לכל התוכניות

לומדים מניסיון לחטיבת ביניים

שילוב הפעילות "מנפלאות החומר" (כימיה) עם "המראות ונחיתות" (פיזיקה) או "תעלומת המדליף" (ביולוגיה)

מה זה חומר? האם הוא מורכב מחלקיקים קטנים יותר? מה קורה לחומר במעבר בין מצבי הצבירה השונים? מה ההבדל בין חומר גמיש לקשיח? אלו השאלות הבסיסיות העולות כאשר התלמידים נחשפים לראשונה לכימיה – מדע החומר. בפעילות "מנפלאות החומר" התלמידים ילמדו על המודל החלקיקי של החומר בעזרת הדגמות מדליקות המערבות חנקן נוזלי והתנסות בעבודה עם קרח יבש. התלמידים גם יווכחו שה"קסם" מאחורי המופע של חומרים אלו מבוסס על עקרונות מדעים.

בפעילות זו התלמידים זוכים לקבל הפתעה חלבית טעימה. יש להימנע מלתת לתלמידים רגישים/אלרגיים לחלב.

לשילוב עם אחת הפעילויות הבאות:

המראות ונחיתות
בפעילות "המראות ונחיתות" נבנה ונשגר "טילים" ונלמד על אופן הפעולה של מנועים רקטיים הפועלים בעת שיגור חלליות ולווינים אל החלל. נייצר "חללית" עם "אסטרונאוט" ונחשוב ונתכנן כיצד ניתן להנחית אותם בבטחה תוך היסתמכות על עקרונות וחוקים פיזיקאליים.

תעלומת המדליף
בפעילות "תעלומת המדליף" התלמידים פותרים תעלומת הדלפה של מסמך מסווג בעזרת ראיות מ"זירת פשע". התלמידים משתתפים במשחק תפקידים כאשר כל קבוצת תלמידים מייצגת את אחד החשודים בפשע. בזירה נמצאו ראיות של "דם" ו"שתן" והן נבדקות ומאובחנות ע"י התלמידים במספר שיטות. התלמידים צריכים לשים לב לפרטים בחקירה, המרמזים על תוצאות בדיקות השתן והדם של ה"חשודים". המשמעות של בדיקות דם ושתן בחיי היום יום והחשיבות של מידע אודות זהות סוג הדם בהקשר של תרומת דם, נלמדות בצורה פעילה וחווייתית.

מדוע ביחד: "מנפלאות החומר" עם "המראות ונחיתות" או "תעלומת המדליף"
מטרת הפעילויות היא לעורר בקרב התלמידים סקרנות לגבי תופעות מדעיות בסיסיות תוך כדי עשייה פעילה וחווייתית. הפעילויות מספקות הצצה לתחומי המדע השונים וההשתתפות בהן יכולה להדליק ניצוץ ולמשוך את התלמידים להתעניין במקצועות המדעיים.

קהל:

למורי חטיבת ביניים שמעוניינים לחשוף את תלמידיהם למגוון תחומי מדע כהעשרה לחומר הנלמד בכיתה, ולעורר אצל התלמידים סקרנות לגבי תופעות מדעיות.

זְמַן:

מועד הפעילת נקבע בתיאום מראש. משך הפעילות כ 3-4 שעות

מקום:

במכון דוידסון לחינוך מדעי שבמכון ויצמן למדע ברחובות

מחיר:

96 ש"ח לתלמיד. כיתה של פחות מעשרים תלמידים תחויב לפי עשרים תלמידים

אֵיך:

בהזמנה טלפונית בלבד דרך מרכז הרישום: 08-9378300

למידע ולפרטים נוספים: 08-9378300

רוצים שנחזור אליכם? השאירו פרטים!