מחקר מאשר: מפקד צבא ויקינגי ששלדו התגלה לפני יותר ממאה שנה היה אישה שפיקדה על לוחמים רבים

ראתה אז הגבירה שמשחק אכזר הם משחקים

היא שקלה מעשה קטלני והשליכה גלימתה הצידה

חרב חשופה אחזה והגנה על חיי אחֵיה

מיומנת הייתה בלחימה, בכל מקום שאליו כיוונה את מכותיה

מתוך הבלדה של אטלי על גרנלנד (Atlamál hin groenlenzku), חלק מהאדה הפואטית שנכתבה בתקופה הטרום-נוצרית באיסלנד (תרגום חופשי מאנגלית).

העיר בירקה (Birka) בשבדיה הייתה, בין המאה השמינית לעשירית, מרכז סחר משגשג של התרבות הוויקינגית. על חשיבותה אפשר ללמוד בין השאר מאתרי הקבורה הרבים שהקיפו אותה: מעל 3,000 קברים התגלו, וכ-1,100 מהם נחפרו ונחקרו. הקבר המפורסם ביותר ניצב על אזור מוגבה קרוב לעיר, וכלל לצד עצמותיו של הוויקינג כלי נשק רבים. במשך שנים האדם הקבור שם נחשב לסמל של דמות הלוחם הוויקינגי. מחקר חדש מאשר חשדות קודמים וקובע כי הלוחם הזה היה למעשה לוחמת.

הקבר, שמכונה Bj 581, עומד במקום של כבוד בקצה אזור הקבורה, משקיף על מרכז העיר. לצדו היו עוד קברים, של גברים ונשים, ובהם נמצאו חפצים יקרי ערך. 581 עצמו הכיל חרב, גרזן, חנית, חצים חודרי שריון, פגיון ושני מגנים. בנוסף נמצאו בו עצמותיהם של סוס וסוסה, וסט שלם של אבני משחק, שלפי מחקרים קודמים היה סימן ההיכר של המפקדים. כפי שאמרה שארלוט הנדרסטיינה-ג'ונסון (Hedenstierna-Jonson) מאוניברסיטת סטוקהולם, שהובילה את המחקר, בהודעה לעיתונות: "סט המשחק מעיד על היותה קצינה, מישהי שהפעילה טקטיקה ואסטרטגיה והובילה פלוגות בקרב".

האתר נחפר לראשונה בשנות ה-80 של המאה ה-19, וריבוי כלי הנשק בקבר 581 הפך אותו, לדברי הנדרסטיינה-ג'ונסון, "למודל של הלוחם המקצועי הוויקינגי". במשך השנים חוקרים פשוט הניחו שמדובר בגבר, מבלי לבדוק זאת לעומק.

ההנחה הזו החלה להתערער בשנות ה-70, כאשר מחקרים על העצמות עצמן חשפו מאפיינים נשיים, והנושא שנוי במחלוקת מאז. במחקר החדש בחנו החוקרים את ה-DNA של השלד, על סמך דגימות שנטלו מאחת השיניים ומעצם ברגל. המסקנה הייתה ברורה: בקבר 581 נקברה אישה.

בנוסף ביצעו החוקרים גם בדיקות של היסוד סטרונציום בשיניים מהקבר. איזוטופים שונים של סטרונציום מעידים על שהות במקומות שונים, ובמקרה זה נמצא שהאישה לא שהתה כל חייה במקום אחד אלא נדדה מאזור לאזור, אורח חיים המתאים ללוחמת.

מימין הלוחמת וציודה, משמאל הסוסים. רישום של הקבר כפי שנתגלה בחפירה ב-1889 | איור של אבלד הנסן מצוות החפירה המקורי

שינוי תפיסות קודמות

זה אינו הקבר היחיד שבו נמצא שלד של אישה ויקינגית קבור לצד כלי נשק, אם כי בקברים האחרים הציוד היה צנוע יותר. החוקרים מציינים שכאשר גבר נמצא קבור בצורה כזו, הפירוש המיידי הוא שהכלים היו שייכים לו כלוחם. לעומת זאת כאשר אישה קבורה כך מועלות השערות אחרות, כמו למשל שהציוד הגיע אליה בירושה ונועד לסמל את מעמד משפחתה, ולאו דווקא את מעמדה שלה. זאת למרות שמקורות היסטוריים מעידים שהיו נשים לוחמות בתקופה הוויקינגית, כפי שאפשר לראות גם בציטוט שבתחילת הכתבה.

במקרה זה, לחוקרים אין ספק שהאישה הקבורה בקבר Bj 581 הייתה לוחמת וקצינה ממעמד גבוה. הממצאים, הם אומרים, צריכים לשמש כאזהרה מפני פירושים המסתמכים על ההנחות המוקדמות שלנו. הם מחזקים את ההשערה שנשים לוחמות, גם אם לא היו רבות כאלו, היו חלק מהתרבות הוויקינגית ששלטה בתקופה זו בצפון אירופה. "נושא המחקר שלנו לא הייתה ולקיריה מהסאגות" אמרה הנדרסטיינה-ג'ונסון, "אלא מנהיגה צבאית בשר דם, שבמקרה גם הייתה אישה".

הלוחמת שבקבר הזה לא נלחמה