לכל התוכניות

קסם המדע לכיתות ט'

שילוב הפעילות "באופן פיזיקלי" (פיזיקה) עם "קוסמטיקה" (כימיה) או "מנפלאות החומר" (כימיה) או "קסמים מתמטיים" (האם אפשר ללמוד מתמטיקה מקסמי קלפים?)

הפעילות "באופן פיזיקלי" מורכבת מהדגמות קצרות מתחומים שונים ומגוונים. ההדגמות משעשעות ומציעות הסברים לתופעות פיזיקאליות תוך הדגשת הקשר שלהן לחיי היום-יום. הפעילות נוגעת לתחומים שונים בפיזיקה ביניהם: חשמל, מגנטיות, מכאניקה, גלים (מכאנים ואלקטרומגנטיים), קרינה ולחץ.

לשילוב עם אחת הפעילויות הבאות:

מנפלאות החומר
מה זה חומר? האם הוא מורכב מחלקיקים קטנים יותר? מה קורה לחומר במעבר בין מצבי הצבירה השונים? מה ההבדל בין חומר גמיש לחומר קשיח? אלו השאלות הבסיסיות העולות כאשר התלמידים נחשפים לראשונה לכימיה – מדע החומר. בפעילות "מנפלאות החומר" ילמדו התלמידים על המודל החלקיקי של החומר בעזרת הדגמות המערבות חנקן נוזלי והתנסות בעבודה עם קרח יבש. התלמידים גם ייווכחו שה"קסם" הנמצא מאחורי המופע של חומרים אלו מבוסס על עקרונות מדעיים.

בפעילות זו הילדים זוכים להפתעה חלבית טעימה. יש להימנע מלתת לתלמידים רגישים לחלב.

האם אפשר ללמוד מתמטיקה מקסמי קלפים?
בואו להשתתף במופע קסמים מתמטי אינטראקטיבי שבו תפצחו לא רק את הקסם.
בפעילות יפגשו הילדים את המתמטיקה שבה משתמשים קוסמים מקצועיים בקסמים שמבוססים על קלפי משחק. הילדים ייחשפו לכמה קסמים, ישאלו את המנחה שאלות, ישתפו פעולה עם המנחה ועם התלמידים האחרים ויחקרו בעצמם מהו הסוד המתמטי של הקסם. התלמידים יפגשו, בין השאר, מושגים מוכרים כמו מספרים ראשוניים ופירוק לגורמים, ויכירו עקרונות חדשים ומסעירים כמו סדרת דה ברויין וקידוד בינארי. הפעילות גמישה ומותאמת לגיל המשתתפים ולרמתם.

קוסמטיקה
בפעילות "קוסמטיקה" נבין כיצד ניתן לערבב שמן ומים ונלמד מהו תחליב. בפעילות זו יכירו התלמידים את העקרונות המדעיים והטכנולוגיים העומדים מאחורי הכנת קרם ידיים וסוגי תערובות, ילמדו על תערובות קולואידיות ועל חומרים פעילי שטח ויכינו קרם ידיים.

מדוע ביחד: "באופן פיזיקלי" ו"מנפלאות החומר"
מטרת שתי הפעילויות היא לעורר בקרב התלמידים סקרנות לגבי תופעות מדעיות בסיסיות. יחד מספקות הפעילויות הצצה לעולמות הכימיה והפיזיקה, וההשתתפות בהן יכולה להדליק ניצוץ ולעודד תלמידים לבחור במגמות מדעיות בתיכון. יש לוודא שפעילות "מנפלאות החומר" לא הוזמנה לכיתה זו בשנים עברו.

מדוע ביחד: "באופן פיזיקלי" ו"קוסמטיקה"
מטרת שתי הפעילויות היא לעורר בקרב התלמידים סקרנות לגבי תופעות מדעיות בסיסיות. יחד מספקות הפעילויות הצצה לעולמות הכימיה והפיזיקה, וההשתתפות בהן יכולה להדליק ניצוץ ולעודד תלמידים לבחור במגמות מדעיות בתיכון. יש לוודא שפעילות "קוסמטיקה" לא הוזמנה לכיתה זו בשנים עברו.

קהל:

בתי ספר ומורים שמתעניינים בפעילויות לכיתות ט'