נתחיל במעט מושגים על מנת להבין את הנושא.
נפט גולמי (petroleum) הוא נוזל שחור המכיל שרשראות ארוכות של פחמנים (c) הקשורים זה לזה ולמולקולות מימן.
שרשרת פחמנים הקשורים זה לזה ולמולקולות מימן.
איור תלת מימדי של שרשרת פחמנים.
שרשראות פחמן באורכים שונים הן בעלות תכונות שונות:
· שרשראות בעלות פחמן אחד, שניים, שלושה או ארבעה (מתאן CH4, אתאן C2H6, פרופאן C3H8 ובוטאן C4H10 בהתאמה) הם כולם גזים בטמפרטורת החדר. חלקם משמשים כגזי בישול.
· שרשראות בעלות 5 עד 18 פחמנים הם נוזליים בטמפרטורת החדר.
o שרשראות בעלות 5,6,7 פחמנים משמשות כממסים בנוזלי ניקוי יבש שונים.
o שרשראות בעלות 7,8,9,10,11 פחמנים משמשות כדלקים (בנזין) למנועים שונים.
o שרשראות בעלות 12,13,14,15 פחמנים קרויות קארוזין Kerosene וביניהם ניתן למצוא את הסולר ועוד.
o שרשראות בעלות 16,17,18 פחמנים משמשות כחומרי סיכה שונים חלקם מאוד סמיכים וכמעט מוצקים; ביניהם ניתן למצוא שמני מנוע, שמן גיר ואת הווזלין.
· שרשראות בעלות 19 פחמנים ומעלה הם מוצקות בטמפרטורת החדר. בקבוצה זו מצויים הפאראפין, הזפת ואספלט לכבישים (Asphaltic bitumen).
מכיוון שככל ששרשרת הפחמנים ארוכה יותר כך נקודת הרתיחה שלה גבוה יותר, הדרך להפריד בין השרשראות בנפט גולמי היא ע"י זיקוק. כל שרשרת הופכת לגז בטמפרטורה אופיינית בה היא נאספת.
קידוח נפט
מכל האמור לעיל, ברור כי הדיזל (סולר) צפוף יותר מאשר בנזין (שרשראות יותר ארוכות) וצפיפותו 850 גרם לליטר (לעומת 720 גרם לליטר בבנזין).
לסולר יש בממוצע שרשראות בעלות 12 פחמנים אך הטווח הוא בין 10-15 פחמנים לשרשרת.
בנזין. תמונות נלקחו מויקיפדיה.
השימוש הנפוץ לסולר הוא במנועי דיזל.
במנוע דיזל הדלק ניצת לא ע"י ניצוץ חשמלי כמו במנוע בנזין אלא ע"י נגע עם אוויר דחוס חם מאוד. טמפרטורת ההצתה של סולר גבוה יותר לעומת בנזין והוא מתאים למנועים מסוג זה.
מאת: ד"ר מאיר ברק
מחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע
הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.