בניגוד למה שסברו עד כה, מתברר שגם לעוברים אנושיים צעירים יש מערכת חיסון פעילה

מחקר חדש חושף כי מערכת החיסון של עוברים אנושיים מתחילה להתפתח כבר בשלושת חודשי ההיריון הראשונים. ולא רק זאת, אלא שכבר בשלביה המוקדמים היא מסוגלת לתת הגנה לעובר מפני איומים חיצוניים.

הממצאים של צוות בין לאומי, בהובלת חוקרים מסינגפור, חושפים כי התיאוריות שהיו מקובלות בעבר, על כך שמערכת החיסון מתפתחת רק בשלבים המאוחרים של ההיריון, אינן נכונות כלל. כמו כן התבדתה המחשבה שהעובר תלוי רק במערכת החיסון של אמו כדי להתגונן מפני גורמי מחלה חיצוניים.

הראיות לקיומה של מערכת חיסון מוקדמת הגיעו בעקבות הגילוי של תאים דנדריטיים בעובר אדם – קבוצת תאים ששייכת למערכת החיסון. תפקידם הוא לזהות ולהעריך איומים חיצוניים הנשקפים לגוף, ולהחליט אם ליזום תגובה חיסונית. ההפתעה הגדולה היא בגילוי שכבר בחודשי ההיריון הראשונים העוברים מפתחים רשת של תאים דנדריטיים שדומים מאוד לאלה של אנשים בוגרים.

המדענים מצאו גם שמערכת החיסון של העובר מכילה מנגנון ייחודי שנועד למנוע דחייה של תאי האם, וגם זה מתאפשר בזכות התאים הדנדריטיים. מתברר שלמרות הדמיון הרב בינם לבין התאים של אדם בוגר, הם עדיין שונים במקצת. תאי החיסון העובריים מסוגלים לצמצם את התגובה החיסונית כדי שמערכת החיסון המתפתחת של העובר לא תתקוף את תאי הגוף של האם.

תאי החיסון של העובר מעודדים את התפתחותם של תאי בקרה חיסוניים שנועדו למתן את התגובה החיסונית העוברית – מעין שוטרים שדואגים לשמור על הסדר. כמו כן גילה צוות המחקר שהתאים הדנדריטיים מעכבים את פעילותו של חלבון בשם TNFa , שמעודד התפתחות של תגובה חיסונית. כך הם מצליחים לתת מענה לאיומים חיצוניים ובה בעת למתן די הצורך את התגובה החיסונית כך שלא תתקוף את האמא. 

הממצאים האלה מייצגים שינוי משמעותי בהבנתנו את ההתפתחות החיסונית של האדם, ומספקים תובנות לגבי מנגנוני החיסון הכרוכים בשורה של מחלות הקשורות בהיריון ובמחלות התפתחותיות כמו סוכרת היריון, הפלות ספונטניות והיווצרות נמקים. החוקרים חושבים שייתכן שהמחלות הללו מתפתחות בעקבות בעיות בתפקוד מערכת החיסון של העובר, שלא מצליחה לרסן את פעילותו של TNFa. כתוצאה מכך עשויה להיווצר תגובה חיסונית לא מבוקרת שעלולה לפגוע בבריאותה של האם במהלך ההיריון.

2 תגובות

  • דורון

    מה זה TNFa?

    האם תוכלו להסביר ביתר שאת מה זה? ולמה הוא גורם?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןיעל גרופר

    TNFa

    TNFa הוא חלבון ממשפחת הציטוקינים (cytokines), מולקולות איתות המאפשרות תקשורת בין תאי מערכת החיסון ובינם לבין שאר תאי הגוף. TNFa מיוצר על ידי תאי דם לבנים והוא מאוד חשוב בקידום תגובות דלקת בגוף בין היתר על ידי העלאת החום וגיוס של תאי מערכת חיסון. תגובות דלקת חשובות כדי להילחם בחיידקים או בנגיפים שחודרים לגוף.