לוח אירועים אסטרונומיים, מאי 2017

3.5 – חצי ירח ראשון

הירח ישלים רבע ממסלולו סביב הארץ (רבע ראשון) וימצא בשיא גובהו בשעות הערב.

6.5 – שיא מטר המטאורים "אטא-אקווארידים"

בין שישי לשבת (5-6 במאי), כדור הארץ יעבור במרכז שובל האבק של השביט המפורסם האלי. מספר שיא של מטאורים יהיה אפשר לראות בשבת לפנות בוקר בקצב של כ-30 עד 60 מטאורים בשעה. כדאי למצוא מקום חשוך ורחוק ככל האפשר מהעיר בשביל לצפות במטר (בהנחה שמזג האוויר לא יהיה מעונן). הירח יהיה בהיר וישקע בסביבות 2 לפנות בוקר, כך שרק לאחר מכן אפשר יהיה להבחין במטאורים החיוורים. המטאורים יבקעו מהאזור של קבוצת הכוכבים דלי (אקוואריוס).

6.5 – מעבר של תחנת החלל הבינלאומית

בשבת, ב-04:11 לפנות בוקר תיראה התחנה בזנית (מעל הראש) בכיוון דרום בעודה יוצאת מהצל של כדור-הארץ. היא תרד אל האופק בצפון מזרח ב-04:15. בהירותה בשיא הגובה תגיע למינוס 4 כלומר היא תהיה דומה בבהירותה לזו של כוכב הלכת צדק שיראה גם הוא בבהירות בשמי הלילה.

10.5 – ירח מלא

הירח ישלים חצי ממסלולו סביב הארץ וימצא בשיא גובהו בחצות הליל.

17.5 - כוכב הלכת חמה בריחוק מרבי מהשמש

כוכב הלכת חמה (מרקורי) מקיף את השמש במסלול פנימי יחסית למסלולו של כדור-הארץ ולכן, לצופה על כדור-הארץ הוא נראה תמיד קרוב אל השמש – זורח מעט לפניה, או שוקע מעט אחריה. ב-17 במאי כוכב חמה ימצא במרחק של כ-25.8 מעלות מהשמש, עבור צופה מכדור-הארץ, ויזרח מעט לפניה. זו ההזדמנות הטובה ביותר לצפות בכוכב הלכת חמה בטרם ייבלע באורה של השמש הזורחת.

19.5 – חצי ירח שני

הירח ישלים שלושה רבעים ממסלולו סביב הארץ (רבע שלישי) וימצא בשיא גובהו באשמורת הבוקר.

25.5 – מעבר של תחנת החלל הבינלאומית

ביום חמישי, 20:22 תופיע התחנה מעל האופק, בדרום מערב, ב-20:25, היא תגיע לשיא הגובה (89 מעלות, כמעט הזניט), ותרד אל האופק בצפון מזרח ב-20:29. בהירותה בשיא הגובה תגיע למינוס 3.9 כלומר היא תהיה דומה בבהירותה לזו של כוכב הלכת צדק שייראה גם הוא בבהירות בשמי הלילה.

26.5 – מולד הירח

הירח נמצא בין כדור-הארץ לשמש. תחילת חודש סיון.

2 תגובות

  • ציפי

    חבל שלא כתובים כיוונים

    היכן נראה צדק בשמים? באיזה כיוון נמצא השביט האלי?

  • דוד

    כיוונים

    שלום ציפי,
    את צדק תוכלי לראות במשך כמעט כל הלילה בשמים הדרומיים. בתחילת הלילה הוא ימצא במזרח, ובמהלך הלילה הוא יתקדם בקשת לכיוון מערב.
    את השביט האלי לא תוכלי לראות משום שהוא הרחק בקצה מערכת השמש - המטאורים הם חלקיקי אבק שהושלכו ממנו לפני שנים רבות.