הפקקים החשובים ביותר בכדורגל אינם בדרך לאצטדיונים, אלא בסוליות הנעליים. האם השימוש בהן מזיק לבריאות הכדורגלנים?

נעלי פקקים הן נעליים שבסוליותיהן יש בליטות דמויות פקקים שאמורות לשפר את האחיזה שלהן בכר הדשא. הנעליים נחשבות לאביזר לבוש חשוב במיוחד עבור כדורגלנים. אולם השימוש הנרחב בהן מחייב אותנו לשאול אם לא מסוכן להשתמש בהן כשמשחקים על משטח קשה. אחרי הכול, דווקא ילדים, שעצמותיהם ושריריהם עדיין מתפתחים ולכן פגיעים יותר לפציעות, מתחילים על פי רוב לשחק דווקא במגרשים כאלה ואפילו במגרשי חניה.

השימוש בנעלי פקקים החל בארצות הברית במחצית השנייה של המאה ה-19, דווקא במשחקי בייסבול. כיום הן נפוצות מאוד בשימוש בכדורגל, וקיים מגוון רחב של נעליים בשלל דגמים וסוגים. הדגמים נבדלים זה מזה במספר הפקקים על הסוליות, בגודלם, בחומר שממנו הם עשויים, בצפיפותם על פני הסוליה ובצורתם.

תפקיד הפקקים הוא למנוע מתיחת יתר של שרירים, לספק כוח התנגדות כמה שיותר חזק, משום שעל דשא יבש הם ננעצים מעט ולכן גם מגדילים את החיכוך שמונע מהשחקן להחליק או לגלוש על המגרש, ולהקל על שינויי כיוון פתאומיים. מחקר משנת 2011, שהשווה בין נעלי פקקים מדגמים שונים, מצאו חוקרים מגרמניה כי לעיצוב הנעליים יש השפעה ניכרת על מהירות הריצה במגרש, כמו גם על עוצמת הבעיטה בכדור ודיוקה. גם לחומר שממנו עשויים הפקקים יש השפעה - פקקים מפלסטיק וגומי הם גמישים יותר ואלסטיים בעוד פקקי מתכת הם יציבים וקשיחים יותר. בשל כך משתמשים בפקקי מתכת, או בפקקים שמכילים אחוז גבוה של מתכת במשטחים רטובים.

מחקר אחר מ-2015 השווה את היציבות של שני סוגי נעליים על משטח קשיח ועל משטח מצופה בחומר מוקצף. שני דגמי הנעליים מיועדים למשטח קשיח, אך נבדלים זה מזה בחומר שממנו עשויה הסוליה, ובמספר הפקקים: בסוג אחד יש 12 פקקים בסוליה, חלקם חרוטיים וחלקם מעין רכסים משולשים. לעומת זאת בסוג השני יש 70 פקקים קטנים שמפוזרים באופן אחיד על כל הסוליה. על המשטח הקשיח, הנעליים עם פחות פקקים העניקו יציבות גדולה יותר, אולם על משטח הקצף, לא היה הבדל בין שני סוגי הנעליים. שני הסוגים היו יציבים יותר על משטח קשיח מאשר על משטח קצף. נראה שהסיבה ליציבות הגדולה יותר של הנעליים בעלות פחות פקקים על משטח קשיח נובעת מגודלם השונה של הפקקים: מכאן, שיש חשיבות גדולה יותר לגודל הפקקים מאשר למספרם. לעומת זאת, במשטח קצף, הפקקים (ללא קשר לסוג הנעל) מסייעים לנעליים "לשקוע" וגורעים מן היציבות שלה על המשטח ולכן באופן כללי אין יציבות לנעלי פקקים על משטח שכזה.

הטכנולוגיות שקיימות בימינו לייצור נעלי פקקים מתקדמות במידה כזו שאפשר להתאים סוגי נעליים שונים לשחקנים בעלי תפקידים שונים על המגרש. למשל, אחד מתפקידיו של בלם הוא לנצח בעימותים עם שחקנים יריבים על כדור שנמצא באוויר. לשחקן שכזה תתאים נעל עם פיזור שווה של הפקקים על פני הסוליה שמאפשר ניידות בעת קפיצה ונחיתה על הקרקע.

התחילו את דרכן דווקא בענף הבייסבול, והגיעו לכדורגל לפני כ-150 שנה. נעלי פקקים מיושנות | צילום: Shutterstock
התחילו את דרכן דווקא בענף הבייסבול, והגיעו לכדורגל לפני כ-150 שנה. נעלי פקקים מיושנות | צילום: Shutterstock

 

הפקקים והבריאות

אף שנעלי פקקים אמורות למנוע או לפחות להפחית נזק שנובע ממתיחת שרירים, הן עלולות גם לגרום לפציעה. מומחים חלוקים כיום בדעתם ביחס לסוג הפקקים המתאימים לכל סוג של משטח מבחינת הסיכון לפציעה. במיוחד חסרים נתונים מהימנים על הנזק ארוך הטווח שעלול להיגרם לילדים שמתחילים לשחק כדורגל בגיל צעיר.

חוסר אחידות בשיטות המחקר, כמו גם העובדה שחלק מהמחקרים בתחום בוצעו במימון חברות המייצרות נעליים, תרמו אף הם למחלוקת. מאמר סקירה משנת 2017 בדק מחקרים קודמים שדיווחו על סיכון לפציעה בעקבות שימוש בכמה סוגים של נעלי פקקים על משטחים שונים. המחקרים שנסקרו בדקו את ההשלכות הבריאותיות שיש לריצה, סללום ושינויי כיוון עם נעלי פקקים. גיל השחקנים במחקרים היה 8-26 שנים, רובם בנים ושחקנים ברמה של חובבים (אינם משחקים בליגה מקצוענית).

כשבדקו את הנזק שנגרם במשטח דשא מלאכותי ובמשטח דשא טבעי, התברר כי דגם בשם TF, שכולל למעלה מ-55 בליטות גומי על הסוליה, תרם יותר מהאחרים להפחתת הסיכון לפציעה בקרסול ובברך כתוצאה משינוי כיוון פתאומי של השחקן, שהן נפוצות בכדורגל, ולמניעת פציעות שנובעות ממאמץ שחוזר על עצמו לאורך זמן.

הסקירה העלתה גם ששימוש בכל סוגי נעלי הפקקים מעלה את השכיחות לדלקת בסחוס הגדילה בעקב, תופעה נפוצה אצל ילדים מאחר שעצמות העקב שלהם עדיין גדלות. פקקים מחודדים הגדילו את הסיכון לנזק כתוצאה מלחץ גבוה על צידי כף הרגל, בהשוואה לפקקים מעוגלים.

אף על פי שדגם TF הזיק פחות מהדגמים האחרים הן על דשא מלאכותי והן על משטח דשא טבעי, עלתה גם סברה שלפיה המשטח משפיע על הסיכון לפציעות הרבה יותר מהנעליים. הנזק כתוצאה מסיבוב של כף הרגל היה נמוך יותר על דשא טבעי מאשר בארבעה משטחי דשא מלאכותיים שנבדקו, בלי קשר לסוג הנעל.

נראה אם כן שלנעלי פקקים יש חשיבות רבה בשיפור הביצועים של שחקני כדורגל על המגרש. עם זאת, חשוב לבחור בצורה מושכלת את סוג הנעליים בהתאם למשטח שעליו משחקים. ממצאי המחקר יכולים לשמש בסיס להמלצות רפואיות שיתנו רופאי ספורט לשחקני כדורגל צעירים בתחילת הקריירה שלהם. עם זאת, נחוצים מחקרים נוספים שיוכלו לאושש או להפריך את המסקנות שנמצאו במחקר הנוכחי. מה שברור הוא, שלשימוש בנעלי הפקקים יש משקל לא מבוטל בפציעות שנגרמות לשחקני כדורגל, ועלינו להיות ערניים יותר לחלקן של הנעליים בשמירה על בריאות הכדורגלנים.

צפו בסרטון של "כאן" ומכון דוידסון על נעלי הפקקים: 

2 תגובות

  • נטלי

    מידע נוסח אודות פיתוח נעלי הפקקים

    אשמח לקבל מידע נסוף לגבי הפיתוח של נעלי הפקקים (תיאור נרחב יותר של מי פיתח, מתי פותחו לראשונה ועל ידי מי... כיצד התפתח הרעיון וכדומה )
    תודה רבה

  • שלומי

    השוואת מהירות בין פקקים מפלסטיק לפקקים ממתכת

    האם יש הבדל במהירות בין שימוש בפקקים מפלסטיק לעומת פקקים ממתכת?