לוח אירועים אסטרונומיים, אוקטובר 2017

5.10: ירח מלא

הירח ישלים חצי ממסלולו סביב הארץ וימצא בשיא גובהו בחצות הליל.

8.10: שיא מטר המטאורים "דרקונידים"

זהו מטר חלש, כעשרה מטאורים בשעה, אך לעתים הוא מתפרץ עם מספר גבוה ובלתי צפוי של מטאורים. המטאורים יבקעו מהאזור של קבוצת הכוכבים דרקון (Draco). לאסטרונומים חרוצים ועקשניים במיוחד מומלץ למצוא מקום חשוך ורחוק ככל הניתן מהעיר בשביל לצפות במטר (בהנחה שמזג האוויר לא יהיה מעונן). ואולם, הירח יהיה כמעט מלא, וגם זה יפריע לצפות במטר.

12.10: חצי ירח שני

הירח ישלים שלושה רבעים ממסלולו סביב הארץ (רבע שלישי) וימצא בשיא גובהו באשמורת הבוקר.

19.10: אורנוס נמצא בניגוד

מבחינת צופה על הארץ כוכב הלכת אורנוס יימצא בכיוון הפוך לכיוון השמש בשמים. כתוצאה מכך, המרחק שלו מכדור-הארץ יהיה מינימלי והוא יואר חזיתית על ידי השמש מה שיקנה לו בהירות מרבית. מכיוון שהוא בדיוק בצד ההפוך מהשמש, הוא יזרח בזמן שקיעתה וייראה בשמיים כל הלילה. את אורנוס אפשר לראות רק בעזרת משקפת או טלסקופ, מה שמצריך לדעת את מיקומו המדויק בעזרת מפת כוכבים. בטלסקופ חובבים אפשר לזהות נקודה כחלחלה-ירקרקה אבל לא פרטים על פניו.

20.10: מולד הירח

הירח נמצא בין כדור הארץ לשמש. תחילת חודש חשוון.

21.10: שיא מטר המטאורים "אוריונידים"

זהו מטר בינוני של כעשרים מטאורים בשעה, שנוצר מחלקיקים שהותיר אחריו השביט המפורסם האלי. המטאורים יבקעו מהאזור של קבוצת הכוכבים אוריון (Orion). מומלץ למצוא מקום חשוך ככל האפשר לצפייה במטר (בהנחה שמזג האוויר לא יהיה מעונן). שיא המטר יתרחש לפנות בוקר של יום ראשון ה-22 באוקטובר. סהר הירח הדק ישקע מוקדם מאד ולא יפריע לתצפית במטאורים.

28.10: חצי ירח ראשון

הירח ישלים רבע ממסלולו סביב הארץ (רבע ראשון) וימצא בשיא גובהו בשעות הערב.

28.10: מעבר של תחנת החלל הבינלאומית בשמי ישראל

בשעה 6:21 לפנות בוקר בשבת היא תופיע בדרום מערב מעל האופק, תגיע אל רום השמים (בגובה של 77 מעלות מעל האופק) ב-6:24, ותרד אל האופק בצפון מזרח ב-6:28. בהירותה בשיא הגובה תגיע למינוס 3.7 כלומר היא תהיה העצם הבהיר בשמים.

0 תגובות