רעידות האדמה הרבות במרכז איטליה הן תוצאה של גבול הפחתה בין שני לוחות טקטוניים

רעידת האדמה בדרגה 6.2 שפקדה הלילה (יום ד') את איטליה אירעה באמטריצ'ה שבהרי האפנינים, כ-100 ק"מ מצפון – צפון-מזרח לרומא. המספר הרב של הרוגים ועוצמת הנזק נובעים מכך שמוקד הרעש היה קרוב מאוד לפני השטח – רק 10 ק"מ מתחת לפני האדמה – ובאזור מאוכלס.

רעידה זו, ואחרות שהתרחשו ויתרחשו באזור, הן תוצאה של ההתנגשות בין שני לוחות טקטוניים שעליהם נמצאות היבשות, ובמקרה זה של הלוח האפריקאי עם אירופה. מדרום לאיטליה מצוי גבול בין לוחות מסוג של הפחתה, שבו לוח אחד (אפריקה) נוחת מתחת ללוח אחר (אירופה). ההתנגשות בין הלוחות גורמת לרעידות אדמה, וגם להתכה של חומר סלעי, ואנו פוגשים כשהוא נפלט החוצה בהרי געש כמו וזוב ואתנה. רעידות האדמה ביוון ובקפריסין, שאנו שומעים עליהן לעיתים, קשורות גם הן לאותה התנגשות לוחות.

במרכז האפנינים באיטליה אירעו מתחילת המאה ה-20 כמה רעידות אדמה חזקות. ב-1915 הייתה רעידת אדמה בעוצמה של 6.7 דרגות במרחק של 70 ק"מ מדרום מערב למוקד הרעש של היום. ברעידה ההיא נהרגו כ-32 אלף בני אדם ונגרמו נזקים כבדים. ברעש ב-1997 (דרגה 6.0) נהרגו "רק" 11 בני אדם ואילו ברעידה בעוצמה 6.3 שפקדה ב-2009 את העיירה לאקווילה, כ-45 ק"מ מדרום-מזרח למוקד הרעידה של היום, נהרגו כ-300 בני אדם.

לצערנו, נראה שגם הרעידה באמטריצ'ה מצטרפת לרשימת הרעשים הקטלניים מאוד. מספר ההרוגים נאמד כעת בכ-250, אך הוא עלול לעלות עוד, וייקח זמן עד שיתברר סופית היקף הנזקים וההרס.  

תגובה אחת

  • אנונימי

    האם צפויות רעידות אדמה נוספות

    האם צפויות רעידות אדמה נוספות באזור בקרוב?