תרופה לשיפור זיכרון הצליחה לתקן את ההשפעות של פגיעת ראש טראומטית אצל עכברים. האם תסייע בעתיד גם לבני אדם?

פגיעת ראש טראומטית, למשל בתאונת דרכים או בעקבות מכה לגולגולת במהלך פעילות ספורטיבית, עלולה לגרום נזק ארוך טווח ליכולת השכלית ולזיכרון. תרופות למצב אין, וגם ניתוחים אינם יעילים אם לא עושים אותם תוך שעות ספורות מרגע הפגיעה. אבל כעת יש פתח לתקווה: נמצא חומר שמשפר את הזיכרון של עכברים בריאים ומתקן ליקויי זיכרון אצל עכברים פגועים אפילו חודש אחרי הטראומה. 
 
מדי שנה לוקים בארצות הברית לבדה כשני מיליון אנשים מפגיעות ראש טראומטיות, שגורמות למות תאים ולדלקת במוח. לרוע המזל, קשה לטפל בתופעה ולחקור אותה, שכן אין פגיעה אחת דומה לאחרת. חלקן גורמות לדימום ונפיחות וכדי לטפל בהן צריך לקדוח מיד חור בגולגולת להקלה על הלחץ. גם פגיעות "קלות" לכאורה עלולות לגרום להכניס את המוח למצב של עקה (stress), שמעכבת את מנגנון ייצור החלבונים ועלולה להקשות על יצירת זיכרונות לטווח ארוך. לכן חשוב למצוא תרופה שתיתן מענה לכל סוגי פגיעות הראש, קלות כחמורות. 
 
מחקר שנעשה במעבדתו של פיטר וולטר (Walter) מאוניברסיטת קליפורניה מצא שחומר בשם ISRIB חוסם את אחד ממסלולי התגובה לעקה, שמעורב בבקרה על ייצור חלבונים אצל בני אדם. החומר גם שיפר את זיכרונם של עכברים בריאים. הצעד המתבקש הבא היה לבדוק אם הוא יכול גם לתקן זיכרון שנפגע. ולשם כך בדקו החוקרים, בשיתוף עם מדענית המוח סוזנה רוסי (Rosi), את השפעתו על עכברים שסבלו מפגיעת ראש טראומטית. תוצאות המחקר התפרסמו בכתב העת PNAS. 
העכברים הוכו באופן ממוקד בחלקים מסוימים של המוח כדי לדמות פגיעות ראש שנגרמות לבני אדם בתאונות דרכים או ממכה בחפץ כבד. תגובת העקה נשארה פעילה בהיפוקמפוס, אזור שחשוב ללמידה ולזיכרון, למשך 28 ימים לפחות. לאחר מכן אימנו את העכברים לשחות במבוך מים אל פלטפורמה נסתרת תוך היעזרות ברמזים מרחביים למיקום הפלטפורמה, ומדדו את הזמן שנדרש להם להגיע אליה. 
 
עכברים בריאים השתפרו עם תרגול המטלה ואילו העכברים הפגועים נותרו באותה רמת ביצוע גם לאחר תרגול. עם זאת, אחרי טיפול של שלושה ימים ב-ISRIB השתוותה רמת הביצוע של העכברים הפגועים לזו של הבריאים, והשפעה נשארה גם שבוע לאחר סיום הטיפול. התוצאות שוחזרו גם בסוג אחר של פגיעת ראש אחרות וגם במטלות למידה קשות יותר. 

שינוי תפיסה?

לדברי הנוירולוג רמון דיאז-ארסטיה (Diaz-Arrastia), מנהל המחקר של פגיעות ראש טראומטיות באוניברסיטת פנסילבניה, שלא היה מעורב במחקר הנוכחי: "בהחלט אפשר לדבר כאן על שינוי תפיסה ביחס לטיפול בפגיעת ראש. לראשונה הוכח שגם טיפול בשלב הכרוני של פגיעת ראש – ולא רק בחלון זמן המיידי אחרי הפגיעה – יכול להשפיע". 
 
וולטר מאשר: "במצב רגיל היינו "מוותרים" על העכברים הללו ואומרים שאין מה לעשות למענם, אבל ISRIB משקם את היכולת השכלית כבמטה קסם".
 
עם זאת, חוקר המוח סזריו בורלונגן (Borlongan), שביצע ביקורת עמיתים למאמר, מזהיר שלא תמיד מחקרים על בעלי חיים משקפים את מה שקורה אצל בני אדם. ובכל זאת הוא מציין שלחומר הזה יש יתרונות רבים, כיוון שהוא נבחן בשני סוגים שונים של פגיעת ראש בעכברים שמדמים פגיעות אחרות אצל בני אדם, וגם משום שהוא חוצה בקלות את מחסום דם-מוח, שמונע מתרופות מבטיחות רבות לחדור למוח ולהשפיע עליו. אם תוכח יעילות התרופה גם לבני אדם, היא תוכל להועיל לרבים שהטיפול בהם התעכב מסיבות שונות. 
 
אף שכבר ידוע מהו החלבון שעליו פועל ISRIB, עדיין לא ברור איך החומר משקם את הזיכרון. צוות המחקר משער שהוא מעודד את חידוש הייצור התקין של חלבונים שהתעכב בגלל העקה. כך יכולים להיווצר קשרים עצביים חדשים ולכן זיכרונות חדשים. "גם אם ISRIB לא ייכנס לשימוש בסופו של דבר, דרכים אחרות להשפיע על התגובה לעקה יכולות להוביל לטיפול יעיל בעתיד" מסכם וולטר.
 

0 תגובות