לחילזון ג'רמי הייתה בעיה: הוא היה "שמאלי" והתקשה להזדווג. קמפיין מתוקשר בבריטניה מצא לו בן זוג עם אותה מוטציה נדירה

האם באמת אפשר למצוא אהבה באינטרנט? חילזון בודד בשם ג'רמי למד שהתשובה עשויה להיות חיובית – כאשר משתמשי טוויטר והטלוויזיה הבריטית נחלצים לעזרתך.

ג'רמי הוא חילזון גינה רגיל (Cornu aspersum), אך יש לו מאפיין אחד מיוחד – הקונכייה שלו מסתלסלת נגד כיוון שעון, בניגוד לקונכיות של כמעט כל בני מינו שכיוון הסליל שלהם הוא עם כיוון השעון. הגורם לכך היא מוטציה המשפיעה גם על מקומם של האיברים הפנימיים של החילזון, כולל איברי רבייה - כך שהזדווגות בין חילזון "שמאלי" לחילזון "ימני" היא כמעט בלתי אפשרית.

אצל חלזונות גינה המוטציה הזו מופיעה בערך באחד למיליון פרטים. אצל מינים אחרים של חלזונות היא נפוצה יותר – בין חלזונות הסצומה (Satsuma) החיים במזרח אסיה, למשל, אפשר למצוא לא מעט פרטים "שמאליים".

מחקר מלפני כמה שנים מצא כי הסיבה לכך היא נחשים אוכלי-חלזונות שמתמחים בציד חלזונות עם קונכייה "ימנית", הנפוצים יותר. כאשר הנחשים נתקלים בחילזון עם קונכייה הפוכה הם מתקשים לפתוח אותה, דבר שמעניק כמובן יתרון אבולוציוני לבעלי המוטציה ה"שמאליים". ואמנם במקומות שבהם היו הרבה נחשים אוכלי-חלזונות, היו גם לא מעט חלזונות "שמאליים", והם כמובן יכלו להזדווג זה עם זה. המחסום הרבייתי בין החלזונות השמאליים לימניים עשוי להוביל בקרוב להיפרדותם לשני מינים שונים.

כל זה כמובן לא עוזר לג'רמי, השייך למין אחר וחי בבריטניה. הוא הגיע לידי הביולוג אנגוס דייוויסון (Davison) מאוניברסיטת נוטינגהם, שהחליט לעזור לו למצוא בן זוג "שמאלי" כמותו. לחלזונות יש יתרון עלינו בנוגע לחיפוש בני זוג, שכן הם הרמפרודיטים – לכולם יש איברי מין נקביים וזכריים גם יחד. כך שג'רמי לא היה צריך למצוא נקבה שמאלית או זכר שמאלי – כל חילזון שמאלי יוכל להיות בן זוג ראוי עבורו.

דייוויסון פנה בקריאה נרגשת לקהל הבריטי דרך ה-BBC וביקש מכל מי שיש ברשותו במקרה חילזון כזה, ליצור קשר. מצוקתו של ג'רמי הבודד נגעה ללבם של צופים רבים, שהפיצו את הקריאה בטוויטר תחת ההאשטג "snailove". כעבור זמן קצר אכן נמצא בן הזוג המיוחל: "לפטי" ("שמאלי"), המתגורר בביתו של חובב חלזונות באיפסוויץ'. ג'רמי עבר לחיות איתו, ודייוויסון מקווה שהם ימצאו חן זה בעיני זה – ושבקרוב נקבל הוכחה לכך בדמות ביצים.

לא רק הרצון לעזור לבעל חיים במצוקתו היה זה שהניע את דייוויסון לחפש בן זוג לג'רמי. על ידי הכלאה בין חלזונות "שמאליים" ובחינת הקונכיות של הצאצאים הוא מקווה להבין את הגנטיקה העומדת בבסיס התכונה הזו. מצבים שבהם האיברים הפנימיים מסודרים "הפוך" לעומת רוב האוכלוסייה קיימים גם אצל בני אדם, וג'רמי ולפטי יוכלו אולי לעזור לחוקרים לגלות את הגורם להם.

אין דברים כאלה: סיפורו של ג'רמי (באנגלית) בתכנית no such thing as the news:

 

0 תגובות