למעשה מדענים לא ממש מנסים ליצור חור שחור אלא ייתכן, על פי התיאוריה, כי ייווצרו חורים שחורים זעירים במהלך ניסויים במאיץ החלקיקים החדש ב CERN. לא ברור אם ייווצרו חורים שחורים זעירים ולמעשה לא ברור כלל אם חורים שחורים זעירים קיימים.


תמונה נלקחה מויקיפדיה

חור שחור זעיר מוגדר כחור שחור שנפחו קטן מגרעין אטום. הוא נחזה ע"פ התיאוריה אך עדיין אין כל עדות מוצקה לקיומו. ע"פ תיאוריות פיסיקאליות מסוימות חורים שחורים זעירים יכולים להיווצר בזמן התנגשות של קרני חלקיקים במהירויות גבוהות. קרניים כאלו קיימות במאיצי חלקיקים גדולים דוגמת ה LHC ב CERN וכן בפעילות גומלין בין קרניים קוסמיות וחלקיקי חומר.

זמן החיים של חור שחור זעיר קטנים בסדרי גודל מיכולת המדידה שלנו ולכן הם ידעכו, יתאדו וייעלמו הרבה לפני שנוכל למדוד אותם ולכן התשובה לשאלה- לאן זה יכול להוביל היא כנראה- לשום מקום. זמן החיים שלהם כל-כך קצר ונפחם (פחות מגרעין אטום) כה קטן שכנראה ולא יספיקו להשפיע אפילו על סביבתם הקרובה ברמה האטומית. אם כך כיצד יהיה ניתן לדעת האם חורים שחורים זעירים נוצרו בכלל? רק באופן עקיף על ידי מדידת תוצרי ההתפרקות שלהם. כאשר חור שחור דועך ומתאדה הוא משחרר כמות אדירה של חלקיקים אנרגטיים ברי מדידה.

אחת הטענות כנגד המסוכנות של החורים השחורים הזעירים (במידה והם קיימים) היא שאם התיאוריה נכונה והם נוצרים מהתנגשויות של קרני חלקיקים בעלי אנרגיה גבוה וחלקיקי חומר הרי שבכל רגע נתון נוצרים חורים שחורים זעירים באטמוספרה כתוצאה מאינטראקציה בין קרניים קוסמיות וחלקיקי חומר ועד היום לא ידוע על שום תוצא שלילי או אסון שהתרחש.

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

0 תגובות