השאלה המקורית:
1. האם לאחר שהייתי ער במשך לילה שלם אצטרך פחות שעות שינה כשאלך לישון בבוקר?
2. האם אצל אדם שלא ישן בלילה המלטונין מצטבר בגוף?



השעון הביולוגי
קשור לשתי השאלות ששאלת, ולכן נרחיב מעט לגביו. השעון הביולוגי הוא המנגנון שאחראי על סנכרון פעולות הגוף עם הזמן החיצוני. במצב תקין, השעון הביולוגי אמור להתאים את פעילות הגוף למחזורי היום והלילה ולעונות השנה.

בגוף האדם המלטונין משחק תפקיד מרכזי בסנכרון השעון הביולוגי עם הסביבה. המלטונין הוא הורמון שמופרש מבלוטת האצטרובל שבמוח בתגובה לחושך, וכשמגיע הבוקר הוא מתפרק וכך הגוף יודע מתי יום ומתי לילה. בעקיפין המלטונין גם עוזר לגוף לדעת מהי עונת השנה, כיוון שבחורף הלילות ארוכים יותר ולכן יותר מלטונין מופרש במהלך הלילה.


בלוטת האצטרובל (מסומנת בירוק) | תמונה: ויקיפדיה

השינה היא אחד המנגנונים שמווסתים על ידי רמות המלטונין בגוף, יחד עם לחץ הדם, טמפרטורת הגוף ופעולות העיכול – שעוצמתם יורדת במהלך הלילה כדי לאפשר מנוחה ושנת לילה איכותית. המלטונין אינו מצטבר בגופו של אדם שאינו ישן, כיוון שרמתו מבוקרת על ידי עוצמת האור. לכן כשיגיע הבוקר המלטונין שהופרש בלילה יתפרק גם בגופו של אדם שנשאר ער כל הלילה.

בגלל פירוק המלטונין והמעבר של הגוף למצב "יום", השינה ביום פחות איכותית משנת הלילה, כיוון שמערכות הגוף מתכוננות בשעות האלה לפעילות ולא למנוחה כפי שקורה בלילה. לכן אדם שלא ישן לילה שלם יזדקק דווקא ליותר שינה ביום כדי להגיע לאותה מידה של חיוניות כמו זו שנתנה לו שנת לילה. הבעיה היא שהגוף, שמכוון לפעילות יום, מקשה על שינה ארוכה, ולכן בדרך כלל אדם שלא ישן כל הלילה יישן פחות שעות ביום. חלק משעות השינה שהוחמצו אפשר להשלים בלילה הבא, אולם אי אפשר לפצות על שעות שינה חסרות מעבר ללילה אחד.


הפרעות שינה עלולות להתפרש בצורה מוטעית | תמונה: ויקיפדיה

שינה איכותית ומלאה חיונית לתפקוד התקין, ובמיוחד לתהליכים של עיבוד רגשות ולמידה. בני נוער שסובלים מבעיות שינה ומסנכרון לקוי של השעון הביולוגי עם שעות העבודה המקובלות מאובחנים פעמים רבות בצורה שגויה, כאילו הם סובלים מהפרעות קשב וריכוז, הפרעות למידה או בעיות פסיכולוגיות, ולכן מקבלים טיפול שלא מתאים להם. גם אנשים שעובדים במשמרות או שטסים למרחקים ארוכים עלולים לסבול מקשיים הנובעים מסנכרון לקוי של השעון הביולוגי עם הסביבה. הפתרון לבעיות האלו פשוט יחסית. הוא כולל צריכת מלטונין בשעות החושך וחשיפה בשעות היום לאור חזק שתורם לפירוק המלטונין.

נסכם ונאמר ששנת הלילה חיונית לתפקוד תקין. עדיף לנסות לישון בלילה ולהיות ערים ביום, על מנת להפיק את המיטב מגופנו וממוחנו. 

בומרנג – בחזרה אליך
איזה חרק משתמש בשעון הביולוגי כדי ללקט מזון?

רות חייט
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

7 תגובות

  • דני

    שלום שמי דני

    אז כן... כמו שאמרה הכותרת שמי הוא דני

  • דביר

    השלמת שעות שינה

    אם אני צריך לישון 8 שעות שינה בכל לילה,אז אם נגיד עליתי לישון ביום שני בלילה למשך 6 שעות אז ביום שלישי כשאלך לישון אני צריך לישון 10 שעות על מנת להשלים את החוסר של ה-2 שעות שינה שהיו חסרות לי? או שלא מכיוון שאז אני חורג מהמקסימום שעות שינה שהם לפי מה שידוע לי 9 שעות מכיוון שאסור לישון יותר מידי כי אז זה מזיק או שזה לא תקף במקרה זה כי אני משלים שעות שינה? אותה שאלה גם לגבי במידה וישנתי 4 שעות בלילה אז בשינה הבאה שלי בלילה עליי לישון 12 שעות כדי להשלים את ה4 שעות שינה שחסרות לי? או שעליי לישון את מספר השעות המקיסמלי שמותר לישון כדי לא לחרוג מ9 שעות שינה כדי לא להזיק לעצמי? מהם מספר שעות השינה המקסימלי שמותר לישון רצוף?

  • אריק

    שנת לילה

    עד כמה אני פוגע בעצמי כשה אני עובד רק בלילה וישן ביום במשך שנתיים רצופות האם כידי להפסיק עם זה?

  • אלה

    שאלה נגזרת

    אילו שעות נחשבות לילה לגוף? וכמה מלטונין צריך שיופרש (מה הוא מספר שעות השינה המינימלי והאידיאלי)?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןרות חייט

    תשובה

    כאשר האדם חשוף לתנאי יום טבעיים, הגוף יהיה מסונכרן עם הסביבה, ולכן שעות החשיכה יחשבו כשעות לילה בהן יופרש מלטונין. המלטונין מתחיל להיות מופרש בשעות הערב ורמתו מגיעה לשיא ב2-4 לפנות בוקר. מספר שעות השינה המומלץ הולך ויורד עם הגיל, כאשר תינוקות רכים ישנים כ 16 שעות ביום, מבוגרים צעירים ישנים 8 שעות ועם הגיל זמן השינה הולך ויורד ומגיע ל5-6 שעות ביממה.

  • צבי

    מלטונין ועייפות

    תודה על התשובה. אבל לא הבנתי משהו: המלטונין הוא זה שאחראי על תחושת העייפות, לא? אם כן מדוע אדם שלא ישן בלילה יהיה עייף ביום, הרי האור כבר פירק את המלטונין?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןרות חייט

    תשובה

    מלטונין הוא לא המקור של העייפות שחשים אחרי לילה ללא שינה. עייפות זו היא תוצאה של עייפות פיזית (שרירים) ומנטלית של הגוף שלא קיבל את מנוחת הלילה לה הוא רגיל. למרות שאנו חשים עייפות אחרי לילה ללא שינה, עייפות זו שונה מעייפות שחשים אחרי שטסים למקום רחוק אשר משנה את היום והלילה וגורם ליעפת (ג'ט-לג). במקרה זה אנו נחוש עייפות ביום, גם אם ישנו בלילה וזאת כיוון שהשעון הביולוגי מורה כי לילה ומפריש מלטונין בשעות לא נכונות.