אנו מקבלים הדמיה גלובלית של הגלקסיה שלנו, שביל החלב, מתצפיות והערכות אסטרונומיות שמתבצעות ע"י טלסקופים באורכי גל שונים. מאמצעים אלו אנו למדים על ריכוזי כוכבים, שטף האור מהם והתבניות שבהם הם מרוכזות בחלל הבין כוכבי. אנו יכולים "להסתכל" בענני כוכבים באורכי גל שונים (כמו לדוגמא טלסקופי רדיו).

מערכת השמש שלנו נמצאת במרחק של כ-26,000 שנות אור ממרכז שביל החלב, והיא רחוקה מקצה הגלקסיה. אנחנו צופים בגלקסיה שלנו מתוכה ועל כן היא נראית בלילות חשוכים ונקיים כמעין שביל לבן שמשתרע לאורך השמיים.
מתצפיות אנו רואים אזורים חשוכים בשביל שהם למעשה ענני אבק בין-כוכבי שמסתירים את אור הכוכבים. הגלקסייה שלנו הינה בולטת בייחוד באזור קבוצת כוכבים קשת כאשר בכיוון זה נמצא מרכז הגלקסיה, אנו מניחים כי במרכז הגלקסיה ישנו חור שחור.


הדמיה שנעשתה בנאס"א של גלקסיית שביל החלב

תצפיות מאששות ששביל החלב הינה גלקסיה המסווגת כגלקסיה ספירלית. גלקסיה ספירלית היא גלקסיה שמורכבת מדיסקה שטוחה וזרועות שיוצרות מבנה ספירלי. גלקסיות ספירליות הן אחד משלושת הסוגים העיקריים של גלקסיות. לדוגמא, גם גלקסיית אנדרומה השכנה הינה ספירלית.


גלקסיית אנדרומדה כפי שנראית "מבחוץ" כלומר מהארץ.  באדיבות נאס"א

ע"י הדמיות מחשב אנו יכולים "לקפל" את התמונות שאנו מקבלים בכדי לקבל הדמיה של גלקסיית שביל החלב כאילו אנו רואים אותה מבחוץ.

הגלקסיה שלנו באורכי גל שונים באדיבות נאס"א

מאת: חיים ברק
המחלקה לפיזיקה של חלקיקים ואסטרופיזיקה
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

0 תגובות