פנים וירטואליות נגד מערכות אבטחה, זבובים שלא חשים את הכבידה ולמה לא כדאי להשתין בבריכה?

1. האם התגלה "תאום ארץ" במרחק נגיעה?

האם התגלה תאום של כדור הארץ במערכת השמש הקרובה אלינו ביותר, רק כ-4 שנות אור מאיתנו? תלוי את מי שואלים. השבועון הגרמני דר שפיגל דיווח כי מצפה הכוכבים הדרומי של האיחוד האירופי (ESO) בצ'ילה זיהה כוכב לכת כזה. לפי הדיווח, כוכב הלכת דומה בגודלו לכדור הארץ, מקיף את הננס האדום פרוקסימה קנטאורי והטמפרטורות על פניו מאפשרות קיום מים נוזליים, שהם תנאי לקיום החיים המוכרים לנו.

ההכרזה הרשמית בעניין אמורה להתפרסם בסוף החודש, אך במצפה הכוכבים מסרבים בינתיים להגיב. לפני ארבע שנים הודיע המצפה הזה על גילוי כוכב הלכת הקרוב ביותר לכדור הארץ, גם הוא במערכת פרוקסימה קנטאורי, אך התברר כי מדובר בטעות.

לפי המקורות של "דר שפיגל", הפעם מדובר בממצא שנבדק היטב, אבל לנתונים עצמם נצטרך בינתיים לחכות.


כמעט כמו כדוה"א. אילוסטרציה אומנותית של שקיעה מכוכב דמוי ארץ מרוחק | מקור:  ESO/L. Calçada

 

2. מצוננים? תאשימו את הגמלים!
 

קבוצת מחקר בינלאומית מצאה שאחד הנגיפים העיקריים האחראים להצטננות – מקורו בגמלים.

ב-2012 התגלה לראשונה שנגיפים יכולים לעבור מגמלים לבני אדם, כאשר התפרץ נגיף התסמונת הנשימתית המזרח תיכונית (Middle East Respiratory Syndrome, ובקיצור MERS). אך המחקר החדש מראה שגמלים עשויים להיות המקור לנגיפים נוספים.

החוקרים בדקו כי בכמעט 6% מהם קיימים נגיפים הקרובים ל-HCoV-229E, אחד הנגיפים העיקריים הגורמים להצטננות בבני אדם. בעטלפים, לעומת זאת, לא נמצא נגיף דומה.

בשלב הבא מצאו החוקרים כי נגיף הצטננות שמקורו בגמלים מסוגל לחדור לתאי אדם ולהדביק אותם.

הממצאים מצביעים אפוא על מקור אפשרי לנגיפים המדביקים בני אדם, ועשויים להוביל למחקרים נוספים על נגיפים אלה, שיסייעו למנוע את התפשטותם.

 

3. זהירות, זבובים נופלים
 

בקופסה חשוכה תלוי זבוב. לפתע הוא נופל, וכיוון שאינו מנפנף בכנפיו ובולם את הנפילה, הוא מתנגש בקרקעית.

החוקרים שהפילו את הזבוב הזה לא עשו זאת (רק) להנאתם, אלא כדי לבדוק אם לזבובי רחף (Episyrphus balteatus) יש חוש שיווי משקל.

זבובי רחף מסוגלים לרחף במקום ולעוף במהירות הצדה ולאחור. פעלולים שכאלו דורשים תחושה טובה של מיקום הגוף באוויר וביחס לקרקע, ולכן דורשים לכאורה גם חוש שיווי משקל, המאפשר לחוש בכוח המשיכה ובתאוצה.

החוקרים הפילו אפוא זבובים בקופסאות חשוכות – ו-70 אחוז מהזבובים התנגשו בקרקעית; בקופסאות לבנות המוארות באור אחיד – ורק 30 אחוז מהם התרסקו; ובקופסאות מוארות ומפוספסות – סימון המקל את ההתמצאות – שבהן רק 10 אחוזים מהזבובים התרסקו.

הממצאים מראים כנראה שלזבובים אין מערכת שיווי משקל, והם מסתמכים על תנועת האוויר ועל הראייה כדי לזהות את מיקומם.

 

4. היי, זה אתה או מודל וירטואלי?
 

אמצעי זיהוי ביומטריים כגון טכנולוגיות זיהוי פנים משמשים כיום במחשבים אישיים, בטלפונים ניידים ואף במתקנים ביטחוניים. חוקרים מאוניברסיטת צפון-קרוליינה ניסו לשטות באמצעי אבטחה המבוססים על זיהוי פנים ולאפשר לאדם להתחזות לאדם אחר באמצעים וירטואליים.

החוקרים אספו תמונות שהועלו לרשתות חברתיות, יצרו לפיהן מודל וירטואלי תלת-ממדי של תווי הפנים והוסיפו למודל יכולת ללבוש הבעות פנים שונות ולהתבונן בכיוונים שונים. כאשר המודל הוצג בטלפון נייד בעל תצוגה של מציאות מדומה (VR), הפנים הווירטואליות הצליחו לשטות בארבע מתוך חמש מערכות אבטחה המבוססות על זיהוי פנים.

טכנולוגיות האבטחה הקיימות אינן מספיקות אפוא כדי לוודא שמדובר באדם אמיתי ולא במתחזה וירטואלי, ובעתיד יהיה על היצרנים לשדרג אותן ולהוסיף להן עוד אמצעי זיהוי.

5. למה לא כדאי להשתין בבריכה?
 

 הסרטון החדש של האגודה האמריקאית לכימיה מסביר מהן ההשלכות של שתן בבריכה (וזה לא הריח...)

המים שבבריכת השחייה הם כר פורה להתפתחות מזיקים זעירים, וכדי למנוע מהיצורים האלה לגדול מוסיפים למים כמה כימיקלים, היוצרים חומצה היפוכלורית (ClOH). להגדלת יעילות החיטוי, לרוב משתמשים בשיטות נוספות כמו הוספת גז אוזון והקרנת אור בתדר העל-סגול (עיקור).

כל אדם שנכנס לבריכה ממוצעת "זוכה" לפגוש 80-30 מ"ל שתן, והתגובה של חומרי החיטוי עם ההפרשות נעשית בעייתית – לדוגמה כשאוריאה, שהיא רכיב מרכזי בשתן, מגיבה עם כלור, משתחרר למים אמין תלת כלורי (Trichloroamine, NCl3). מעבר לעובדה שהחומר הזה אחראי לריח הבריכה המוכר, הוא גם גורם גירוי בעיניים ובעיות נשימה.

לכן, בפעם הבאה שאתם נכנסים לבריכה ודאו שאתם משתמשים בשירותים ומתקלחים היטב לפני שאתם נכנסים למים. זו הדרך היחידה לוודא שתחזרו הביתה בלי נזקים מטרידים.

0 תגובות