הסרטון לשירם החדש של הצמד נראה כאילו נלקח מדמיונם של מיטב כותבי המדע הבדיוני. אז בדקנו מה יש שם וחזרנו עם הסברים מדעיים

הכל לטובה, השיר החדש של הצמד סטטיק ובן-אל, הושמע לראשונה לפני כמה ימים. הוא לא רק הגיע אל תחנות הרדיו אלא גם מלווה בווידאו קליפ במראה עתידני. הסרטון משלב נוסטלגיה ומבט אחורה בזמן לתמימות של הילדות עם סצנות הלקוחות מתוך סרטי מדע בדיוני. נראה שההשראה מגיעה מהסרט "בין כוכבים" (Interstellar) שביים כריסטופר נולן בשנת 2014.

(אזהרת ספוילרים לסרט! אם עדיין לא צפיתם בו, המלצתנו היא לעזוב הכול ולעשות את זה).

הסרטון מציג סצנות שבהן אסטרונאוטים מרחפים בחללית בתנאי מיקרו-כבידה, ושוכבים בתאי הקפאה שמזכירים את התאים ששימשו את האסטרונאוטים בסרט. בסצנה אחרת, בן-אל נופל אל תוך למערבולת שמזכירה את חלקו הפנימי של החור השחור שדרכו עובר קופר, גיבור "בין כוכבים". המאפשר לו לחזור אחורה בזמן. בהמשך הסרטון סטטיק שוכב על מיטה בחדר ילדים בזמן שהקירות והרצפה מתפרקים ונעלמים, בדומה לסצנת הספרייה ב"בין כוכבים".

אז מתוך כל המדע הבדיוני המפתיע, שכמעט אינו מופיע בסרטונים של מוזיקה ישראלית, מה יש למדע לומר על הרעיונות השונים שמופיעים בסרטון זה?

כרזת הסרט "בין כוכבים"

כרזת הסרט "בין כוכבים"

תאי הקפאה: ישנים כל הדרך אל הכוכבים

תאי הקפאה, או תאי שינה, מופיעים בסרטי מדע בדיוני רבים. הרעיון הוא להאט את התהליכים המטבוליים בגוף בדומה לשנת חורף של דובים, אבל לרמה כזאת שאדם יוכל להישאר במצב זה עשרות ומאות שנים, בזמן שהחללית שבה הוא שוהה ממשיכה לנוע ליעד מרוחק. במקרים אחרים, כמו בסדרת המדע הבדיוני "פיוצ'רמה"  (Futurama), תאי הקפאה משמשים את הדמויות בשביל לנוע בזמן – אלא שזה אפשרי אצלן רק קדימה, לעתיד הרחוק, ולעולם לא לחזרה אחורה.

כיום הטכנולוגיה של הקפאת בני אדם והחזרתם לחיים רגילים לאחר מכן אינה קיימת עדיין. הרעיון הזה פופולרי במיוחד מכיוון שהוא מתבסס על ידע קיים,, ואפשר לדמיין כיצד פריצת דרך בעולם הביולוגיה או הכימיה תהפוך את ההמצאה הזו ממדע בדיוני למציאות.

כוכבי הלכת הקרובים ביותר אלינו מחוץ למערכת השמש שלנו נמצאים במרחק שנות אור רבות, וההגעה אליהם תימשך מאות או אלפי שנים בכל סוג של הנעה שאפשר היום לדמיין. טכנולוגיות כמו הגנה על אסטרונאוטים מקרינה קוסמית ושיפור טכנולוגית המדחפים לחלליות שבקרוב יהיו בהישג ידינו יאפשרו לבני אדם להגיע לכוכבים אחרים. והקפאת בני אדם למשך עשרות, מאות או אלפי שנים תסיר חלק גדול מהמגבלות על התיישבות אנושית בכוכבים אחרים.

צילום מסך מהקליפ של "הכל לטובה"

צילום מסך מהקליפ של "הכל לטובה"

מסעות בזמן: לפגוש את סבא לפני שהוא נעשה כזה

הזמרים בסרטון צופים בסצנות מהעבר, ונראה שהם הצליחו למצוא דרך לחזור אחורה בזמן, לפחות בתור צופים מהצד. מבחינה מדעית תנועה אחורה בזמן גוררת בעיות של סיבה ותוצאה, כמו הפרדוקס המפורסם על הנוסע בזמן שחוזר לעבר ובטעות הורג את סבא שלו. האם ללא סבא הנוסע בזמן היה בכלל נולד ומצליח לחזור אחורה בזמן? האם יש בכלל מקום למסעות בזמן בעולם האמיתי?

באופן תיאורטי, חורי תולעת יכולים לספק אמצעי למסע בזמן, או למסעות במהירות הגבוהה ממהירות האור. המרחב-זמן שבו אנחנו חיים יכול להימתח ולהתכווץ בתגובה לתנועה של מסה ושל אנרגיה, עיקרון שעומד בבסיסה של תורת היחסות הכללית של איינשטיין. אותן התמתחויות של המרחב מאפשרות את קיומם של גלי הכבידה שהתגלו באחרונה, וזיכו את המגלים בפרס נובל לפיזיקה לשנת 2017.

אם מדענים יצליחו לצבור מספיק מסה ואנרגיה ולארגן אותן בצורה מתאימה, הם יוכלו לעוות את המרחב ואת הזמן עד כדי כך שנקודה אחת תתחבר לנקודה מרוחקת אחרת, אולי גם בזמן אחר. עיוותים אלה של המרחב והזמן נקראים חורי תולעת, ותיאורטית הם יכולים לאפשר מסע במהירות גבוהה ממהירות האור, דבר שעומד בבסיס ה-warp drive בסדרת הטלוויזיה "מסע בין כוכבים", וגם מסעות בזמן. אלא שלאף אחד אין רעיון איך אפשר לגרום למסה ולאנרגיה להתנהג בצורה כזו. לקראת סופו של הסרט "בין כוכבים" מתברר שחייזרים בעלי טכנולוגיה מתקדמת הצליחו לבנות חור תולעת שכזה בתוך חור שחור, ודרכו מצליח קופר לחזור בזמן לתקופה הילדות של בתו.

אבל מה לגבי פרדוקס הסבא? האם אפשר לחזור אחורה בזמן בלי לגרום לסתירה של סיבה ותוצאה? ברוב המקרים, במדע הבדיוני הפרדוקס נמצא בלב העלילה כמו בסרט הראשון בסדרת "בחזרה לעתיד" שבו מרטי מתחיל להיעלם כשהוריו אינם מצליחים להיפגש ולהתאהב (סרט שהוא עצמו קפסולת זמן נהדרת על החיים בשנת 1985).

בסרט "בין כוכבים" הצופים מגלים שדברים שקרו בעבר, למשל הספרים שנופלים מהמדף בספרייה בגלל "רוח רפאים", נגרמו על ידי קופר הנוסע בזמן מהעתיד. הם קרו עוד לפני שקופר הגיע למקום, וכשהוא חוזר בזמן הוא אכן גורם להם לקרות. נוצרת לולאה לוגית שבה אין סתירות אבל גם אין סיכוי לשנות את מה שקרה, את מה שקורה עכשיו ואת מה שיקרה בעתיד. דוגמאות נוספות ללולאות לוגיות מופיעות גם בסרט "12 קופים", בספר "אשתו של הנוסע בזמן" ובסיפור "בציצת ראשו" (By His Bootstraps) של רוברט היינליין שעוסק בנושא זה בדיוק.

צילום מסך מהקליפ של "הכל לטובה"

סוף העולם: הכחדה המונית ממש כמו פעם

בשירם של סטטיק ובן-אל מוזכרים עננים המכסים את השמיים ואור שמש שאינו נראה. האם הזמרים מנסים לרמוז לנו משהו לגבי גורלו של כדור הארץ?

המדענים יודעים כיצד כוכבים נולדים ומתים, ועל בסיס ההבנה הזו הם יכולים לומר שהשמש שלנו תכבה בעוד כחמישה מיליארד שנים, כשהדלק הגרעיני שבלבה ייגמר והיא תתנפח לענק אדום. עוד הרבה לפני כן יכול לפגוע בכדור הארץ מטאוריט, מהסוג שחיסל כנראה את הדינוזאורים. פגיעה כזו תגרום לאטמוספרה להתמלא ענני אבק אדירים שיסתירו את השמש שנים רבות. תהליך הפוטוסינתזה בצמחים ייפגע, וכתוצאה מכך גם כל שרשרת המזון, האקלים בכדור הארץ יתקרר וחלק נכבד מהחיים ייכחד.

* * *

אז יכול להיות שזה רק שיר, אבל ייתכן שסטטיק ובן-אל מנסים לעודד אותנו לחקור טכנולוגיות כמו תאי הקפאה או מסע ברחבי היקום דרך חור תולעת כדי שנצא וניישב כוכבים אחרים, לפני שיהיה מאוחר. אנחנו רוצים לחשוב שזו האפשרות השנייה, שנשמעת הרבה יותר מגניבה.

 

0 תגובות