מחקר אמריקאי-ישראלי גילה כי הדרך שבה בונים אלמוגים את שלד הגיר שלהם עשויה להגן עליהם מפני התחממות האוקיינוסים

לאלמוגים יכולת מופלאה לייצר שלדים גירניים שהם אבן הבניין המרכזית של שוניות האלמוגים, המספקות בית ליותר מרבע ממיני בעלי החיים באוקיינוסים. התחממות מי האוקיינוסים והעלייה ברמת החומציות שלהם עקב שינויי האקלים צפויים לגרום לנזקים חמורים לשוניות האלמוגים, בין השאר מכיוון שמינרלים המבוססים על סידן פחמתי, מהם מורכב שלד האלמוג, נוטים להתמוסס כשחומציות המים עולה.

מחקר חדש שבוצע בקבוצות המחקר של פופה גילברט (Gilbert) מאוניברסיטת וויסקונסין-מדיסון בארצות הברית וטלי מס מאוניברסיטת חיפה, מראה שקצב גדילת השלד הגירני של האלמוג שיחן שכיח (Stylophora pistillata), מהיר יותר משחשבו קודם. במקום לבנות את השלד שלו מולקולה לאחר מולקולה באופן פסיבי, השיחן השכיח, שהוא בין השאר אחד ממיני האלמוגים הנפוצים במפרץ אילת, מייצר באופן פעיל חתיכות גדולות יחסית של מינרל אותן הוא "מדביק" לשלד שלו.

אחת מהמסקנות החשובות של המחקר היא שמכיוון שייצור השלד מתבצע בסביבה הפנימית והמבוקרת היטב של האלמוג, יש סיכויים גבוהים שהוא יהיה פחות רגיש לשינויים הצפויים בחומציות מי הים בשנים הקרובות. אלו חדשות טובות למערכות האקולוגיות הנשענות על שוניות האלמוגים, אך עם זאת, אין בכך ערובה להגנה עתידית מפני נזקים שייגרמו מגורמי סטרס אחרים כמו עליית הטמפרטורה והמסת השלד לאחר השקעתו בתוך האלמוג. המחקר נערך בשיתוף חוקרים מהמעבדה הלאומית ע"ש לורנס בקליפורניה.

לשוניות האלמוגים יש חשיבות אקולוגית מכרעת למיני בעלי חיים הרבים ששוכנים בהן, וכן חשיבות כלכלית לאוכלוסיות המתגוררות סמוך אליהן, גם כמקור פרנסה וגם כמגן מפני סופות טרופיות הרסניות. האלמוג הוא מושבה של בעלי חיים קטנים בעלי זרועות ציד, המגנים על עצמם מהסביבה בעזרת יצירת שלד גירני. השלד הגירני עשוי ממינרלים של סידן פחמתי (calcium carbonate), ובעיקר מהמינרל היציב ארגוניט (aragonite).

הדמיה של כיווני הגבישים בשלד של האלמוג שיחן שכיח, כל כיוון מסומן בצבע אחר | מקור: המעבדה הלאומית ע"ש לורנסהדמיה של כיווני הגבישים בשלד של האלמוג שיחן שכיח, כל כיוון מסומן בצבע אחר | מקור: המעבדה הלאומית ע"ש לורנס

מעגל הגיר

החשיבות האקולוגית והחברתית של שוניות האלמוגים הניעה חוקרים רבים לברר את דרך יצירת השלד הגירני. אבל למרות עשורים רבים של מחקר בתחום, המנגנון המדויק העומד מאחורי השקעת המינרלים מתחיל להיחשף רק בשנים האחרונות. הרעיון הקלאסי היה שהאלמוגים מוסיפים לשלד מולקולה אחרי מולקולה מתוך תמיסת מי ים עשירה בסידן, בתהליך איטי יחסית שכמעט אינו מבוקר על ידי האלמוג. ראיות אחרות הצביעו על כך שאולי האלמוגים מרכזים את מי הים בצורה אקטיבית ברקמות הרכות שלהם, ואז מוסיפים לשלד שלהם את מולקולות המינרל.

גילברט ושותפיה פיתחו שיטה לעקוב באופן ויזואלי אחרי אזורי גדילת השלד של השיחן השכיח כדי לראות ממה בדיוק עשויים החלקים שנוצרים, בעזרת מקור אור באנרגיה גבוהה, וזיהו בעיקר מינרל אמורפי ולא יציב של סידן פחמתי. גודלם של חלק מהחלקיקים היה כ-400 ננומטרים, גדולים בהרבה ממולקולה יחידה של סידן פחמתי. כמו כן הבחינו החוקרים שהצורה האמורפית התגבשה בסופו של דבר למינרל ארגוניט, מינרל יציב בהרבה שבונה את השלד הבוגר של האלמוג. "הגבישים שזיהינו הם אותם חלקיקים שנצפו בביו-מינרלים מקיפודי ים ואבלון (abalone), שהם אורגניזמים מענפים מרוחקים של עץ החיים, והעובדה שהם משתמשים בדיוק באותו מנגנון כדי ליצור את השלד היא באמת מפתיעה", מסבירה גילברט.

ד"ר טלי מס, חוקרת בחוג למדעי הים באוניברסיטת חיפה, מספרת על מסקנות המחקר: "אנחנו מציעים מודל שבו האלמוגים מרכזים מי ים ברקמות הרכות ובעזרת תוספים ביולוגיים כמו חלבונים, יוצרים חלקיקי סידן פחמתי אמורפי שמועברים לשלד, שם הם הופכים למינרל יציב. זה אותו המנגנון שכבר נמצא בעבר בבעלי חיים ימיים נוספים המשקיעים שלד כמו קיפודים, סרטנים וצדפות". כמו כן, נמצא גם ששיטה זו מאפשרת קצב גידול מהיר פי 100 מאשר השקעת המינרלים מולקולה לאחר מולקולה, כמו שהציעו המודלים בעבר, והיא גם תואמת את המדידות של קצב גדילת האלמוג במעבדה ובים. במעבדתה של מס מתבצע כיום מחקר המשך, שבודק בין השאר כיצד תהליכים ביולוגיים משפיעים על תהליך השקעת השלד של האלמוגים.

מכיוון שהמחקר מציע שלאלמוגים יש תפקיד פעיל בהשקעת השלד שלהם, יש סיבה להניח שהם לא יהיו תלויים לחלוטין בתנאי הסביבה המשתנים שצפויים בשנים הקרובות. ידוע שעלייה ברמת חומציות הים מזרזת המסת מינרלי סידן פחמתי כמו ארגוניט, אך המנגנון שבו משתמש אלמוג השיחן השכיח אינו תלוי בחומציות מי הים, ולכן האלמוגים אמורים להמשיך לגדול גם נוכח השינויים בחומציות הים.

"אם יתגלה שדרך יצירת השלד הזו קיימת במיני אלמוגים נוספים, אז יכול להיות שמדובר במנגנון כללי", מסכמת גילברט. "זה יאפשר לנו לחזות שגדילת אלמוגים לא אמורה להיפגע גם עם עליית רמת החומציות באוקיינוסים". 

5 תגובות

  • אבי

    אני חושב שצריך יותר לחשוש מהזהומים האחרים שמשחרר האדם לים

    עלית הטמפרטורה אולי תגרום נזק מקומי בשוניות מסוימות ובמקום אחר תעשה את ההפך, אבל היא לא מה שישמיד את האלמוגים .
    הרי כדור הארץ ידע תקופות קרח וחום כמו שכתבת , ובכל זאת נוצרו איי אלמוגים.
    אבל כל הכימיקלים והמזהמים האחרים שהאדם פולט לים בטונות לא היו בעבר הם הסכנה העיקרית לאלמוגים ובכלל לביולוגיה הימית.
    מטריד אותי שבגלל הנושא הפוליטי שקשור להתחממות הגלובלית, בזמן האחרון תולים כל דבר בהתחממות הגלובלית שהיא אמנם גורמת ותגרום נזקים, אבל היא לדעתי מישנית לעומת הנזקים שגורמים הזיהומים האחרים.

  • יונתן

    תשובה

    אהלן אבי.
    שוב, הטענה לגבי נזק מקומי בשל עליית הטמפרטורה אינה מגובה בעובדות, בפועל יש עדויות רבות לנזק מסיבי לשוניות רבות בעולם כבר היום, לאחר עלייה של עשיריות המעלה בלבד, ובחלק מהמקומות הנזק עלול להיות בלתי הפיך. כלומר הטענה לגבי נזק מקומי בלבד היא השערה שלך, ולא התמונה שמצטיירת מהשטח. לא הבנתי את הטענה לגבי יצירת איי אלמוגים, כדור הארץ אכן עבר תהפוכות רבות, ואלמוגים באו והלכו. כך למשל תוכל למצוא עדויות לשוניות אלמוגים קדומות בנגב, כלומר, לאורך ההיסטוריה פעמים רבות אזורים שהתאימו לגידול אלמוגים הפכו ללא מתאימים.
    הנקודה שאנו מנסים לחדד היא שהשינויים המתרחשים כיום מואצים בצורה בלתי נתפסת כמעט על ידי האדם, ולפי כל התחזיות, גם המיטיבות ביותר, השינויים הצפויים יגרמו נזק גדול אין מונים מהנזק שנגרם מגורמים מזהמים שונים (אם נוציא מהמשוואה את הפחמן הדו חמצני, מזהם בפני עצמו). אין בכך כמובן כדי להקטין את הנזק הנגרם לביולוגיה הימית ממזהמים שונים, ויש בהחלט לתת על כך את הדעת. חומרים שונים שאנו פולטים לסביבה גורמים נזק בלתי הפיך למערכות ביולוגיות רבות, אך לפי תפיסתי נושא זה דווקא נמצא יחסית בשיפור ובטיפול מתמיד, מכיוון שיחסית ניתן לפתור את הבעיה הזו יותר בקלות. מקווה שהתשובה עזרה.
    יונתן

  • אבי

    לא צריך לדאוג לאלומגים כי שינוי הטמפרטורה הוא עשיריות מעלה

    עלית הטמפרטורה בים היא 0.12 מעלות בעשר שנים.
    המקסימום אם כל הפדח שהיום נמצא באדמה יגיע לאוויר נאמד שבמקסימום הטמפרטורה הגלובלית תעלה ב 2-4 מעלות בעוד כמה מאות שנים , וזה לא הפרש טמפרטורה שיזיק לאלמוגים.
    אז בבקשה בנושא ההתחממות הגלובלית קצת הצמדות לעובדות ולפרופורציות.

  • יונתן

    תודה על התגובה

    אהלן אבי, תודה על התגובה. אני בהחלט משתדל בכתיבתי להיצמד לעובדות, ואם כבר נתייחס לפרופורציות, כנראה שאנחנו לא מדברים מספיק על כמה השלכות ההתחממות הגלובלית הצפויה חמורות כלפי המין האנושי. אשמח להרחיב לגבי המספרים שאתה מציג, שהם אכן נכונים: צפויה עלייה ממוצעת של 0.12 מעלות בכל עשור בתרחיש המיטבי, בו פליטת גזי החממה תהיה ברמות של שנת 2000 ולא יעלו, תרחיש שכיום נראה לא ישים כלל, לעומת 0.2 מעלות לפי התרחיש של "עסקים כרגיל" שלצערי נראה יותר סביר, כלומר עלייה של 1-2 מעלות בממוצע במאה השנים הקרובות. עם זאת, אני לא מסכים עם הפרשנות שלך למספרים אלו. חשוב להבין שעלייה של מעלה אחת בלבד תוך מאה שנים (בתרחיש המיטבי ביותר) היא אינה זניחה כלל, ותביא איתה שינויים דרמטיים באקלים של כדור הארץ. אשמח אם תקרא את הכתבה שתתפרסם בימים הקרובים, בה תראה שבהיסטוריה של כדור הארץ ירידה של 5 מעלות "בלבד" הביאה למצב בו כל היבשות מכוסות בקרחונים ומפלס מי הים ירד ב-80 מטרים ביחס למפלס המקורי. עלייה של מעלה אחת בממוצע אינה אומרת שהאורגניזמים בים מרגישים עלייה של מעלה אחת, מכיוון שזה ערך ממוצע, והתחממות המים באזורים בהם חיים האלמוגים תהיה כנראה גבוהה יותר (שוב, הממוצע בכלל האוקיינוסים יהיה עדיין רק במעלה אחת יותר). כמו כן לא ברור לי מהיכן ההערכה שאם ישתחרר כל הפחמן הדו-חמצני באדמה זה יביא לעלייה של 2-4 מעלות בלבד, עתודות הפחמן (פד"ח ומתאן בעיקר) גדולות הרבה יותר, אם כי אנחנו מאוד מקווים שלא נגיע ליותר מכך. עלייה של 2-4 מעלות גם אינה זניחה כלל כמו שאתה מציין ("זה לא הפרש טמפרטורה שיזיק לאלמוגים"), ובאוסטרליה למשל כבר כיום נצפה נזק מסיבי לאלמוגים בשל עלייה של 0.68 בממוצע "בלבד" ב-100 השנים האחרונות בשונית המחסום הגדולה.
    http://www.gbrmpa.gov.au/managing-the-reef/threats-to-the-reef/climate-c... באופן כללי עלייה של 4 מעלות תביא לשינויים דרמטיים באקלים, מוזמן לעיין בדוח של הבנק העולמי שכותרתו "מדוע חייבים להימנע מעלייה של 4 מעלות":
    http://documents.worldbank.org/curated/en/865571468149107611/Turn-down-t...

  • יונתן

    השורה האחרונה נחתכה:

    http://documents.worldbank.org/curated/en/865571468149107611/Turn-down-t...