כולנו מכירים את המאבק שמתחולל בין נשים שרוצות לכבות את המזגן בקיץ לגברים שמעדיפים להשאיר אותו פועל. מה גורם להבדל בסבילות לקור בין המינים?

התופעה הזאת מוכרת לכולם: אמצע הקיץ, השמש קופחת והרחובות לוהטים, ובמשרד מתחילה מלחמת המינים. אחת הנשים רועדת מקור ומבקשת לכבות את מיזוג האוויר. הגבר שמולה מתלונן על החום הנורא ומוריד את הטמפרטורה עוד קצת.

לעתים האשם הוא בסגנון הלבוש, פעמים אחרות בפעילות הגופנית. סביר למשל להניח שאישה שלובשת מכנסיים קצרים, נועלת סנדלים ועובדת בישיבה מול המחשב תסבול מהקור הרבה יותר מגבר בחולצה מכופתרת ונעליים סגורות שמתרוצץ ברחבי המשרד ולא יושב הרבה. אולם זה לא ההבדל היחיד. פעמים רבות, נוסף על הלבוש הקליל יותר המאפיין את אופנת הנשים הקיצית, קשה להן יותר להתחמם בגלל שלל סיבות פיזיולוגיות.

שומן, לדוגמה, ידוע ביכולת הבידוד הטובה שלו. כך שככל שאדם שמן יותר כך הוא אמור לסבול פחות מהקור. באופן טבעי אחוזי השומן של נשים גבוהים יותר מאשר אצל הגברים, אבל מכיוון שמופעל עליהן לחץ חברתי חזק לרזות הן נעשות רגישות לקור. הרצון לרדת במשקל מוביל לדיאטה לא מאוזנת ודלה בברזל, והמחסור בברזל גורם לאנמיה, שאחד מתסמיניה הוא רגישות לקור. נשים בגיל הפריון גם מאבדות דם בקביעות במהלך הווסת, והתוצאה דומה.

סיבה נוספת שמגבירה את רגישותן של נשים לקור היא לחץ הדם הנמוך האופייני בעיקר לנשים צעירות ורזות, כמו גם לנשים הרות שפעמים רבות חוות ירידה זמנית בלחץ הדם. בנוסף, שטח הפנים של נשים ביחס לנפח הגוף שלהן הוא בדרך כלל גדול יותר מזה של הגברים, דבר שמגביר את מעבר החום מהגוף לסביבה.

גם פעילות לא מאוזנת של בלוטת המגן, המכונה בלוטת התריס, אופיינית לנשים יותר מאשר לגברים. הבלוטה מפרישה הורמונים שממלאים תפקיד חשוב בחילוף החומרים שלנו. אם פעילותה אינה סדירה יכול לקרות אחד משני דברים: עודף פעילות של הבלוטה גורר רגישות לחום, ואילו תת-פעילות מתבטאת ברגישות מוגברת לקור. אצל גברים מופרש הורמון המין הגברי טסטוסטרון, שגורם להם להיות פעילים ונמרצים, והתנועה המתמדת הזאת שומרת על טמפרטורת הגוף שלהם גבוהה יחסית.

מובן שיש נשים שסובלות מחום ויש גברים שרגישים לקור, אך הסטטיסטיקה מכריעה לטובת הסטיגמה – לנשים, בממוצע, קר יותר מאשר לגברים. הפיזיולוגיה של גברים ושל נשים בגיל הפוריות גורמת לנשים לסבול מקור ולגברים לסבול מחום, ומכאן גם מתאפשרות מחוות רומנטיות של גבר המוותר על מעיל למען בת זוגו. 

10 תגובות

  • אנונימי

    אבל למה הנחת היסוד היא שנשים

    אבל למה הנחת היסוד היא שנשים רגישות לקור, ולא שגברים רגישים לחום?
    כאילו איך קבעתם את הנורמה? (18 מעלות במזגן זו כנראה נורמה אנושית ידועה ואמפירית? כנראה פספסתי)

  • אחת שקר לה

    גיבוב של שטויות כזה לא ציפיתי לפגוש כאן

    מה הקשר בין דיאטה לאנמיה? לנשים יש ברזל יותר נמוך בלי שום קשר לדיאטה כדי לרזות. לחץ דם נמוך אצל רזות? גם טיעון טיפשי, ועוד כדוגמא הוספתם נשים בהריון כשזה הזמן היחיד בחיים שלא קר לנשים!! אולי זה האסטרוגן? אולי תבדקו למה לנשים בהריון לא קר בדיוק כמו גברים? איזה ניתוח שיטחי ומוטה. אכזבה.

  • אנונימי

    לחלוטין

  • י

    בול מה שחשבתי!!!

  • יודי

    כדאי להעמיק יותר

    נראה לי שההסבר לא מספק

  • אנונימי

    זו ממש הכללה לומר שגברים זזים

    זו ממש הכללה לומר שגברים זזים יותר מנשים, שנשים מתלבשות בלבוש קיצי יותר או שהן עושות דיאטות... אני זזה הרבה במהלך היום, לא עושה דיאטה ויותר קר לי בערב מבן זוגי...

  • אנונימי

    אבל זה לא מה שאמרו

  • חוקרת

    נו דא!

    ברור שזו הכללה. זו טבעה של סטטיסטיקה.

  • גל

    מה עם העניין שלגבר יש מסת שריר גדולה יותר והיא מבודדת טוב יותר?

    .

  • חוקרת

    אין קשר

    מסת שריר לא מבודדת. שומן כן.
    מסת שריר גוררת הוצאת אנרגיה מרובה יותר כדי "להזין" את השריר, לכן גברים לרוב שורפים יותר קלוריות במצב מנוחה.