מחקר שבדק במשך ארבע שנים חולים שהשתמשו במריחואנה לשיכוך כאבים שאינם ממקור סרטני, מצא כי לא רק שמצבם לא הוטב, אלא אף הוחמר בהשוואה לחולים שלא צרכו את הסם

השימוש ברפואי בצמח הקנביס זוכה בשנים האחרונות לפופולריות גדלה והולכת. השימוש העיקרי בו הוא הפחתת כאב כרוני במחלות עצביות והקלת תופעות הלוואי של טיפולים לסרטן. אחת השאלות הגדולות היא אם הקנביס באמת מקל על כאב כרוני שאינו נובע ממחלת הסרטן ואם הוא יכול להחליף את התרופות האופיואידיות כגון מורפיום, שעלולות לגרום להתמכרות. מחקר גדול באוסטרליה מצא כי התשובה שלילית. .

הקנביס הרפואי הוכיח את יעילותו במקרים רבים שבהם תרופות אחרות אינן עוזרות. מקובל למשל להשתמש בו כטיפול לאפילפסיה של ילדים, לטרשת נפוצה, להקלת הבחילה שנגרמת לחולים במהלך טיפולים כימותרפיים ולשיכוך כאבים כרוניים. לפי אחת ההערכות, בארצות הברית לבדה סובלים מכאב כרוני כמאה מיליון אנשים, כלומר בערך מחצית ממספר המבוגרים במדינה.

בעיה מדאיגה לא פחות היא מגפת השימוש במשככי כאב המבוססים על אופיום, תמצית של צמח הפרג: במרכז לבקרת מחלות בארצות הברית (CDC) מציינים שיותר מתשעים אנשים מתים מדי יום במדינה ממשככי הכאבים הללו. גם יעילותם נחלשת לאורך זמן, כך שצריך להגדיל בהתמדה את המינון שלהם. בנוסף, הם ממכרים.

קנביס כטיפול לכאב

על הרקע הזה, וכן על רקע הסרת חסמים חוקיים בפני השימוש בו, אין פלא שקנביס צבר פופולריות כתחליף למשככי הכאבים המסורתיים. עם זאת, עד כה לא נעשה מחקר שבדק לאורך זמן אנשים שמשתמשים בקנביס להקלת כאבים. הסיבה העיקרית היא שלא נהוג לעשות מחקרים קליניים על אנשים שסובלים מבעיות נוספות מעבר לזאת שנבדקת במחקר – כאב במקרה הזה – כגון מחלות נפש, שימוש בחומרים מסוכנים, אך הן שכיחות מאוד אצל אנשים שסובלים מכאבים כרוניים. כך שהמחקרים הקליניים מספקים תמונה חלקית בלבד ויש צורך במחקר שיעריך את השפעות הקנביס לאורך זמן.

המחקר הנוכחי נעשה על 1,514 נבדקים באוסטרליה שאותרו במשך קרוב לשנתיים בבתי מרקחת קהילתיים, ונערך אחריהם מעקב במשך ארבע שנים. לאורך התקופה הזאת בחנו את השפעת הקנביס על חומרת כאב שאינו ממקור סרטני ועל הימנעות משימוש באופיואידים. הבדיקות נעשו מדי שנה לאלה שנשארו במחקר. משתמשי הקנביס, שהיו 30-20 אחוז ממשתתפי המחקר בכל נקודת זמן, מוינו לפי תדירות השימוש שלהם בסם, כלומר האם צרכו קנביס יותר מעשרים ימים בחודש האחרון או פחות מכך.

בנקודות המעקב האחרונות, בתום שלוש וארבע שנים, התברר שלא רק שקנביס אינו מפחית את הכאב לאורך זמן, אלא הוא אף מחמיר אותו במקצת, הן אצל המשתמשים התכופים והן אצל המשתמשים הפחות תכופים, בשיעור של עד 20 אחוז לעומת מי שלא השתמשו בו. הנבדקים בכל הקבוצות התחילו את תקופת המעקב עם אותה דרגת כאב, פחות או יותר, אבל עם הזמן היא עלתה במקצת אצל משתמשי הקנביס התכופים, ירדה במקצת אצל אלה שלא נטלו קנביס, ולא השתנתה אצל משתמשי הקנביס הפחות תכופים.

שיעור השימוש באופיואידים פחת עם הזמן אצל הנבדקים שלא השתמשו בקנביס ואצל המשתמשים התכופים, אך לא אצל המשתמשים הפחות תכופים. כיוון שכך, אי אפשר לייחס את השינוי דווקא לקנביס, וייתכן שהוא קשור רק לתופעות הלוואי הלא נעימות של האופיואידים.

לא רק שלא מפחית את הכעב לאורך זמן, אלא אף מחריף אותו. קנביס לעישון | צילום: Shutterstock
לא רק שלא מפחית את הכאב לאורך זמן, אלא אף מחריף אותו. קנביס לעישון | צילום: Shutterstock

הסוף לשימוש בקנביס לשיכוך כאבים כרוניים?

אף שלכאורה המחקר מראה שקנביס אינו מועיל להפחתת כאבים כרוניים ואינו מצמצם את השימוש באופיואידים, מחברי המאמר מעלים כמה סייגים לממצאיהם. ראשית הם מציינים שרוב הנתונים נאספו לפני שינויי החקיקה באוסטרליה, שהתירו לראשונה שימוש בקנביס לצרכים רפואיים, ולפיכך רוב החולים צרכו את הסם באופן בלתי חוקי. בהתאם לכך, ייתכן שהציפיות שהוא יועיל לכאב היו נמוכות יותר מאשר אילו ניתן בידי רופא, וזה עשוי להשפיע על דיווחי החולים על דרגת הכאב שהם חווים. נחוץ עדיין ניסוי מבוקר שיבדוק גם את השפעת המשתנה הזה.

המחקר גם לא בדק אילו זנים של קנביס החולים לקחו. כשמדובר בקנביס בלתי חוקי, יכולים להיות הבדלים גדולים מאוד בזנים שאנשים משתמשים בהם, ולכן ביעילותם. לעומת זאת, קנביס רפואי הוא הרבה יותר "טהור" ומכיל מספר זנים מוגבל. לדברי נשיאת האגודה למשתמשי קנביס רפואי באוסטרליה דֶבּ לינץ' (Lynch), "השאלה הראשונה שאני שואלת אנשים שלא חוו הקלה בכאב היא כמה זנים ניסיתם? יש המון 'ניסוי וטעייה' בתחילת הטיפול עד שמוצאים את הזן המתאים ביותר".

יש להניח שלמרות המאמר, יימשך השימוש בקנביס לטיפול בתופעות רפואיות שתרופות אחרות אינן מטפלות בהן ביעילות יימשך. עם זאת, הממצאים ממחישים שרצוי לגשת לטיפול הזה בעיניים פקוחות ולשמור על ציפיות ריאליות. לקנביס יש כנראה יתרונות רבים, אבל אין לראות בו "תרופת פלא" שמרפאת את הכול.

31 תגובות

  • amirgo

    נראה שדוקטור מגן, מגן כאן על חברות התרופות שמתפרנסות ממש יפה מאו

    מאופייטיות למיניהן והקנאביס שכמעט אינו מצריך התערבות כלשהי מסכן את פרנסתן. עד כדי כך הן בלחץ שפרסמו מחקר על שימוש בקנאביס הנמכר ברחוב על ידי דילרים באוסטרליה מבלי שמץ של מושג אודות באילו זנים מדובר ואם בכלל היו קנאביס...
    לא ברור איך מכון דוידסון נתן ידו לחובבנות הזאת, מן הראוי שייפרסם הבהרות והתנצלות או לפחות מחקר או שניים הסותרים טענות מופרכות אלו

  • אזרח

    חוקר את התחום

    מעניין, כי מחקרים קודמים הראו ששימוש בקנביס מפחית שימוש בתרופות אופיאטיות. למשל מחקר שנעשה על צרכני קנאביס רפואי במישיגן ב 2016 הראה ירדה של כ 60% בצריכת תרופות אופיאטיות. יש לי כמה הסתייגויות לגבי המחקר שמוצג כאן שהוזכרו אבל חשוב להדגיש אותם. קודם כל מדובר על 20-30% מ 1500 איש כלומר בפועל זה מחקר על 300-450 אנשים. כפי שמשתמע מהכתבה הם צרכו קנאביס לא מותאם מהשוק השחור, וכנראה גם החליפו זנים בגלל זה לאורך התקופה. ולכן המחקר הזה נראה לי לא רציני. לעומת מחקרים אחרים שבחנו שימוש בקנאביס שהמקור שלו ידוע, וגם עם זנים קבועים לאורך זמן. ולכן לא נשמע לי מחקר מספיק רציני

  • אנונימי

    אני חושב שהמחקר רציני, ותעיד

    אני חושב שהמחקר רציני, ותעיד על כך העובדה שהוא התפרסם בכתב עת נחשב. אם יש משהו שהמחקר הזה מדגיש אותו הוא העובדה שמי שחושב שיעשן קנאביס שנרכש "מן הגורן ומן היקב" ולא קנאביס מפוקח היטב מבחינת בקרת איכות ומינון חומר פעיל והדבר יקל על תסמינים של כאב - צפויה לו אכזבה.

  • דוד

    שאלה כנה

    .
    רציתי לשאול אתכם עמיתי מה דעתכם על הקנאביס.
    האם הוא אכן סם מסוכן והשימוש בו אמור להיות אסור לחלוטין, או שמא האמת עם העדויות הרבים והמחקרים, המראים על היעילות של צמח הקנאביס במגוון במצבים, ובמקרים מסויימים אף יותר מתרופות סטנדרטיות, ורק מכיוון שהעניין פוגע בהכנסותיה של התעשיה הרפואית, שכפי הידוע לנו היא בעלת השפעה רבה ויכולה להטות אפילו את דעתנו הרופאים, והיא זו שדואגת לתעמולה נגד הקנאביס וולמען סיווגו כסם מסוכן שיש לאסור על השימוש בו?

  • אנונימי

    תודה על השאלה דוד,

    תודה על השאלה דוד, קנאביס אינו מסוכן, חד-משמעית! בניגוד לאלכוהול ולסיגריות, ששימוש ממושך בהם עלול לגרום למוות (ובמקרה של אלכוהול אפשר גם למות ממנת יתר) אין כזו סכנה בקנביס. דעתי כאדם פרטי היא שאין כל סיבה שהשימוש בו יהיה עבירה פלילית בעוד שאלכוהול וסיגריות מותרים בשימוש. זה כמובן לא אומר שאין לקנאביס נזקים אחרים כאשר משתמשים בו באופן כרוני. אני חושב שאכן אינטרסים כלכליים, ביחד עם שמרנות אחראיים לכך שהקנאביס עדיין אינו חוקי, אבל אין בידיי "אקדח מעשן" שמוכיח זאת. עידו

  • תומר

    הלם!

    אני, יכול להבין יצרן תרופות שיפרסם "מחקר" כזה אבל, מוסד אקדמי? אני, פשוט בהלם שאתם מפרסמים דבר כזה.
    מחקר זה לא!!! אספו 1000 סטלנים מהרחוב בעידן שבו מריחואנה מחוץ לחוק, לקחו להם דם פעם בחודש, שאלו מספר שאלות ו"הסיקו" מסקנות.
    האם, המחקרים שאתם מבצעים גם, מתנהלים כך?
    אני יודע על מכון ויצמן שהוא אחד המובילים בעולם בתחום האגרונומיה, הפכתם לבובות של עסקנים.
    תחשבו, איך זה נתפס אצל לקוח/קולגה בחו"ל כאשר הוא רואה שאתם מפרסמים "מחקר" כזה.
    זה, מבייש אתכם ואת מדינת ישראל כולה. פגעתם, בתדמית של כולנו...

  • רונן

    מי מאמין למכון מחקר ש:

    ממומן על ידי חברות התרופות???? הבולשיט הזה כבר חשוף לציבור

  • יהל

    היי רונן, מדוע אתה חושב שמכון

    היי רונן, מדוע אתה חושב שמכון דוידסון ממומן על ידי חברות תרופות?

  • סטס

    פשע נגד האנושות הכתבה והמחקר הזה

    לקרוא לקנביס "לא אפקטיבי" ובכך להטעות הרבה מאוד אנשים לגבי התרופה שיכולה להציל אותם.

  • רונה

    שקר וכזב

    כחולה המטופלת כבר 10 שנים מהם 5 שנים באותו מינון אני יכולה להעיד שאם תא הקנביס הייתי עדיין כואבת וטרודה במחלתי. לא הייתי יכולה לתפקד. להגיד שאני מכורה? גם למיים אני מכורה. התמכרות זה לדבר שפוגע בגוף, לא לדבר שעושה טוב לבריאות.

  • chch

    פייק ניוז צריך לתבוע אתכם על הטעיה של ציבור !

    מרעילים את הציבור בשטויות חייב לתבוע אתכם !

  • אנונימי

    מחקר לא מדעי

    יש למעלה מ600 זני קנאביס והמון סוגים של מחלות כאב. האם המחקר בדק על כל חולה את כל 600 הזנים? נכון שלא?
    האם המחקר בדק את סוגי הכאב השונים באיזורים שונים בגוף לעומת צורת הצריכה של כל אותם 600 זנים? המחקר הזה הוא בלבול מוח בשפה יפה.

  • דורית

    בולשיט ,זה לא נכון ,קנאביס

    בולשיט ,זה לא נכון ,קנאביס חופשי מועיל לכאבים כרוניים ומאוד מרגיע , שיפסיקו לבלבל את המוח! לא מבינים כלום מהחיים שלהם ...

  • סטודנט לשעבר במכון

    מסקנות שנויות מאוד במחלוקת

    ד"ר עידו מגן ומכון דוידסון שלום, אמנם רשמתם את כל ההסתייגויות מהמחקר האוסטרלי שאני חייב לומר שאחרי כל הסעיפים הללו המסקנות שלו בהחלט מעוררות תהייה,
    חבל רק שאת הכותרת המטעה והפסקה הראשונה אתם מקדישים למסקנות השנויות מאוד במחלוקת.
    להתייחס לקנאביס בצורה כל כך כללית ללא איפיון חומרים פעילים ומשטר טיפול שמכוון להפחתה בכאב. לא יכול לתת לנו שום מסקנה לגבי יעילות טיפול.

  • רז

    הסיבה לעיוות

    זה בגלל שהכתבה הזאת היא תעמולה ממומנת. או אדם שההתנגדות שלו היא רגשית ולא מדעית.

  • שירן

    המחקר לא אומר כלום

    יש הבדלים גדולים בין זנים שונים של קנאביס . אנחנו שונים ולכל בן אדם יש את הזן שמתאים לו ולצורך הספציפי שלו.
    כמו שבמצבים של דיכאון לא יתאימו לכל בן אדם את אותה התרופה

  • גבריאלה זריצקי

    קאנביס ועוד איך מקל על כאבים

    לי זה מקל ואף מעלים כאבים חזקים מאוד.
    כמו כן כל חברי המחלימים מעידים כמוני.
    כמובן שזה תלוי זנים.רק ניסוי וטעיה עם זנים שונים יכול להתאים את הזן לחולה פרטנית.

  • אסף

    חומר שנקנה ברחוב

    לא ברור לי איך אפשר לקחת ברצינות מאמר על חומר מסויים (לא משנה מה) מבלי בכלל לדעת מה נצרך? אי אפשר להבין מהמאמר בכלל אם הנחקרים באמת צרכו קנאביס, לשם ההגזמה היה יכול להיות באותה מידה רעל עכברים. נדרשת רמת אמינות כלשהי...

  • דורון

    איזו כתבה מזיקה ומיותרת

    לא רק שמדובר במחקר אחד, גם הסייגים כל כך קריטיים. הם בחנו שימוש בקנביס שהוא לא ברמת מדיקל גרייד. זה כמו שיעשו ניסוי על השפעת אקמול שיוצר במעבדת רחוב על שיכוך כאבים. מכון דוידסון, איכזבתם...

  • אנונימי

    גם בכביכול medical grade אין

    גם בכביכול medical grade אין כל דרך לפקח על ריכוז החומר. זו לא תרופה, זה צמח. פשוט הצמחים שנבחרו להיות רפואיים אמורים להיות עם שונות קטנה יותר בריכוז החומרים הפעילים

  • סטודנט לשעבר במכון

    שטויות

    ניתן לפקח ואף לשלוט. צריך לשנות הסתכלות מגידול כצמח בחממות לגידול מבוקר בתנאי מעבדה.

  • שי

    מחקר? באמת?

    "המחקר" מתבסס על חולים שרכשו קנאביס בשוק שחור במשך 4 שנים, לקרוא לו מחקר זו בדיחה. איפה נלקחו בחשבון משתנים כגון חומרים פעילים, ריסוס הצמחים להדברת מזיקים, דישון וכו'. אם אין סטנדרד בטיפול איך ניתן להתייחס בכלל לתוצאות שלו?

  • מה נסגר איתכם ?

    ממש לא לכבודכם ....

    אם אתם לא מסודלים לעשות את זה אני יעזור ....
    ככה נראים מחקרים על קנאביס ....
    תתאפסו על עצמכם .... אתם מביישים את העם שלנו .... http://www.cannabisconnections.tk/2018/03/700-medicinal-uses-of-cannabis...

  • מבין משהו

    אתם בזיון למדינה שלנו תתבישו !!!

    מחקר מוטה ביתי מדויק מלא בחורים וללא שום נגיעה ללא אינטרס זדוני .... גם בכותרת גם בהגשה וגם במחקר עצמו .
    אתם צריכים להתבייש .

  • אבי גיל

    כתבה שקרית עם אינטרסים כלכלים

    כתבה קרית עם אינטרסים כלכלים של חברות התרופות וחברות נוספות. חוסר מקצועיות. יש כל כך הגבה מחקרים שמראים על ההשפעה המדהימה של הקנאביס. כל כך הרבה אנשים מעידים איך זה הציל אותם מתופעות הלווי הנוראיות של התרופות. פעם נחשבתם מגזין איכותי, בושו לכם!

  • דוידסון השקרן

    כתבה מגעילה ושקרית מלאה בתוכן

    כתבה מגעילה ושקרית מלאה בתוכן שקרי ומסולף ממומן על ידי הרשות למלחמה בסמים וסותר את כל המחקרים האמיתיים שוצעו בנושא. תתביישו לכם.

  • עופר

    לא מתאים לכם חבר'ה .. דווידסון זה לא מכון של קופי פייסט בדרך כלל

    הרי ידוע ודי ברור שההשפעה העיקרית של קנביס נגד כאב היא לא בכך שהיא פיזית תוקפת את מקור הכאב, אלא היא בכך שאותו אדם הסובל מכאבים יכול להסיך את דעתו מהכאב כשהוא תחת ההשפעה ובכך חווה הקלה גדולה לאותו פרק זמן . מאד פשוט. יכולים לעשות עוד 1000 מחקרים כאלו ואחרים זה לא ישנה את העובדה הזו.

  • שוורץ

    מחקר משוכתב

    תיראו מי המממנים?
    למה שהרשות למלחמה בסמים תפרסם משהו טוב על הגראס?
    הם יקחו את החסרונות אפילו הכי מינוריים וינפחו אותם כאילו מדובר בשטן הגדול

  • אנונימי

    מחקר ממומן

    מחקר ממומן על ידי המרכז הלאומי למלחמה בסמים ואלכוהול.

  • אנונימי

    האם לגבי אופיואידים ושאר

    האם לגבי אופיואידים ושאר משככי כאבים הוכחה יעילות לטווח ארוך?
    ובנוסף - מה היה מקור מימון המחקר?

  • אנונימי

    אין לי תשובה לשאלה הראשונה.

    אין לי תשובה לשאלה הראשונה. המחקר מומן ע"י ממשלת אוסטרליה.