מחקר חדש מגלה: אנשים שונים שצפו באותה סדרת טלוויזיה אחסנו את הזיכרונות ממנה בצורה מאוד דומה

המוח שלנו פועל בצורה דומה כשאנחנו חווים חוויה כלשהי וכשאנחנו נזכרים בה – העובדה הזאת ידועה היטב. מה שפחות ברור הוא אם כולנו זוכרים את אותו דבר באותה צורה, או שמא כל אדם מקודד את החוויה באזורים שונים במוח ובפעילות מוחית ייחודית לו.

חוקרים מאוניברסיטאות פרינסטון וסטנפורד בארצות הברית בדקו איך פועל המוח של אנשים שונים הנזכרים באותו סרטון. לשם כך השתמשו בטכנולוגיית דימות מוחי שמתארת באילו אזורים במוח יש זרימת דם מוגברת, כלומר הם צורכים יותר אנרגיה מפני שהם פועלים. לאורך זמן אפשר לראות כך את רצף הפעילות של אזורים שונים.

22 נבדקים שכבו במכשיר MRI תפקודי (fMRI), המשמש לדימות מוחי, בעודם צופים בפרק בן  48 דקות בסדרה "שרלוק" של ה-BBC. מיד לאחר לכן הם התבקשו לשחזר כמה שיותר פרטים מתוך הפרק, בעוד מוחם עדיין נסרק. הנבדקים נזכרו בפרטים רבים על הפרק שראו, כולל מה שרלוק לבש, מה היו הצבעים בדירתו ועוד. חלקם הפליגו בתיאורים מפורטים מאוד, ובממוצע נדרשו להם 20 דקות לספר את כל מה שהם זוכרים.

כשהשוו את תבניות פעולת המוח של כל נבדק במהלך הצפייה בסרטון ובזמן ההיזכרות בו, החוקרים ראו שלא רק שהפעילות הייתה דומה מאוד, אלא שלכל סצנה בסרט הייתה תבנית פעילות שונה, והחוקרים יכלו לזהות איזו סצנה הנבדק תיאר פשוט מצפייה בסריקה המוחית שלו.

בהמשך חישבו החוקרים את תבנית הפעילות הממוצעת של כל הנבדקים בזמן ששחזרו את זיכרונותיהם מהפרק. הם הניחו שאם הפעילות המוחית של אנשים שונים דומה מספיק, תבנית הפעילות של נבדק בודד תהיה דומה למדי לתבנית הפעילות הממוצעת.

אף שהפעילות המוחית הבסיסית של בני אדם דומה ברוב המטלות, מדענים נטו עד כה לחשוב שבמה שנוגע לזיכרונות המצב מורכב יותר. מקובל לחשוב שבאזורי מוח 'קדומים', כמו ההיפוקמפוס, הצרבלום והאמיגדלה שיש גם ליונקים רבים אחרים, הפעילות היא בסיסית ודומה בין אנשים שונים. לעומת זאת, קליפת המוח היא אזור מפותח במיוחד אצל בני אדם ובו מתעצבות אישיותנו ומחשבותינו, כך שעד כה סברו ששם תהיה פעילות מוחית ייחודית ואינדיבידואלית. בפועל נמצא במחקר הנוכחי שגם בקליפת המוח תבנית הפעילות המוחית של אנשים שונים הייתה דומה מאוד זו לזו.

התוצאה מרמזת שכשאנשים חווים חוויות דומות, המוח שלהם מארגן את הזיכרונות בצורה המשותפת לכל בני האדם. האם משמעות הדבר שהמחשבות שלנו אינן מיוחדות לנו? ייתכן. אבל יש לזכור שסריקת דימות מוחי מראה רק לאילו אזורים במוח הגיעה זרימת דם מוגברת. עצם העובדה שאותם אזורים במוחות של כולנו מופעלים באותו רצף או באותה צורה כשאנחנו נזכרים במשהו אמנם מפתיעה, אך אינה אומרת דבר על הקשרים בין תאי העצב הבודדים. נראה שהקשרים האלה מאפשרים את ההבדלים האישיים במחשבה של אנשים שונים. 

0 תגובות