לכל התוכניות

מחקר ביולוגי ויישומיו לכיתות י"א-י"ב (ביולוגיה)

לבחירה מהפעילויות הבאות: "מחלת הסרטן: תגליות ותובנות", "היכן הפלסמיד המהונדס?", "מחלת הצליאק והקשר שלה לגלוטן במזון"

מחלת הסרטן: תגליות ותובנות
בפעילות זו יתוודעו התלמידים בצורה מעמיקה לבסיס הגנטי והמולקולרי של מחלת הסרטן. נשים דגש על ניסיונות היסטוריים ופריצות דרך מחקריות שנעשו בתחום, ונלמד כיצד ניתן לנצל את המידע הנרכש לצורכי טיפול וריפוי. נעסוק בתהליך ההתמרה הסרטנית, ונתמקד במנגנונים הגנטיים המעורבים בתהליך. לצורך כך נשתמש בדגימות ממודל מעבדה ונאפיין את הדגימות שעברו התמרה סרטנית -  נתחיל מהפקת דנ"א, ריאקציית PCR והרצת התוצר בג'ל במטרה לזהות מוטציות. נמשיך להסתכלות מיקרוסקופית על רקמות סרטניות ונסיים באפיון ציטולוגי. לסיכום נדון בדרכי הטיפול בסרטן: השיטות המסורתיות והטיפולים החדשים כולל תרופות מוכוונות מטרה, אימונותרפיה וטיפולים מותאמים אישית.

נדרש ידע מוקדם בנושא מבנה הדנ"א, מוטציות ובקרה גנטית.

היכן הפלסמיד המהונדס?
ניסוי חקר המתאים לתלמידי ביוטכנולוגיה ולתלמידי ביולוגיה שלומדים בקרה על ביטוי גנים והנדסה גנטית. בפעילות יאתרו התלמידים מי מבין שני פלסמידים הוא פלסמיד מהונדס הכולל מחדר עם גן מסוים. לשם כך יתנסו בשיטות עבודה המקובלות בביולוגיה מולקולרית: PCR, טרנספורמציה לחיידקים, חיתוך באנזימי הגבלה והרצה על ג'ל אלקטרופורזה. נדרש ידע מוקדם על המעבר מדנ"א לחלבון (שעתוק, תרגום), גן בורר, גן מדווח, פלסמיד, ראקציית PCR.

מחלת הצליאק (בעברית: דַּגֶּנֶת) והקשר שלה לגלוטן במזון − אימונודיאגנוסטיקה 
הגלוטן הוא חלבון חיטה, ולכן מצוי בסוגי מזון רבים. הוא מרכיב חיוני במזון, אך גורם נזק לאנשים הרגישים אליו. בפעילות נלמד על חלבון הגלוטן ועל ההיסטוריה של החיטה והלחם בתזונת האדם. נזהה בעזרת נוגדנים גלוטן במזון בשיטה איכותית ובשיטה כמותית. נתייחס להיבטים המולקולריים והקליניים של מחלת הצליאק, לדרכים לאבחונה ולהשלכותיה על חיי היום יום של החולים בה.

נדרש ידע מוקדם על מערכת החיסון ומבנה הנוגדנים.

קהל:

למורים בחטיבה עליונה המעוניינים לחשוף את תלמידיהם לתחומי מדע מרתקים ומתקדמים במסגרת תכנית הלימודים ומחוצה לה

זְמַן:

מועד הפעילות נקבע בתיאום מראש. משך הפעילות כ-4-5 שעות

מקום:

במכון דוידסון לחינוך מדעי שבמכון ויצמן למדע ברחובות

מחיר:

96 ש"ח לתלמיד. כיתה של פחות מעשרים תלמידים תחויב לפי עשרים תלמידים

אֵיך:

בהזמנה טלפונית בלבד דרך מרכז הרישום: 08-9378300

למידע ולפרטים נוספים: 08-9378300

רוצים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!