מחקר בארה"ב: ילדים שרואים מבוגר מתאמץ להתמודד עם בעיה, לומדים כי עליהם להשקיע מאמץ כדי להתמודד עם אתגרים

המדגימה כורעת ליד פעוט כבן 15 חודשים, ומראה לו קופסה סגורה. "תראה, יש פה משהו בפנים, אני רוצה להוציא אותו!" היא אומרת. היא מנסה כמה פעמים, בשיטות שונות, ורק לאחר כחצי דקה מצליחה להוציא את הצעצוע החבוי בפנים. מה לומד מכך הילד שעוקב אחר תנועותיה? הוא עשוי ללמוד כיצד לפתוח את הקופסה, אבל יכול להיות שילמד גם שיעור כללי וחשוב יותר: מי שמתמיד ומשקיע מאמץ –  יצליח.

התמדה ונכונות לעבודה קשה הן תכונות חשובות: מחקרים הראו שמי שניחן בהן מצליח יותר בלימודים, בעבודה, ואפילו במערכות יחסים. גם האמונה שמאמץ והשקעה חשובים להצלחה עוזרת לבני נוער להשיג ציונים גבוהים יותר. איך נוכל לפתח את התכונות האלו בילדים?

במחקר שהתפרסם בכתב העת Science, חוקרים מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT) בדקו אם אפשר, בעזרת הדגמה, לעודד ילדים להשקיע מאמץ ולא לוותר. לצורך כך הם הראו לפעוטות בני 13 עד 18 חודשים מבוגרים שמנסים להוציא צעצוע מקופסה, ולאחר מכן להוציא מפתחות המושחלים על טבעת סנפלינג (שאקל). באחת הקבוצות, "קבוצת המאמץ", המדגימים התקשו, ניסו כמה דרכים שונות, ובסוף הצליחו. בקבוצה השנייה, "קבוצת חוסר המאמץ", הם ביצעו את המשימה בקלות, כמה פעמים.

אז הגיעה שעת המבחן: המדגימים הגישו לפעוטות קובייה ועליה כפתור גדול, אמרו להם שזהו צעצוע מנגן, ואף הפעילו אותו כך שניגן שיר קצר. למעשה הכפתור הגדול והנגיש לא עשה דבר, והמנגנון השולט על הנגינה הופעל בדרך אחרת, נסתרת. לאחר שהשיר הסתיים הפעוטות קיבלו את הקובייה לידיהם, וניסו להפעיל אותה בעצמם.

הפעוטות ב"קבוצת המאמץ", שראו את המדגימים מתקשים ונאבקים עם המשימות שלהם לפני שהצליחו, השקיעו מאמץ רב יותר ולחצו פעמים רבות יותר על הכפתור לעומת הפעוטות שראו את המדגימים מצליחים מיד. נראה שהם הסיקו שהם יכולים להצליח אם רק יתמידו וינסו, כמו המבוגרים לפניהם.

בניסוי שני, פעוטות באותו גיל נחשפו לאותה הדגמה, אך הפעם המדגימים לא הציגו את הקופסה והמפתחות בפני הילד, לא דיברו אליו ואפילו לא יצרו אתו קשר עין. גם בניסוי זה הפעוטות ב"קבוצת המאמץ" לחצו יותר פעמים על הכפתור בקובייה המנגנת בהשוואה לחברי "קבוצת חוסר המאמץ", אך האפקט היה קטן הרבה יותר: שתי הקבוצות היו דומות זו לזו יותר מאשר בניסוי הראשון.

לומדים מהקשיים

מחקרים רבים הראו שילדים, מגיל צעיר מאוד, שמים לב כאשר מלמדים אותם ומנצלים את הזדמנויות הלימוד: הם מגיבים למבטים, להצבעה, ולדיבור המכוון אליהם, ומתייחסים אליהם כאל סימנים לכך שהמבוגר מולם מנסה להעביר להם ידע. החוקרים משערים שכאשר המבוגרים דיברו אליהם בזמן שביצעו את המשימות הילדים נטו יותר ללמוד, לא רק את המשימה עצמה אלא גם את הלקח בנוגע לחשיבות ההשקעה והמאמץ.

אמנם מדובר במחקר ראשוני בלבד, אבל הוא מצביע על החשיבות שבחשיפת הילדים גם לקשיים ולמשימות הדורשות התמדה. החוקרים מציינים שבעוד שבחברות רבות ילדים לומדים תוך כדי התבוננות והשתתפות במעשי המבוגרים, על כל האתגרים הכרוכים בהם, בחברות מערביות הילדים לומדים בעיקר ממורים המראים להם איך לבצע משימות שהם עצמם כבר יודעים היטב.

כתוצאה מכך, הילדים עלולים להסיק שבשביל המבוגרים, כמעט כל משימה היא קלה, ואין כל צורך להשקיע מאמץ. ייתכן שבשביל לגדל ילדים שמבינים את חשיבותה של עבודה קשה, צריך להראות להם שגם לנו, לפעמים, לא הכל הולך בקלות. 

0 תגובות