שפע הנתונים שנאספו במהלך התפרצות הר הגעש בהוואי מעורר תקווה שנוכל בעתיד לנבא אירועים דומים

הוואי מככבת בכותרות כבר קרוב לחודש, בעקבות התפרצות הר הגעש קילוואה. ההתפרצות סיפקה לעולם תמונות מרהיבות של לבה רוחשת ואפר, אך גם סיפורים עצובים על בתים ורכוש רב שנקברו תחת נהרות הלבה. שוב ראינו עד כמה האדם חסר אונים מול הכוחות האדירים האצורים בכדור הארץ.

הרמז הראשון להתפרצות הקרבה היה סדרה של רעידות אדמה שהתרחשו ב-3 במאי. זמן קצר לאחר מכן נבקעו סדקים בקרקע במרחק של עד 40 ק"מ מלוע ההר, והחלו לשפוך לבה. הרשויות מיהרו בעקבות זאת לפנות מהאזור קרוב לאלפיים תושבים.

בעקבות זרמי הלבה ירד המפלס של תא המגמה המרכזי שמתחת להר ביותר מ-30 מטר. זה איפשר למי התהום לחלחל פנימה וגרם לסלעים סביב לוע ההר הפעיל לקרוס ולסתום אותו. כשמי התהום פגשו את המגמה הלוהטת הם הפכו לקיטור שיצר לחץ גובר והולך מתחת לסלעים. בסופו של דבר, ב-17 במאי משקל הסלעים לא עמד יותר בלחץ הפועל עליו, ראש ההר התפוצץ ופיזר סלעים ברדיוס נרחב. עמוד האדים והאפר שנוצר הגיע לגובה של יותר מתשעה קילומטרים.

התפרצות הר הגעש קילווה צילום:ויקיפדיה

רצף השלבים הזה, שמאפיין הרי געש רבים ברחבי העולם, אומנם מוכר לנו היטב, אך היכולת שלנו לחזות מראש מתי יתרחש כל אחד מהשלבים נותרה מוגבלת. התפרצויות כאלה מסכנות מאוד את האוכלוסייה שחיה במרחק של קילומטרים רבים מלוע ההר, כך שכל שנייה נוספת של התרעה עשויה להציל חיים. לשם כך פתחה ארצות הברית תוכנית מעקב רחבת היקף אחרי פעילות הרי הגעש שמצויים בשטחה. המטרה: לנסות לחזות מבעוד מועד התפרצויות דומות.

תוכנית המעקב פועלת כגוף איסוף גדול שמתעד באופן קבוע מגוון רחב של נתונים ומנגיש אותם לגופי מחקר ברחבי העולם. איסוף הנתונים כולל הצבת מכשירים בסביבת הרי הגעש כגון מצלמות, סיסמוגרפים למדידת רעידות בקרקע ואביזרים לניטור גזים. בנוסף נעשה שימוש בכלי טיס ולוויינים שמסוגלים לעקוב אחרי ריכוז האבק באוויר, שינויים בטמפרטורת הקרקע ותזוזות של פני השטח.

רוב הרי הגעש הפעילים בארצות הברית שוכנים באזורים נידחים ואינם יוצרים סכנה ממשית לבני אדם. אולם הר קילוואה בהוואי נמצא באזור מיושב ויש סביבו כמה עיירות וכפרים. בעקבות זאת הוא הפך עם השנים לאחד מהרי הגעש המנוטרים ביותר בעולם. בעקבות זאת, ברגע שגילו שהוא שב לפעילות במאי, כמעט מאה שנה אחרי ההתפרצות הקודמת שלו ב-1924), הוא הפך למכרה זהב של נתונים. לנהרות הלבה היוצאים ממנו הצטרפו זרמי מידע אדירים שיעסיקו מדענים עוד שנים רבות.

אחד מהשלבים המסוכנים ביותר בהתפרצויות געשיות, וגם הקשה ביותר לחיזוי, הוא הרגע שבו ראשו של הר הגעש מתפוצץ ומעיף מאות אלפי טונות של סלעים למרחקים עצומים. גיאולוגים ומדענים אחרים מקווים שבעזרת הנתונים שנאספו בעקבות ההתפרצות האחרונה נוכל לחזות בדיוק רב יותר את רגע האמת הבא, וכך נעניק לתושבים החיים בסמוך זמן רב יותר להציל את רכושם ואת חייהם.

התקדמות הלבה מהר הגעש קילווה צילום: USGS