הסכם חדש בחסות התוכנית הסביבתית של האו"ם מעודד פיתוח דרכים חדשות לקרר מזגנים ומקררים

כמאתיים מדינות חתמו לאחרונה על הסכם חדש שנועד לצמצם את פליטת גזי החממה הנפוצים במזגנים ובמקררים. ההסכם, שנחתם בקיגאלי שברואנדה, קובע לוח זמנים לצמצום השימוש בגזים האלה ומעודד מחקר ופיתוח של חומרים חדשים וידידותיים לסביבה שיחליפו את החומרים המזיקים. המטרה: לצמצם את העלייה הצפויה בטמפרטורת כדור הארץ.

ההשפעה המזיקה של חומרים תעשייתיים רבים על הסביבה ידועה כבר שנים רבות. כבר בשנת 1987 חתמו רוב מדינות העולם (ביניהן ישראל) על פרוטוקול מונטריאול שהטיל מגבלות על שימוש בחומרים שפוגעים באוזון שבאטמוספרה. ההסכם הוביל לירידה דרמטית של כ-98 אחוז בייצור החומרים אלה ובשימוש בהם, וסייע להתאוששות שכבת האוזון.

עם זאת, בחלוף השנים התברר שחלק מהחומרים החלופיים שנכנסו לשימוש תורמים להתחממות כדור הארץ. הבולטים ביניהם הם גזי החממה ההידרו-פלואור פחמניים (HFCs), שנפוצים במזגנים ובמקררים. כשהגזים הללו עולים לשכבות האוויר הגבוהות, הם לוכדים באטמוספרת כדור הארץ הרבה יותר חום מכפי שעושה הפחמן הדו-חמצני (CO2) לבדו. פליטתם לאטמוספרה גדלה מדי שנה ב-10 אחוז, יותר מכל גז חממה אחר, ונובעת בעיקר לדרישה הגוברת לקירור במדינות מתפתחות עם מעמד ביניים גדל.

ההסכם החדש שם למטרה לצמצם את השימוש בגזים אלה ב-85-80 אחוז עד שנת 2047, בתקווה לצמצם את העלייה בטמפרטורת כדור הארץ בחצי מעלה עד שנת 2100.

במסגרת ההסכם התחייבו המדינות החתומות להשקיע משאבים בפיתוח חומרים חדשים שישמשו תחליף לגזים המזיקים, ולהמשיך בבדיקת החלופות הקיימות. בשוק קיימים כבר כמה חומרים חלופיים ידידותיים יותר לסביבה, אולם לא כאלה שיכולים להיכנס לנעליהם של גזי ה-HFC. חלק מהחומרים אינם בטיחותיים מספיק לשימוש, למשל כיוון שהם דליקים מדי, ואחרים יקרים מדי לייצור או שנדרשת אנרגיה רבה מדי להפיק אותם.

דוגמה לכך היא החומר R-134, שנמצא בשימוש במקררים ונחשב לתחליף ידידותי לסביבה בשל השפעתו המועטה על האטמוספרה. עם זאת, מחקר שפורסם בשנת 2010 הראה שהאנרגיה הרבה הדרושה להכנתו גורמת לפגיעה חמורה יותר בסביבה מאשר הגזים שאותם הוא נועד להחליף.

פיתוח של חומרים חדשים מחייב את החוקרים להתייחס לכמה סוגיות חשובות: ראשית, החומרים צריכים ללכוד משמעותית פחות חום מהחומרים הנוכחיים ולהתפרק באטמוספרה זמן קצר לאחר פליטתם. לא פחות חשוב מכך, החומרים החלופיים צריכים לשמש לקירור בלי שנצטרך לעצב מחדש את המכשירים שמשתמשים בהם, תהליך יקר וממושך שעלול ליצור מכשול.

ארצות הברית כבר החלה בצעדים ראשונים לעבר המטרה. בחודש יוני השנה הכריז הממשל האמריקאי על שיתוף פעולה עם חברות וארגונים העוסקים בקירור ובאקלים. מטרת המאמץ הזה היא לפתח מערכות קירור מתקדמות ויעילות יותר ולחקור את האפשרות להשתמש בחומרים דליקים ודליקים למחצה במקום הגזים המזיקים. במקביל משקיעים משאבים גם בפיתוח חומרים חדשים.

עכשיו, בהנחה שהמאמץ הנוכחי אכן יישא פירות, נותר עדיין לקוות שעוד עשרים שנה לא נגלה שהחומרים החלופיים לחומרים החלופיים מזיקים גם הם לסביבה, בדרכים אחרות.

0 תגובות