טוב, התשובה בפשטות היא כן – ולא מעט.

המיטוכונדריה (ביחיד: מיטוכונדריון) מוכרים גם כ "תחנת הכוח של התא", כיוון שהם האברונים שאחראים על ייצור האנרגיה בתא. כבר מהגדרתם כ"אברונים" אפשר להסיק שיש תאים שאין להם מיטוכנדריה – ואלו הם כמובן החיידקים הפרוקריוטיים (חסרי הגרעין).

חיידקים פרוקריוטיים מתאפיינים בכך שאין להם ממברנות פנימיות בתוך התא, ולכן גם אין להם אברונים. אברונים תאיים הם גופים תוך-תאיים מוקפים בממברנה שאחראיים על ביצוע משימות ספציפיות. המיטוכונדריון עצמו הוא אברון שאחראי על ייצור מטבעות האנרגיה שמשמשות את התא (שנקראים ATP)  מסוכרים מפורקים.

החיידקים הפרוקריוטיים הם קבוצה גדולה ומגוונת שמונה מיני חיידקים רבים וכולם חסרי מיטוכונדריה. יתרה מזאת, קיימת השערה שהמיטוכונדריה כפי שאנחנו מכירים אותם כיום התפתחו מחיידק פרוקריוטי קדום שנבלע בתוך חיידק אאוקריוטי (בעל גרעין) גדול ממנו.

מבנה המיטוכונדריון | תרשים: ויקיפדיה

אמנם לכל היצורים האאוקריוטיים הרב-תאיים יש מיטוכונדריה, אך גם אצלם יש תאים יוצאי דופן. בגוף האדם, לדוגמה, לתאי הדם האדומים – שהם כרבע מכלל התאים בגוף – אין מיטוכונדריה או גרעין בכלל. תפקידם העיקרי הוא לשנע חמצן מהריאות לשאר חלקי הגוף.

כיוון שתהליך הפקת אנרגיה במיטוכונדריה משתמש בחמצן הועלתה ההשערה שהמבנה חסר הגרעין של תאי הדם האדומים נועד למנוע מהם להשתמש בחמצן שהם נושאים ולכן לשלול אותו מתאי הגוף האחרים. השערה חלופית היא שלתאי הדם האדומים אין גרעין כדי להשאיר בהם מקום לכמה שיותר המוגלובין, שמסייע בקשירת החמצן לתאים.

תאי דם אדומים | תמונה: המוסד הלאומי לבריאות של ארה"ב (NIH)

הפקת האנרגיה מחמצן, שמתאפשרת בתאים שיש בהם מיטוכונדריה, ללא ספק יעילה הרבה יותר מהפקת אנרגיה מסוכרים ללא חמצן (תהליך אנאירובי). למרות זאת תאים יכולים להפיק אנרגיה גם ללא מיטוכונדריה בתהליך שמכונה גליקוליזה. תהליך הגליקוליזה מתבצע בנוזל התוך-תאי, אינו דורש חמצן או אברונים מיוחדים ולכן יכול להתבצע בכל התאים. תאי הדם האדומים, למשל, מקבלים את האנרגיה הדרושה לקיומם מתהליך הגליקוליזה.

בנוסף קיימים גם תאים אאוקריוטיים חד-תאיים שאין להם מיטוכונדריה. חלקם משתייכים לקבוצות קדומות של יצורים שככל הנראה התקיימו עוד לפני שהמיטוכונדריה הופיעו לראשונה בתאים בעלי הגרעין. ולגבי הנותרים מקובל להניח שמסיבה כלשהי המיטוכונדריה לא הועילו לתאים הללו ולכן נכחדו עם השנים.

אם כך, אף על פי שהמיטוכונדריון נפוץ מאוד בעולם החי, הוא אינו מאפיין חיוני של תאים, ויש תאים שמסתדרים טוב מאוד גם בלעדיו.

בומרנג – בחזרה אליך
תוכל לחשוב על מאפיין אחד לפחות שאופייני לכל התאים החיים?

רות חייט

• זיו כהן

לכולם יש קרום תא

האם נכון לשאלת ה"בומרנג"? תודה.