לצד תאי השומן הלבנים והחומים קיימים תאי שומן אחרים שדווקא מסייעים לשריפת אנרגיה, ולכן להרזיה. אם נמצא את הדרך להפעיל אותם, הם יוכלו לעזור לנו למנוע מחלות הקשורות להשמנה

האם דווקא תאי שומן יוכלו לעזור לנו במלחמה בסוכרת?

במחקר שפורסם השנה דיווחו חוקרים מאוניברסיטת פנסילבניה על התקדמות בגיוס תאי שומן לבן והפיכתם לתאי שומן מסוג אחר, שעשויים לסייע בהורדת רמות הסוכר בדם ובמניעת סוכרת.

רקמת השומן מורכבת משני סוגים עיקריים של מאגרים: תאי שומן לבנים, שמשמשים מאגר לעודפי אנרגיה, ותאי שומן חומים, שמייצרים חום בתהליך שנקרא תרמוגנזה. תאי השומן החומים מפוזרים בגוף ועשירים במיטוכונדריות (אברונים שמייצרים אנרגיה לצורכי התא), המבטאות חלבון מסוים שמאפשר לתאים האלה לשרוף שומן וסוכר ולשחרר אנרגיה עודפת בצורת חום. היות שכך, הם משחקים תפקיד חשוב ב מטבוליזם של שומנים, שמירה על רמת סוכר נמוכה בדם ועוד.

בנוסף לשני אלו, יש גם תאי שומן דמויי שומן חום, המכונים תאי שומן בז'. בשונה משאר תאי השומן, הם נשארים רדומים ברקמת השומן הלבן וניתנים ל"הפעלה" מכוונת, בעקבות אותות חיצוניים כגון קור או חומרים מסוימים.

תאי שומן בז' דומים מאוד לתאי שומן חומים ומייחסים להם אותה השפעה על רמות הסוכר והשומנים בגוף. כשהפעילו אותם באופן מלאכותי אצל מכרסמים נמצא שהם הגנו עליהם מפני השמנה. כיוון שחוסר איזון כרוני בין צריכה קלורית לבין ניצול הקלוריות הללו הוא המקור להשמנה, ההשערה היא שאם נוכל להפעיל תאי שומן מסוג בז' נוכל כך להילחם בהשמנה ובמחלות הקשורות אליה – סוכרת ומחלות לב וכלי דם.

החוקרים, מאוניברסיטת פנסילבניה, דיווחו כי הצליחו לחסום את הפעלת תאי השומן בז' באמצעות האנטיביוטיקה רפמיצין. רפמיצין  מאריכה את חייהם של מכרסמים, אבל גם מעלה את כמות השומנים בדם ואת הסיכון לפתח סוכרת.

רפמיצין פועלת ישירות על אנזים שמבקר גדילה וחילוף חומרים בגוף. המחקר הראה שההפעלה של תאי השומן הבז'יים עוברת כנראה דרך מערכת העברת אותות תוך-תאית הקשורה לאנזים הזה. זהו צעד ראשון בהבנת שרשרת האירועים שמביאה בסופו של דבר להפעלתו של תא שומן בז' ולגיוסו.

מחקרים נוספים בתחום יפצחו בוודאי את שאר האירועים שמובילים להפעלה של תא השומן הייחודי זה. התקווה היא שנמצא בעתיד תרופה שתעודד את התהליכים האלה ותגדיל את מספר תאי השומן הבז'יים הפעילים, וכך תקטין את ההשמנה ואת המחלות הקשורות אליה. 

0 תגובות