השאלה המקורית: איך נוצרו האוקיינוסים מאז שנוצר כדור הארץ? מנחם

שלום מנחם,

איננו יודעים בדיוק איך נוצרו האוקיינוסים, אולם יש כמה השערות שמנסות להסביר את קיומם.

ההסבר הנפוץ ביותר לאופן בו האוקיינוסים נוצרו מניח שמקור המים שנמצאים בהם הוא אדי מים שהשתחררו מהרי הגעש בעת שכדור הארץ התהווה לפני כארבעה מיליארדי שנים. אדי המים, יחד עם גזים נפלטים נוספים כגון פחמן דו-חמצני ומתאן, יצרו אטמוספירה גזית סביב כדור הארץ. כשכדור הארץ התקרר, המים באטמוספירה התעבו והחלו לרדת כמשקעים עזים שנמשכו מיליוני שנים ולבסוף הציפו את כדור הארץ עד ש-90 אחוז משטחו התכסו במים.  למלא שקעים על פני כדור הארץ, על פי התיאוריה הזו, השקעים שהמשקעים האלה מילאו בהדרגה הם האוקיינוסים שאנו מכירים כיום.

לבה זורמת | תמונה: ויקיפדיה

על פי תיאוריה אחרת, מקור המים על פני כדור הארץ הוא בגופים שמימיים עשירים במים שהתנגשו בעולמנו בראשית ימיו ומילאו אותו במים. הגופים השמימיים הללו יכולים להיות כוכבי שביט (שהם גופי קרח הנעים סביב השמש), גופים טרנס-נפטוניים שמקיפים את מערכת השמש מעבר לכוכב נפטון ועל כן נמצאים ב"מערכת השמש החיצונית", שבה השפעת הכבידה של השמש וכוכבי הלכת פחותה, או מטאוריטים עשירים במים שהתנגשו בשלב מסוים בכדור הארץ והציפו אותו במים.

כוכב שביט חולף בשמי כדור הארץ | תמונה: ויקיפדיה

תיאוריה שלישית גורסת שמקור המים באוקיינוסים הוא בתהליכי המסה של סלעים הידרטיים. הידרט, בכימיה, הוא מושג שמתאר גביש של חומר המכיל גם מולקולות מים. כאשר הגביש עובר תהליכי המסה או התכה, מולקולות המים נוטות להשתחרר ממנו כיוון שהן אינן קשורות לחומר עצמו. המסה רחבת היקף של סלעים הידרטיים בכדור הארץ הקדום, לפיכך, יכולה להיות מקור האוקיינוסים של ימינו.

בנוסף הועלתה ההשערה שבתקופת שבה נוצרו האוקיינוסים כדור הארץ נחשף לעוצמות קרינה חזקות שגרמו לשבירת קשרים כימיים בקרום כדור הארץ וליצירת קשרים כימיים חדשים בדמות מולקולות מים, שבסופו של דבר הציפו את רוב שטחו של כדור הארץ ויצרו את האוקיינוסים שאנו מכירים.

נכון להיום, במקרה זה רב הנסתר על הגלוי. כיוון שאיש אינו יודע בוודאות איך נוצרו האוקיינוסים, כל השערה עשויה להיות תקפה כל עוד היא אינה סותרת עובדה מדעית מבוססת.

בומרנג – בחזרה אליך
האם לדעתך האוקיינוסים נוצרו ונשארו באותה צורה מאז היווצרותם, או שחלו בהם שינויים? אם כן, אילו שינויים חלו באוקיינוסים מאז ועד ימינו?

רות חייט

• איציק

מאוד מעניין, תודה!

רק תיקון קל: "כשכדור הארץ התקרר, המים באטמוספירה התעבו..." האדים התעבו. מים הם כבר אדים מעובים.