לוח אירועים אסטרונומיים, אוגוסט 2017

7.8 – ירח מלא

הירח ישלים חצי ממסלולו סביב הארץ וימצא בשיא גובהו בחצות הליל.

7.8 – ליקוי ירח צל חלקי

אירוע כזה מתקיים כאשר הירח נע באזור שרק חלקו נמצא בצל של כדור הארץ, כלומר אור שמש עדיין פוגע בחלק מהירח המלא ומוחזר ממנו. צופה על הירח יראה ליקוי חמה חלקי בעוד צופה על הארץ יראה את אור הירח נחלש, אך צורתו תישאר עגולה. האירוע ייראה מישראל בשעות הערב, ויתחיל עוד בטרם הירח יזרח. שיא הליקוי יתקיים ב-21:21 שעון ישראל, והוא יסתיים ב-23:51. מכיוון שאור שמש עדיין מגיע אל פני הירח, יהיה קשה להבחין בעוצמת דעיכת האור שלו.

12.8 – שיא מטר המטאורים הפרסאידים

זהו אחד המטרים החזקים של השנה עם כמאה מטאורים בשעה שנובע מחלקיקים שהותיר מאחוריו השביט סוויפט-טאטל. השנה הירח יפריע לתצפיות - הוא יהיה כמעט מלא (כ-75%) ויזרח ב-23:00 בלילה, בזמן המטר עצמו שיגיע לשיאו לפנות בוקר של יום ראשון ה-13.8. מומלץ למצוא מקום חשוך ורחוק ככל האפשר מאזור עירוני בשביל לצפות במטר (בהנחה שמזג האוויר לא יהיה מעונן). המטאורים יבקעו מהאזור של קבוצת הכוכבים פרסאוס (Perseus) בשמים הצפוניים, אבל יראו בכל השמים.

15.8 – חצי ירח שני

הירח ישלים שלושה רבעים ממסלולו סביב הארץ (רבע שלישי) וימצא בשיא גובהו באשמורת הבוקר.

21.8 – מולד הירח

הירח נמצא בין כדור-הארץ לשמש.

21.8 – ליקוי חמה מלא

הירח נמצא בין הארץ לשמש ומסתיר אותה לצופה. מסלול הירח מוטה ביחס למסלול הארץ סביב השמש ורק כאשר הירח חוצה את המישור עליו מקיף כדור-הארץ את השמש יכול להתרחש ליקוי. אם בשלב זה הירח נמצא בין כדור הארץ לשמש (כלומר בעת מולד הירח) יתקיים ליקוי חמה. בעת ליקוי חמה מלא, הירח מסתיר את כל דסקת השמש, ולרגעים אחדים אפשר לראות את העטרה המקיפה אותה. הגודל הזוויתי של הירח (כלומר הגודל שלו עבור צופה על כדור-הארץ), משתנה בהתאם למיקומו על מסלולו האליפטי בעת הליקוי. בזמן ליקוי חמה טבעתי הירח נמצא רחוק מכדור-הארץ, ובעת ליקוי חמה מלא הוא נמצא קרוב לכדור-הארץ. ליקוי החמה המלא לא ייראה בישראל. מי שמעוניין לראותו יצטרך להיות בארצות הברית, שם הוא ייראה מחוף לחוף, כששיא הליקוי ייראה בין מיזורי לקנטקי ויימשך כ-2:40 דקות.

בעת ליקוי חמה מלא השמים מאפילים באמצע היום, הטמפרטורות צונחות והכוכבים מגיחים מתוך האפלה. גם במהלך הליקוי אסור להביט בשמש בלי אמצעי הגנה מיוחדים לתצפית! רק כאשר השמש מוסתרת לחלוטין מותר להתבונן בה בעיניים חשופות.

29.8 – חצי ירח ראשון

הירח ישלים רבע ממסלולו סביב הארץ (רבע ראשון) ויימצא בשיא גובהו בשעות הערב.

0 תגובות