מטענו של אטום ניטראלי הוא אפס וזאת מכיוון שהמטען החשמלי החיובי של הפרוטונים מתאזן אל מול המטען השלילי של האלקטרונים; מטענם החשמלי של הנויטרונים הוא אפס.
המספר האטומי מגדיר את היסוד הכימי והוא נקבע ע"י מספר הפרוטונים. מספר הפרוטונים קבוע ליסוד. כאשר מספר הפרוטונים משתנה, למשל בהתפרקות רדיואקטיבית, היסוד משתנה (אורניום מתפרק ולבסוף הופך לעופרת).
מספר הנויטרונים ביסוד אינו קבוע. ליסוד יכולים להיות מספר ואריאציות בעלות מספר נויטרונים שונה. ואריאציות אלו קרויות איזוטופים וכולן שייכות לאותו יסוד (מכיוון שמספר הפרוטונים שלהם זהה).
המשקל האטומי או המסה האטומית נקבעת ע"י מספר הפרוטונים ומספר הנויטרונים (עם תרומה אפסית של האלקטרונים).
משקלם של הפרוטון והנויטרון כמעט זהה. המשקל האטומי נמדד בדלטון (Da, Dalton) או ב AMU (Atomic Mass Unit ) שהם 1/12 של מסת אטום פחמן 12. המשקל האטומי של יסוד מסוים הוא הממוצע של משקלי האיזוטופים השונים על פי שכיחותם בטבע.

מחלקה לביולוגיה מבנית

• צחי

מול NA

בס"ד

שלום, מאיר,

12גרם של איזוטופ 12 של אטום פחמן, חלקי מסת אטום בודד, שווה למספר אבוגדרו של אטומים?!

איזוטופ 12 של אטום פחמן, מכיל שישה פרוטונים וכן שישה נויטרונים, שהם מהווים את מסת הגרעין
    - עיקר המסה (ובנוסף שישה אלקטרונים, מסה זניחה).

באם ניקח ערכים מסה מקורבים, נקבל:

12gr
    --------------------------- = 5.988x10^23 חלקים
    1.67x10^-24gr x12 של מסה

שהם פחות מ- 6.022x10^23 = NA?!

תודה, ושבת שלום,