו רואים עלייה חדה בצריכת האדוויל בעיקר בסופי שבוע. תורים אורכים היו משתרכים מחוץ לסופר-פארם כל יום שישי כדי לקנות אדוויל – ובכך להצדיק את צריכת האלכוהול במהלך הבילוי.
האמת היא בדיוק הפוכה. כאשר צורכים תרופות באופן כללי ובייחוד תרופות העוברות מטבוליזם (פירוק) בכבד (כמו במקרה שלנו) ההמלצה היא הפוכה בדיוק – יש להימנע מצריכת אלכוהול בגלל סיבוכים אפשריים. בנוסף, בהנחה שאדם שלקח אדוויל אינו מרגיש בטוב ויש לו חום ודלקת, צריכת אלכוהול בנוסף יכולה להשפיע באופן מוגבר על שיקול הדעת וההתנהגות; דבר שהיינו רוצים להימנע ממנו ככל הניתן בנהיגה למשל.

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

6 תגובות

  • סנדר סולומון

    התרופה פועלת בכל התאים או

    התרופה פועלת בכל התאים או מתרכזת באזור הדלקת?

  • כרמל

    עוד מיגע על האינזימים cos1, cox2

    שלום, אני אשמח ללמוד עוד על אינזמים אלו. אשמח אם תוכל לקשר אותי לספר היכולים לסייע לי או למקורות מידע.
    תודה רבה על הכתבה המעניינת.
    carmel.betser@gmail.com

  • נתן

  • מאיר ברק

    תגובה

    בוודאי שלמשכחי כאבים יכולים להיות תופעות לוואי.
    אני רק רוצה להזכיר לקוראים שהמדור הוא מדור מדעי והכותבים בו אינם רופאים הומאניים - לכן כל שאלה רפואית יש להפנות לרופא המטפל.

    כל טיפול שחוסם מסלול אחד בגוף גורם לשינוי שיווי המשקל (גם אם באופן זמני) ולכן יכול להשפיע על מסלולים סמוכים או על תופעות אחרות.
    דוגמא פשוטה אחת אפשרית במקרה שלנו היא שבגלל שחסמנו את מסלול ההפיכה לפרוסטגלנדינים (חסימה חלקית) יש ייצור מוגבר יחסית של טרומבוקסנים. אחת מתועפות הלוואי האפשריות (ולא נכנס כאן למנגנון) היא גרימת שיעולים.

  • עמית

    לגביי משככים וחום

    איך החומר במשכך עובר לכול התאים?

    האם הורדת חום במחלה לא מפריעה לטיפול הגוף במחלה, שהרי עליית החום תורמת ל"מאבק" הגוף בחיידק למשל, לעניות דעתי.

    תודה רבה

  • מאיר ברק

    תגובה

    החומר לא חייבלעבור לכל התאים.
    בNSAIDS המטרה היא פגיעה ביצור פרוסטגלנדינים- מספר החומרים ממשפחה זו הוא אדיר וכמובן שלא כולם נחסמים ו/או החסימה לא מוחלטת רק שכמות התוצרים יורדת. החומר עובר במחזור הדם וכך מגיע לתאים. מכיוון שאזורים דלקתיים יש בהם זרימת דם מוגברת ההשפעה של התרופה שם מהירה יותר ומשמעותית יותר (יש לקוות).

    לחום יש בהחלט מטרה חיובית, כפי שציינת אך בל נשכח שיחד עם הורדת החום נותנים גם אנטיביוטיקה.
    לחילופין בוירוס אין לחום ממש השפעה - מכיוון שוירוס שוכן בתוך תאי הגוף עצמו לכן שיכוח החום מקל על החולה ולא ממש מפיע על התקדמות המחלה (לדוגמא שפעת).