ממצא מאכזב לאוכלוסיית הקשישים הגדלה: בניגוד להנחה המקובלת, תוספי תזונה שמכילים ויטמין D וסידן כנראה אינם מונעים שברים בגיל המבוגר, לפחות אצל אנשים שחיים בביתם

אחת מהשאלות הבוערות בתחום התזונה המונעת קיבלה בחודש שעבר תשובה מדעית חלקית: האם בליעה של תוספי סידן וויטמין D אכן מועילה למניעת שברים אצל אנשים מבוגרים? סקירה של עשרות מחקרים בתחום העלתה מסקנה מאכזבת – התוספים האלה לא תורמים תרומה משמעותית לחוזק העצמות של קשישים שחיים בקהילה.

סידן הוא המינרל הנפוץ ביותר בגופנו. הוא ממלא תפקידים חשובים ההתכווצות כלי הדם והתרחבותם, בפעילות השרירים, ובהעברת מסרים במערכת העצבים ובבלוטות. כמעט כולו מאוחסן בעצמות ובשיניים ותורם לתפקודן וליציבות המבנה שלהן.העצם עצמה היא רקמה חיה שעוברת כל הזמן מחזורי פירוק והרכבה של הסידן שבה. היא מושפעית בכך מויטמין D, שמסייע לספיגת הסידן במעי ומאזן את רמות הסידן בדם כך שתתאפשר בנייה תקינה של רקמת העצמות והשיניים. בלעדיו העצמות יהיו דקות ושבירות.

כבר כמה עשורים מתקיים דיון ער בשאלה אם אנשים מבוגרים (מעל גיל 50) צריכים ליטול תוספי תזונה המכילים ויטמין D וסידן כדי למנוע הופעת שברים כתוצאה מהידלדלות העצם (אוסטיאופורוזיס). ככל שאוכלוסיית העולם מזדקנת עולה גם שכיחות המחלות הקשורות בזיקנה, ולפי הערכה 40 אחוז מהנשים מעל גיל 50 ייסבלו משברים הנובעים מאוסטיאופורוזיס. מעבר לסבל הכרוך בהם, השברים אלה עשויים בעקיפין גם להקטין את תוחלת החיים של הנשים הללו.

בין השברים הנובעים מאוסטיאופורוזיס, המסוכן ביותר הוא שבר בצוואר הירך – כחמישית מהסובלים ממנו ימותו בתוך שנה והשורדים יזדקקו לאשפוז ממושך. מהמספרים האלה אפשר להבין עד כמה חשובה המניעה של שברים כאלה. נכון להיום ממליצים לשם כך לאנשים מבוגרים לקחת תוספי סידן וויטמין D כטיפול מונע נגד שברים הנובעים מהידלדלות העצם. עם זאת, אין עדיין הוכחות מחקריות חותכות לכך שהטיפול בתוספים הללו אכן מועיל.

אכזבת הטיפולים

בסוף שנת 2017 פורסם מחקר סקירה בכתב העת JAMA של האגודה הרפואית האמריקאית, שבדק את הקשר בין תוספי סידן וויטמין D לבין שברים הנובעים מהידלדלות העצם בגיל המבוגר. החוקרים סקרו 33 מחקרים קליניים שבהם נערכה חלוקה אקראית של הנבדקים בין טיפול בתוספי סידן, בוויטמין D, בתוסף משולב, טיפול פלצבו (כדור שאינו מכיל חומר פעיל) או היעדר טיפול. משך הטיפול בתוספים נע בין כמה חודשים לכמה שנים. בכל הקבוצות הללו בדקו את השפעת הטיפול על התרחשות שברים אצל אנשים מעל גיל 50 החיים בקהילה.

החוקרים העדיפו להתמקד באנשים החיים בקהילה, כיוון שחולים סיעודיים או מאושפזים נוטים יותר לקבל שברים עקב הידלדלות עצמות. בסקירה לא נכללו מחקרים שבהם היו מחלות רקע נוספות או טיפול תרופתי נוסף פרט לתוספי התזונה, שכן הם עלולים להשפיע על הסכנה לסבול משברים.

במחקר נמצא למרבה הצער שאין השפעה מובהקת סטטיסטית לטיפול בתוספי סידן או ויטמין D, בנפרד או במשולב, על הורדת הסיכון לשברים בצוואר הירך, בחוליות, שברים שאינם בחוליות ושברים בכלל. חוסר ההשפעה נשאר בעינו גם כשלקחו בחשבון גורמים נוספים שעלולים להשפיע על הסיכון, כגון מינון התוספים, מין הנבדקים (נשים פגיעות יותר לשברים בגיל המבוגר), היסטוריה רפואית של שברים, צריכת סידן בתזונה והרמות ההתחלתיות של ויטמין D בדם הנבדקים. החוקרים סיכמו כי לפי ממצאיהם אין בסיס מדעי להמלצה להשתמש בתוספי ויטמין D וסידן כטיפול מניעתי לאנשים מבוגרים החיים בקהילה.

החוקרים סייגו את מסקנותיהם וציינו כי ייתכן שעבור אוכלוסיות אחרות, למשל מבוגרים שחיים במוסדות (בתי אבות, בתי אבות סיעודיים ומחלקות סיעודיות של בתי חולים) מתן התוספים אכן יועיל במניעת שברים. הסיבה להבדל האפשרי בין הקבוצות היא שמאושפזים נוטים יותר ללקות באוסטיאופורוזיס עקב הגבלה בתנועה, חשיפה פחותה לשמש ותזונה לקויה.

תוצאות המחקר  מעלות את השאלה אם נכון מבחינה רפואית להמליץ על תוספי ויטמין D וסידן לאוכלוסייה הכללית. לצריכת הסידן יש כמובן גבול עליון, שלא רצוי לעבור אותו. עודף סידן בדם עלול לפגוע בכליות, לגרום לאבנים בכליות ולהסתיידות (שקיעת סידן) ברקמות הרכות ובכלי הדם. מחקרים קשרו בין צריכת סידן גבוהה מתוספים לבין סרטן בערמונית וסיכון מוגבר למחלות לב וכלי דם.

כך או כך, עם בליעת תוספים או בלעדיה, בריאות העצם חשובה בכל שלבי החיים ותלויה באכילה בריאה, פעילות גופנית והימנעות מאלכוהול ומעישון.

 

תגובה אחת

  • יואל משה

    עודף גם מזיק

    אפשר ונכון להניח שכל צריכה עודפת מעמיסה על הכבד, שצריך למיין ולטפל. וסביר גם להניח שככל שמדובר בתוסף יותר טהור/סינטטי המאמץ יותר גדול.
    לכן אין 'לא נורא לא יועיל לא יזיק'.
    ובהצלחה למי שיעמיק חקר בנ"ל