זאת שאלה עתיקת יומין וניתן לומר שעד היום אין תשובה מדעית חד משמעית לכך.

מצד אחד יאמרו אוהבי בעלי החיים כי התשובה ברורה וחד משמעית- כן! מספיק להסתכל על כלבה או שימפנזה שאיבדה את גורה והיא מחפשת ו"צועקת" נואשות, או לחילופין מפגש מחודש של בני משפחת זאבים לאחר פרידה ארוכה.
מצד שני יאמרו חלק מהמדענים (בייחוד מזרם הבהייויוריזם, Behaviorism) שהתיאורים המוזכרים למעלה הינם תיאורים סובייקטיביים- האנשה (anthropomorphism); אנחנו רואים פעילויות אינסטינקטיביות של בע"ח ומנסים לתרגם זאת למצבים אותם אנחנו מכירים מחיי היום-יום שלנו. מי מאיתנו לא השתמש בביטוים כועס, נעלב, שמח ועוד בנוגע לחיית המחמד שלנו, לא פעם ללא הצדקה.
ביניהם עומדים אנשי מדע וחוקרים אוהבי חיות (וכותב השורות האלו ביניהם) הנקרעים בין שני העולמות.


תמונות נלקחו מויקיפדיה

חשוב לציין שגם בין אלו הדוגלים בכך שלבעלי חיים יש רגשות אין תמיד תמימות דעים.
האם תחושת האהבה בכלב מפותחת כמו בבני אדם?
האם התחושה היא בכלל דומה, ואיך מכמתים זאת?
ולבסוף, האם לכול בעלי החיים יש רגשות? האם דין נמלה או עכבר כדין שימפנזה? ואם לא- על סמך אלו מדדים נקבע את הרף לרגשות? האם רק יונקים הם בעלי רגשות, ומה עם עורבים וציפורים נוספות המפגינות התנהגות דומה?

הנה דוגמא נפוצה לפירוש לא נכון של התנהגות בע"ח:
לא מעט מהבעיות שיש לבני האדם עם חיות המחמד שלהם מקורן בפירוש לא נכון של ההתנהגות.
דוגמא נפוצה לכך היא כאשר אנו אוסרים על הכלב שלנו לאוכל זבל בחוץ- אנו נוזפים בו, אולי צועקים ואולי אפילו נותנים מכה קלה על האף. הכלב נראה נעלב או מבויש ואנו חושבים שהעברנו את המסר. אבל הנה, הכלב משוחרר והוא מוצא מעט אשפה ובולע אותה במהירות. היכן טעינו?
הבעיה נעוצה ב"תרגום" של המצב על ידנו. התייחסנו לכלב כבן אדם אבל הוא לא (ביצענו האנשה). "תרגמנו" את התגובה שלו כפחד/עלבון או בושה אך למעשה מדובר בכניעה. הכלב היה למעשה בעברו הרחוק זאב וזאבים חיים בלהקות.
בכל להקה יש זכר ונקבה שולטים (זכר ונקבה "אלפא") הקובעים את סדר היום והם גם הראשונים שזכאים לאכול.
הבעלים של הכלב מייצגים עבור הכלב את המעמד השולט בלהקה (לצערי במקרים רבים המצב הפוך וזהו מקור לבעיות התנהגות רבות, אך זאת לא השאלה שנשאלה ולכן לא ארחיב). כאשר הכלב מוצא אוכל ברחוב והבעלים כועס עליו הכלב מראה סימני כניעה כי הוא מבין שלבעלים יש זכות ראשונים על המזון. מאותה סיבה כאשר הכלב משוטט חופשי רחוק מהבעלים ומוצא מזון- הוא יאכל אותו, כי ל"הבנתו" מותר לו. רק כאשר מצליחים לקשר את האיסור של אכילת מזון בחוץ ישירות למזון ללא "תיווך" הבעלים ההתניה מצליחה.

באותה נשימה אוסיף שהעובדה שהרגש בבעלי חיים לא הוכח עדיין מדעית באופן מלא לא סותר את העובדה שבעלי חיים מסוגלים להרגיש כאב ועקה, כנראה באופן דומה לבני אדם, ולכן התאכזרות והתעללות בבעלי חיים היא מעשה מביש שראוי לגינוי וענישה.


תמונה נלקחה מויקיפדיה

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

14 תגובות

  • משה

    רגש

    כפי שלמדתי וקראתי מעט, ניתן ל"סווג" רגש כפעילות מוחית. כנראה שהרגשות הבסיסים של עונג לעומת איום, קיימים ברוב החיות. ממבנה המוח מסיקים חוקרי מוח כי ככול שקליפת המוח מפותחת יותר (ולדגים אין קליפת מוח, ליונקים יש יותר, לקופים יותר, לנו הכי הרבה) אז ככה מנעד הרגשות גדול יותר - היכולת לחוות סוגי רגשות ודרגות וכו'

  • Sassi6

    שאלה למאיר ברק

    יש לי שאלה שמדירה שינה מעיניי, האם לחיית טרף יש רגשות חמלה ורחמים? אני קראתי בויקיפדיה על ניסוי שנעשה באוניברסיטת שיקגו, בו הוכנסו חולדות לתוך תאים, אחת החולדות כלואה ללא יכולת לצאת, החולדה החופשיה אינה רגועה עד אשר היא משחררת את חברתה הכלואה, רק לאחר השחרור וגילויי השמחה ניגשות החולדות לשוקולד שהיה מונח שם כל הזמן לפיתוי, גם עם חולדות נוספות חזרה העזרה לאחות במצוקה לפני ההנאה מהשוקולד, ובחזרה לשאלה, האם גם לחיית טרף יש רגשות חמלה ורחמים? במלים אחרות, האם לחיית טרף יש את היכולת לפענח רגשות צער כאב וסבל של אחרים? כלומר, האם כל חיות הטרף סובלות מתסמונת אספרגר? אני מניח שזו היא תוצאת האבולוציה כי טורף המגלה אמפטיה לנטרף לא ישרוד ולא יעמיד צאצאים, לא?

  • צבי

    כאב בבעלי חיים. איך יודעים?

    כמה שאלות לגבי המשפט"בעלי חיים מסוגלים להרגיש כאב ועקה, כנראה באופן דומה לבני אדם"
    1. מבחינה מחקרית, איך ניתן להוכיח שבעלי חיים מסוגלים לחוש כאב? הרי לא די בכך שבעל החיים יגיב בבהלה לכאב, שכן תגובה זו יכולה להיות רפלקסיבית או אינסטינקטיבית ללא קשר לתחושה כלשהי המלווה את הפעולה.
    2. בהמשך לשאלה הקודמת, איך נוכל אי פעם לדעת אם בעלי החיים חשים את הכאב, הרי תחושה, (גם רגש) אינה תכונה ביולוגית, אלא פסיכית, נפשית, גם אם נראה תהליך מסוים המתרחש במוח החיה, כיצד נוכל להקיש מהמישור הפיזי למישור הפסיכי?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןביאנה

    תשובה - כאב בבעלי חיים

    צבי שלום,

    שאלתך נענתה בכתבה מורחבת ותוכל למצוא אותה כאן.

    בברכה,

    ביאנה

  • נועה

  • מאיר ברק

    תשובה

    זאת שאלה בהחלט לא קלה ואין לה תשובה מדויקת של מיקום ודרך פעולה אחד.
    אנחנו מדברים פה על גבול דק שמחבר משהו פיסי (מוח) עם משהו תחושתי (רגשות) שעדיין המדע לא הצליח לכמת בצורה מדוייקת (אם כי יותר ויותר מחקרים מראים שלהרבה רגשות, כמו אהבה ועוד, יש בסיס כימי ומי יודע ואולי לא רחוק היום שיהיה ניתן "לשלוט ברגשות" ע"י כדור).

    בכל מקרה החלק במוח שמקושר לרגשות הוא המערכת הלימבית.
    המערכת הלימבית, מבחינה התפתחותית אבולוציונית, היא חלק ישן יותר של המוח שקיים אפילו בבבעלי חיים ירודים כמו זוחלים (תגובת ברח או הילחם).

    המערכת הלימבית מבצעת את פעילותה בעזרת הפרשת הורמונים (אדרנליו למשל) והשפעה על מערכת העצבים האוטונומית.

    בתוך המערכת הלימבית מצוי ההיפותלמוס (מווסת את מערכת העצבים האוטונומית ע"י שחרור הורמונים), היפוקמפוס (זכרונות לטווח ארוך), גרעין השקד (תגובת הלחם או ברח ועוד) ועוד תת חלקים נוספים.
    קישורים:
    על המערכת הלימבית (אנגלית)
    http://www.healing-arts.org/n-r-limbic.htm

    אתר מעולה על המוח (BBC) עם הסברים
    http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/body/interactives/organs/brainmap/

    על המערכת הלימבית בויקיפדיה
    http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%94%D7%9E%D7%A2%D7%A8%D7%9B%D7%AA_%D7%94...

  • ארז

  • ויגדור רכניץ

    מהו רגש

    ארז, אתה צודק לחלוטין.
    לא ניתן להגיע לפיתרון אם לפני כן לא הבנו ולא הגדרנו את אותו הנושא.
    לגבי רגש, ניתן לבדוק את זה על ידי מניפולציות ותצפיות וכן על ידי ניטור פעילות המוח של בעל החיים.
    גם אם לא ניתן באופן אוביקטיבי להגיע לפיתרון נקי מ"רעשים" ומשתנים בלתי תלויים, נגלה כי בדומה לבן האנוש, ככל שבעל החי מפותח יותר, ומתקרב למה שנקרא "פרימטים", כך הרגש מפותח אצלו יותר וקרוב לזה של בני האדם.
    אך בדבר מהותי אחד נגלה כי בעל החי רחוק מאיתנו - אף בעל חיים לא הרגיש את הצורך לברר ולשאול את עצמו - מי ברא אותו ומהי תכלית חייו. הוא פשוט חי...

  • Sassi6

    תכלית החיים

    גם הנהנתן לא חופר ולא שואל - מי ברא אותו ומהי תכלית חייו?

  • Sassu6

    תכלית החיים

    גם הנהנתן לא חופר ולא שואל - מי ברא אותו ומהי תכלית חייו?

  • מאיר ברק

    הגדרה חמקמקה

    עקרונית הצדק איתך אך כדי להגדיר מהו רגש נכתבו ספרים שלמים ונתשו מלחמות מילים רבות לכן אני לא בטוח שכדאי להיכנס כאן לנושא.
    הבעיה רק מתחדדת בשאלה הספציפית הקשורה לבעלי חיים מכיוון שרגש מקושר לעיתים רבות ל"מצב נפשי" ואז אנחנו נכנסים לתחום חדש- האם יש לבעלי חיים נפש? האם יש בכלל לאיזה שהו יצור חי נפש (כולל האדם)?

    אך אין ספק שהגדרה בסיסית מינימאלית בהחלט יכולה לעזור כאן- לכן אנסה לתת כאן הגדרה קצרה (מינימאלית ולאו דווקא שלמה) שלמיטב הבנתי תהייה מוסכמת על רוב האנשים:

    רגש הוא מצב מנטלי סוביקטיבי המשפיע על התנהגות האורגניזם.

    אשמח לשמוע רעיונות אחרים
    קישורים:
    סרטון על בסיס הרגשות- אוניברסיטת חיפה
    http://actv.haifa.ac.il/programs/Item.aspx?it=958

  • hillel shmuel

    כאן גם ניכנסת השאלה האם

    כאן גם ניכנסת השאלה האם אנדרואידים יכולים להרגיש? האם בהכרך רגש הוא רכושו הבילעדי של האורגניזם?
    ספר מעניין בנושא הוא 'האם אנדרואידים חולמים על כבשים חשמליות'

  • אריק

    אפשר להוריד את "משפיע על התנהגות האורגניזם"

    על פי רוב באמת יהיה כך אבל זה לא נראה לי חלק מההגדרה.
    אם אני עצוב אבל משתדל להסתיר זאת ולהתנהג כאילו אני שמח עדיין יש לי רגש של עצב למרות שלא רואים אותו

  • Sassi6

    כאילו הוא שמח

    אריק, אי אפשר להוריד את "משפיע על התנהגות האורגניזם" כי אם הכלב עצוב אז הוא לא מסתיר את זה ולא מתנהג כאילו הוא שמח, לא?