מדענים הצליחו לגייס נגיף טבעי להילחם למעננו נגד גידולים אלימים במוח, בלי לפגוע ברקמה הבריאה הסובבת אותם

ניסוי קליני קטן הראה שנגיף אנטי-סרטני יכול לשמש לטיפול באנשים עם גידולי מוח אגרסיביים. החוקרים מקווים להגדיל בהמשך את היקף הניסוי כדי לבדוק את השפעותיו בצורה מדויקת יותר.

מדענים מאוניברסיטת לידס ומהמכון לחקר הסרטן בלונדון מצאו שהנגיף, שנמצא בגופנו באופן טבעי, יכול לשמש טיפול יעיל בחולים עם סרטן מוח או סוגי סרטן אחרים שהתפשטו למערכת העצבים המרכזית. הנגיף T3D mammalian orthoreovirus type 3 נמצא במערכת הנשימה שלנו ואינו גורם למחלה. בנוסף, לפני כעשור התגלה שהוא מסוגל להרוג תאים סרטניים בלי לפגוע בתאים הבריאים שבסביבה.

T3D אינו הנגיף היחיד בעל התכונה המופלאה הזו. הוא שייך לקבוצה של נגיפים אונקוליטיים, שיכולים להדביק תאים סרטניים ולהשמיד אותם אך אינם מזיקים לתאים הבריאים שלצידם. מחקרים קודמים השתמשו בהם כדי לחסל סוגי סרטן שונים, אבל עד היום לא האמינו שהם יוכלו לעבור דרך מחסום דם-מוח ולתקוף גידולים גם שם.

האפשרות להזריק את הנגיף ישירות למוחם של החולים דורשת ניתוח פולשני למוח, ויש גבול למספר הפעמים שאפשר לעשות זאת לחולה. לכן צוות המחקר ניסה את מזלו בדרכים אחרות. תשעה חולים קיבלו את הנגיף בעירויים במקביל לטיפולים כימותרפיים ולהקרנות. כל הנבדקים סבלו מגידולים גרורתיים במוח, כלומר גידולים שמקורם במקומות אחרים בגוף, או מסרטן מוח מסוג גליומה, שקשה מאוד לטפל בו.

לאחר הטיפול, הוסרו הגידולים מראשי כל החולים בניתוח. כשלקחו דגימות מהגידולים שהוסרו והשוו אותם לגידולים של חולים אחרים שלא קיבלו את הטיפול, מצאו את הנגיף בדגימות הגידולים של חולי הניסוי. זה הוכיח בבירור שהנגיף הצליח לעבור את מחסום המוח ולהגיע לתאים הסרטניים.

נוסף על החדשות הטובות הללו נמצאה בגידולים של המטופלים גם נוכחות גבוהה של אינטרפרונים – חלבונים שמפעילים את תאי מערכת החיסון. האינטרפרונים הללו משכו אל הגידול תאי דם לבנים שיילחמו בו.

תוצאות ראשוניות

"מערכת החיסון שלנו לא תמיד מצליחה לזהות את התאים הסרטניים, בין השאר משום שהם נראים כמו תאי הגוף התקינים שלנו, וגם משום שהם יודעים להסתתר מפניה. אבל מערכת החיסון טובה מאוד בזיהוי נגיפים", מסביר אלן מלצ'ר (Melcher), ממובילי המחקר. "הצלחנו להראות שנגיף אונקוליטי יכול להדביק תאים סרטניים במוח וכך לחשוף אותם למערכת החיסון".

ממצאי המחקר מיושמים כבר בניסוי קליני גדול יותר שבו המטופלים מקבלים את הנגיף לצד טיפולי כימותרפיה והקרנות. חולה אחד כבר מקבל 16 מנות של הנגיף לטיפול בגליובלסטומה. התוצאות הראשוניות מראות שהנגיף אכן מפעיל את מערכת החיסון נגד תאי הגידול. כעת רוצים החוקרים לבדוק את חומרת תופעות הלוואי של הטיפול, שכן במינון הגבוה שבו משתמשים בו בטיפול הנגיף עצמו יוצר תופעות לוואי הדומות לשפעת, ולבחון עד כמה הוא מועיל לחולים ואם הוא משפר את יעילות הטיפולים הרגילים.