לוח אירועים אסטרונומיים, פברואר 2017

4.2 – חצי ירח ראשון

הירח ישלים רבע ממסלולו סביב הארץ (רבע ראשון) וימצא בשיא גובהו בשעות הערב.

11.2 – ירח מלא

הירח ישלים חצי ממסלולו סביב הארץ וימצא בשיא גובהו בחצות הליל.

11.2 – ליקוי ירח צל חלקי

אירוע כזה מתקיים כאשר הירח נע באזור שחלקו בצל של כדור הארץ. כלומר אור שמש עדיין פוגע בירח המלא ומוחזר ממנו. צופה על הירח יראה ליקוי חמה חלקי בעוד צופה על הארץ יראה את אור הירח נחלש, אך צורתו תישאר עגולה. האירוע ייראה מישראל בלילה שבין ה-11 ל-12 בפברואר ויתחיל לאחר חצות, ב-00:34. שיא הליקוי יגיע ב-02:45, וסופו ב-04:53. מכיוון שאור שמש עדיין מגיע אל כל פני הירח, יהיה קשה להבחין בעוצמת דעיכת אור הירח.

18.2 – חצי ירח שני

הירח ישלים שלושה רבעים ממסלולו סביב הארץ (רבע שלישי) ויימצא בשיא גובהו באשמורת הבוקר.

16.2 – מעבר של תחנת החלל הבינלאומית

תחנת החלל היא העצם המלאכותי הגדול ביותר בשמים, הנע בגובה של כ-400 ק"מ מעל הקרקע. בשעה 18:23 אחרי הצהריים היא תופיע בצפון מערב, קצת מעל האופק, תגיע אל רום השמים (בגובה של 78 מעלות מעל האופק) ב-18:26, ותרד אל האופק בדרום מזרח ב-18:29. בהירותה בשיא הגובה תגיע למינוס 3.5 כלומר היא תהיה דומה בבהירותה לזו של כוכב הלכת נוגה שיראה גם הוא בבהירות בשמי המערב.

26.2 – מולד הירח

הירח נמצא בין כדור הארץ לשמש. תחילת חודש אדר.

26.2 – ליקוי חמה טבעתי 

הירח נמצא בין הארץ לשמש ומסתיר אותה לצופה. מסלול הירח מוטה ביחס למסלול הארץ סביב השמש, ורק כאשר הירח חוצה את המישור המסלול הזה, יכול להתרחש ליקוי. אם זה קורה כשהירח נמצא בין כדור הארץ לשמש, כלומר בעת מולד הירח, יתרחש ליקוי חמה. הגודל הזוויתי של הירח, כלומר גודלו בעבור הצופה מכדור הארץ, יקבע את סוג הליקוי. אם הירח קרוב אלינו, הוא יסתיר את כל השמש, ויתרחש ליקוי חמה מלא. אם הוא רחוק, הוא יסתיר רק את החלק הפנימי של השמש, אך סביבו תישאר טבעת של אור שמש, ומכאן שמו של הליקוי הזה – ליקוי חמה טבעתי. את הליקוי של 26 בפברואר לא יהיה אפשר לראות מישראל, אלא רק מדרום האוקיינוס האטלנטי. אם אתם במקרה שם, שיא הליקוי יימשך דקה ו-22 שניות, אך זכרו לא להביט בשמש בלי אמצעי הגנה, גם בעת ליקוי חמה טבעתי!

0 תגובות