יש מספר רב של תיאוריות לגבי נקודה זו ואפילו האתר הרשמי למטבעות של ממשלת ארה"ב (ראה קישור בסוף התשובה) מציין כי התשובה לא ברורה. התיאוריה ה"שלטת" (שיש להודות שהיא גם מאוד הגיונית) היא שזהו שיבוש של האותיות הלטיניות S, P כשהן נכתבות אחת על גבי השנייה.

חשוב להבין שהסימן "$" היה קיים ובשימוש עוד לפני 1785, אז מטבע הדולר "אומץ" כמטבע הרשמי של ארצות הברית ולכן ברור כי המקור של הסימון קדום יותר ולא נוצר לסימון הדולר עצמו.
לפני היות הדולר המטבע העובר לסוחר בארצות הברית שימש ככזה הפזו המקסיקני או הספרדי שנכתב באנגלית- Spanish Pesos, או בראשי-תיבות SP. ישנם מסמכים רשמיים של התכתבות בין ארצות הברית הצעירה (בסמוך ל 1776) ומקסיקו המאזכרים את הפזו הספרדי ומשתמשים באותיות SP. אם הזמן האותיות נכתבו אחת מעל השנייה ונוצר אחד ממצבי הביניים הבאים:  


 

או

שהובילו בהמשך לסימן הדולר הנוכחי.

הסבר נוסף ודומה במהותו לקודם טוען כי סמל הדולר הוא עיוות של האותיות US המסמלות את United state כשהן רשומות אחת על גבי השנייה; כפי שמופיע בתמונה הבאה:  

אך כפי שכבר ציינתי הסימול היה קיים עוד טרם היות ארצות הברית ולכן סביר להניח כי הסבר זה אינו נכון.

תיאוריה אחרת למקור הסמל $ מתייחסת לסמל בית המלוכה הספרדי (coat of arm) המראה 2 עמודים המייצגים את עמודי הרקולס המוקפים כל אחד בסרט בצורת S השילוב של עמוד עם הסרט נותן קירוב טוב לסמל הדולר; ראה תמונה למטה.  

תמונות נלקחו מויקיפדיה.


- פרסום בבלוג שעוסק במקור הסימון לדולר: לחץ כאן
- תיאוריות נוספות ופחות מוכחות ניתן לקרוא (אנגלית) בוויקיפדיה: לחץ כאן
- תשובה דומה באתר נענע-10: לחץ כאן

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

תגובה אחת

  • עילי

    אתם צריכים במקום לחקור כ"כ

    אתם צריכים במקום לחקור כ"כ הרבה אחרוה בזמן תנסו לחשוב מאיזו סיבה המציאו את הסימן הזה כי יכלו לא לעשות סימן. בטח יש סיבה מיוחדת לכך שיש סימן. ואל תקשקשו על אותיות אחת על גבי השניה ותעשו את הסיכומים קצת יותר ארוכים, תפרטו קצת יותר.