השאלה המלאה: האם בין תאי הצמח יש מרווחים כמו בתא בעל חיים, או שהם צמודים זה לזה?

המרווח הבין-תאי הוא השטח שנמצא בין תאים סמוכים אך אינו תא בעצמו. בכל היצורים הרב-תאיים, כולל צמחים, קיימים מרווחים בין-תאיים שגודלם וסוגם משתנה בהתאם לסוג הרקמה.

קליפת העץ לדוגמה, בדומה לעור האדם, מורכבת משכבה צפופה מאוד של תאים שתפקידה לשמש קו הגנה ראשון נגד מזיקים. התאים בשכבה הזו צפופים עד כדי כך שאפשר לומר שאין מרווח בין-תאי. לעומת זאת ברקמות פנימיות ונוזליות שתפקידן לשנע חומרים חיוניים כגון מינרלים וגזים ברחבי הגוף (דם) או הצמח (שיפה – רקמת הובלה שמעבירה לכל חלקי הצמח את תוצרי הפוטוסינתזה המתבצעת בעלים, או רקמת העצה שמובילה חומרים חיוניים הנקלטים בשורש), המרווחים הבין-תאיים הרבה יותר גדולים.

רקמות שונות ומרווח בין-תאי (כתום) בגופנו | האיור לקוח מוויקיפדיה

רקמות רבות מכילות חומרים שעוזרים לאטום את הנוזל הבין-תאי ולשלוט בהרכבו. הנוזל הזה עשוי בתורו להשפיע על הרכב התאים סביבו. דפנות התאים ברקמת השורש, לדוגמה, שאחראית על ויסות מעבר המים וחומרים נוספים אל מערכת ההובלה של הצמח, כוללת חומר דוחה מים בשם "סוברין" שמונע ממים לחדור למרווח הבין-תאי וכך משפר את היכולת של השורש לווסת את זרימת המים.

תאי צמח, בדומה לתאים בגוף שלנו, מעבירים חומרים ומתקשרים ביניהם באמצעות חומרים שעוברים בצמתים הבין-תאיים. ההבדל המהותי בין תאי צמח לתאים בגופנו הוא שתאי הצמח מכילים שכבת הגנה חיצונית נוספת המכונה דופן התא. השכבה זו עשויה מרבי-סוכר קשיחים שמספקים לתא תמיכה מבנית והגנה. כמו כן, דופן התא אינה מאפשרת לתאים להתרחב יותר מדי בתגובה לעלייה בלחץ המים התוך-תאי.

תאים שאינם תאי צמח מוגדרים על ידי שכבה חיצונית גמישה שמכונה קרום התא, והיא מאפשרת לתאים לווסת את כניסת החומרים לתוך התא. השכבה הזו מצויה מתחת לדופן גם בתאי צמחים. חיבורים בין תאי צמח סמוכים מכונים פלסמודסמטה (plasmodesmata), והם שונים מהחיבורים בין תאי הגוף של יצורים חיים שנעשים דרך קרום התא, כיוון שהחיבור כולל גם נקב בדופן התא.

פלסמודסמטה | האיור לקוח מוויקיפדיה

תפקידם של הקשרים הבין-תאיים הוא לספק תמיכה ואמצעי תקשורת בין תאים סמוכים. תא צמח טיפוסי מכיל בין אלף למאה אלף צמתים כאלו, שהחיבור ביניהם נעשה באופן המשכי וללא חשיפה ישירה לנוזל המצוי במרווח הבין-תאי. יש חומרים שעוברים בחופשיות בין התאים בין תאים (למשל מים, מולקולות קטנות וחלבונים קטנים). חומרים גדולים יותר עוברים כנראה בעזרת מנגנוני הסעה מסובכים יותר, אך הנושא עדיין נחקר.

אף שההרכב הכימי של התאים מושפע לעתים קרובות מהנוזל הבין-תאי, הוא שונה ממנו ונובע בין השאר מהבררנות הכימית של קרום התא. לכן, תאים רבים מעדיפים להעביר חומרים ישירות ביניהם דרך צמתים בין-תאיים שמאפשרים מעבר חומרים תוך שמירה על סביבה תאית נפרדת.

רות חייט