כעת מתברר: לפחות שלוש תופעות חריגות במזג האוויר ב-2016 לא היו יכולות להיווצר אלמלא פעילות האדם. קיצור התחזית: יהיה חם

חלק מפגעי מזג האוויר נובע ישירות מפעילות האדם – כך קובע הגיליון האחרון של כתב העת של החברה המטאורולוגית האמריקאית. בנספח מיוחד מקובצים בו מחקרים שנעשו על תופעות אקלימיות יוצאות דופן שהתרחשו בשנת 2016, ועולה מהם לראשונה שכמה מאותן תופעות טבע, ואף כמה מהאסונות האקלימיים הקשים ביותר הזכורים לאנושות, לא היו יכולים להתרחש ללא יד האדם. 

בשש השנים האחרונות פורסמו בכתב העת יותר מ-130 מאמרים שהוקדשו להערכת הקשר בין אירועי מזג אוויר קיצוניים לשינויי אקלים שמקורם בפעילות אנושית. ב-89 מהמחקרים הללו נמצא ששינוי האקלים של השנים האחרונות אכן העלה את ההסתברות לכך שהאירועים הללו יתרחשו. בזה, לצערנו, כבר אין חידוש. אולם ההבדל המרכזי והמדאיג בין המחקרים שהתפרסמו בשנת 2016 לקודמיהם הוא שכעת נקבע כי שלוש מבין תופעות האקלים שתוארו בשנה הזאת לא רק הושפעו ממעשי בני האדם, אלא כלל לא היו יכולות להתרחש בלעדיהם.

התופעה הראשונה, והרחבה ביותר, היא הטמפרטורה הממוצעת של פני השטח בכדור הארץ, שעולה בקביעות בעשרות השנים האחרונות והגיעה בשנת 2016 לשיא של כל הזמנים. התופעה השנייה נגזרת במובן מסוים ממנה: גל החום החריג שפקד את מזרח אסיה לקראת סוף השנה. בהודו נמדדה לראשונה טמפרטורה של 51 מעלות צלזיוס ולמעלה מ-580 אנשים מתו מהחום. בתאילנד צריכת החשמל האמירה באותה תקופה לשיא חדש עקב השימוש הנרחב במזגנים.

שיאי טמפרטורות של כל הזמנים. ילדים בכלכותה שבהודו מנסים לצנן עצמם בגל החום | צילום: Shutterstock
שיאי טמפרטורות של כל הזמנים. ילדים בכלכותה שבהודו מנסים לצנן עצמם בגל החום | צילום: Shutterstock

התופעה השלישית היא טמפרטורת המים הגבוהה ששוררת כבר כמה שנים ברציפות בצפון מזרח האוקיינוס השקט, ומוסיפה לעלות מדי שנה. ב-2016 הובילה המגמה החריגה הזאת לחורף ולאביב החמים ביותר שתועדו אי פעם בחופי אלסקה.

מעבר להשלכות הישירות על מזג האוויר, לטמפרטורת המים הגבוהה יש גם השפעות מרחיקות לכת על האקולוגיה של האזור. מינים מסוימים של אצות רעילות, שמשגשגות במים חמים, התרבו במהירות וגרמו לפריחת האצות הרעילה החמורה ביותר שידע חופה המערבי של צפון אמריקה. הפריחה הזאת גרמה למותם של בעלי חיים רבים, פגעה בחקלאות הימית וסיכנה חיי אדם.

כבר בעבר העריכו מדעני אקלים, בהתבסס על ההתחממות שחווה אקלים כדור הארץ בעשרות השנים האחרונות, שההשפעה של שינויי האקלים שמקורם בפעילות אנושית (כגון שריפת דלק ובירוא יערות) תהיה בשלב מסוים משמעותית מספיק כדי לדחוף את האירועים הקיצוניים אל מעבר לסף ההסתברות הטבעית. התחזית הייתה שאירועי האקלים הראשונים שנחווה ממקור אנושי יהיו קשורים לטמפרטורות – תחום שבו ההשפעה הישירה של האדם מורגשת במיוחד. הדוחות הנוכחיים מאשרים את התחזיות הללו.

המסמך הזה מתפרסם באותו החודש שבו הודיע נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על הסרת שינוי האקלים מרשימות האיומים על הביטחון הלאומי של ארצו, וחצי שנה לאחר שהכריז על פרישתה של המדינה מהסכם פריז למאבק בשינוי האקלים. למרבה הצער סביר להניח שטראמפ, שהסתייג פעמים רבות מהאמינות המדעית של תופעת ההתחממות הגלובלית, לא יושפע במיוחד גם מהמסקנה החמורה וחסרת התקדים של ריכוז המחקרים הנוכחי.

0 תגובות