קראו על שמו רחובות ובתי ספר, העניקו לו את פרס נובל לשלום – וגם הנציחו אותו בשמות של בעלי חיים ויצורים אחרים. כך בחרו מדענים להוקיר את נשיא ארצות הברית היוצא ברק אובמה על תרומתו ופעילותו למען איכות הסביבה

הנשיא ה-44 של ארצות ברית, ברק אובמה, זכה לכיבודים רבים במהלך שמונה שנותיו בבית הלבן: הוא נבחר פעמיים לאיש השנה של השבועון "טיים", זכה עם תחילת כהונתו הראשונה בפרס נובל לשלום, הונצח במוסדות חינוך ובשמות רחובות ונהנה משלל הכיבודים שבאים עם תפקיד מנהיג המעצמה החזקה בעולם.

אולם פעילותו למען איכות הסביבה זיכתה אותו בכבוד שעשוי להיזכר אף יותר, מצד מדענים שבחרו לקרוא על שמו לשלל מינים של בעלי חיים שהתגלו בתקופת כהונתו, בהם דגים, ציפור, עכביש ואפילו לטאה מאובנת. בסך הכל קרויים על שמו תשעה יצורים שונים – יבול פורה למדי  לאדם אחד, במיוחד אם אינו עוסק במדע בעצמו.

החזזית

המין הראשון שנקרא על שמו של הנשיא היה החזזית קלופלקה אובמאי (Caloplaca obamae) שהתגלה בשנת 2007 באיי סנטה רוזה בקליפורניה. המין, שגדל בכתמים ברוחב של עד מילימטר אחד ויכול לכסות שטח של עד שבעה סנטימטרים רבועים, התגלה במסגרת מאמץ מרוכז למצוא מינים חדשים באזור. שכבת האצות של החזזית הזו מקוטעת ונראית כמו קרובת משפחתה קלופלקה קסנתוסטיגמוידאה. החוקר האמריקאי שגילה אותה דיווח על כך  במאמר שפרסם בשנת 2009, ואז גם ניתן לה שמה.

Caloplaca obamae - החזזית שהתגלתה בשנת 2007 בקליפורניה | מקור: ויקיפדיה
Caloplaca obamae - החזזית שהתגלתה בשנת 2007 בקליפורניה | מקור: ויקיפדיה

הדגים

לאחרונה התגלה צפונית-מערבית להוואי דג חדש למדע, טוסאנוידס אובמה (Tosanoides obama). הוא התגלה בשמורת הטבע הימית פפהאנאומוקואקאה, שאובמה הרחיב את שטחה בשנה שעברה. בזכות ההרחבה הפכה פפהאנאומוקואקאה לשמורה האקולוגית הגדולה בעולם, ולאות הוקרה החליטו המדענים שגילו את הדג לקרוא לו על שם הנשיא.

טוסאנוידס אובמה הוא דג קטן אך צבעוני. צבעו ורוד-צהוב, ולזכר יש נקודה אדומה ליד הזנב הכחול, שהזכיר לחוקרים את הלוגו של אובמה. הדג חי במעמקי האוקיינוס, בעומק של 150-50 מטר מתחת לפני הים. איסוף הנתונים על הדג נעשה בצלילה לעומק וצילום וידאו של החי והצומח שם, במטרה לאפיין את החיים באזור המוגן. החוקרים צילמו כמה וכמה סרטונים של הדג ופרסמו אותם ביוטיוב: 

בנהר קונגו באפריקה שוחה דג נוסף שקרוי על שם אובמה, טלאוגרמה אובמאורום (Teleogramma obamaorum). הדג, ממשפחת האמנוניים, התגלה בשנת 2011 בעקבות ירידה במפלס המים של הנהר. במאמר שהתפרסם ב-2015, תיארו חוקרים מארצות הברית את הדג והסבירו שקראו לו על שם מישל וברק אובמה, לכבוד מאמציהם למען חינוך לשמירה על הסביבה באפריקה.

דג נוסף שקרוי על שמו הוא המין אתאוסטומה אובמה (Etheostoma obama), שהתגלה בנובמבר 2012. המדענים שנתנו לו את השם גילו שלושה דגים נוספים ששמם וקראו גם להם על שמות של נשיאים אמריקאים מהמפלגה הדמוקרטית. השם ניתן לדג לאות הוקרה על פעילותו של אובמה למען הסביבה.

הדג הצבעוני, שצבעיו כחולים-כתומים מגיע לאורך של עד חמישה סנטימטרים וסנפיריו דמויי מניפה. הוא חי בנהרות מתוקים מהירי זרם ובנקיקים באמריקה. הוא התגלה במהלך מחקר על דגים אחרים, כשהחוקרים הבחינו בדגים הצבעוניים שצבעם שונה. בדיקה מעמיקה יותר הראתה שמדובר במין שונה.

הטפילים

קרוב משפחה רחוק של אובמה, המתגורר במלזיה, קרא על שמו בשנה החולפת גם לעלקת שהתגלתה בריאות של צבי ביצות שחורים וצבי בריכה, שניהם ממלזיה. אצל כל צב נגוע נמצאו מושבות של עשרות עד מאות מהטפילים הללו. לא ברור עדיין איך הם יוצאים משם כדי להדביק צבים נוספים, אך ייתכן שזה קשור לשיעול של הצבים. המין הזה, ברקטרמה אובמאי (Baracktrema obamai), הוא המין יחיד מהסוג ברקטרמה, שגם הוא נקרא על שמו נשיא ארצות הברית היוצא. הוא נמצא עד כה רק במלזיה ואיננו מסוכן לבני אדם.

באפריל 2012 גילתה קבוצת חוקרים אמריקאים תולעת שיער, טפיל שתוקף צרצרים. הטפיל כונה פרגורדיוס אובמאי (Paragordius obamai) בשל הקרבה של המקום שבו התגלה הטפיל בקניה למקום מגוריה של סבתו החורגת של אובמה. אחד הדברים המעניינים בתולעת הזאת הוא שהיא מסוגלת להתרבות בצורה א-מינית, בלי זכר שיפרה את הנקבה.


התולעת התוקפת צרצרים התגלתה בקניה, לא הרחק ממקום מגוריה של סבתו החורגת של הנשיא | מקור: ויקיפדיה

הציפור

בשנת 2008 התגלתה באזור האמזונס ניסטלוס אובמאי (Nystalus striolatus obamai), ציפור ממשפחת הפופיים שחיה על צמרות העצים ביערות העד הטרופיים, החוקר שגילה אותה שמע שיר לא מוכר של ציפור, לכד אותה ובדק את הרצף הגנטי שלה. הציפור, שמתאפיינת בראש גדול ייחודי, קיבלה את שמה בספר שפרסם החוקר, כהוקרה לאובמה על תרומתו לסביבה. אפשר גם למצוא סרטון עליה ב-youtube.

העכביש

שנת 2012 הייתה אחת השנים בהן נקראו על שמו של אובמה הכי הרבה בעלי חיים, כנראה בגלל הבחירות לקדנציה השנייה שלו. נוסף על הציפור והדג שכבר הזכרנו, התגלה בה גם העכביש אפטוסטיכוס ברקאובמהי (Aptostichus barackobamai), שמאמר על גילויו התפרסם לקראת סוף אותה שנה.

המין, שהתגלה בקליפורניה, הוא אחד מ-33 מיני עכבישים שגילה באותה שנה צוות של המוזיאון להיסטוריה של הטבע באוניברסיטת אובורן. העכביש הוא חלק ממשפחת Cyrtaucheniidae, שחבריה נוהגים לגור במחילות עם מעין דלת עליונה מעפר, שאריות צמחים וחומרי דבק שהם מפרישים. במהלך היום הם מסתתרים במחילתם ורק לעת ערב יוצאים לתור אחר מזון, דבר שהקשה למצוא פרטים מהמין הזה לבחינה מדוקדקת.

במקרה זה החליטו לקרוא את העכביש על שמו של הנשיא בזכות חיבתו הידועה לעכבישים. גילוים מעניין במיוחד משום שהעכבישים הללו נמצאו באזור צפוף אוכלוסין וגם תפוצתם רחבה, ועדיין לא הבחינו בהם עד אז. אולי גם אצלנו מסתתרים עדיין בעלי חיים שהמדע טרם מצא?

אחד מ-33 מיני עכבישים שגילו חוקרי אוניברסיטת אובורן ב-2012. Aptostichus barackobamai | מקור: ויקיפדיה
אחד מ-33 מיני עכבישים שגילו חוקרי אוניברסיטת אובורן ב-2012. Aptostichus barackobamai | מקור: ויקיפדיה

המאובן

ולסיום, לא רק בעלי חיים חדשים נקראים על שמו של הנשיא, אלא גם אחד שנעלם לפני עידנים רבים. אובמדון  (Obamadon) הוא סוג של לטאה שנכחדה בתקופת הקרטיקון העליון בצפון אמריקה, ומאובנים שלה נמצאו בוויומינג ובמונטנה בשנת 2012. הלטאה הקטנה ניזונה כנראה מחרקים. היא התאפיינה בשיניים הזעירות הכוללות ניבים באמצע הפה, שמופרדים מניביה האחרים בחריץ שמותאם ללשונה. נראה שגם היא נכחדה באותו גל הכחדה המוני שהביא לקצם של הדינוזאורים בעקבות פגיעת אסטרואיד ענקי בכדור הארץ.

כל תשעת בעלי החיים הללו נקראו על שמו של אובמה כהוקרה על תרומתו למען הסביבה. אף שהנשיא הנכנס דונלד טראמפ מצהיר על סדר יום אחר, אפשר לקוות שגם הוא ימשיך במאמצים להגנה על הסביבה ולחינוך למען הסביבה, ואז אולי גם על שמו ייקראו בעלי חיים.

0 תגובות