מדענים מזהירים: זיהום האור המתגבר פוגע ביכולת הרבייה של צמחים, בשל השפעתו על חרקים ליליים

האזינו לגרסה מוקלטת של הכתבה.
הכתבה הוקלטה בידי הספריה המרכזית לעיוורים ולבעלי לקויות ראייה

לרשימת כל הכתבות הקוליות באתר

תאורת לילה מפריעה לחרקים להאביק צמחים, ולכן פוגעת ביכולת ההתרבות של הצמחים, כך גילו חוקרים משוויץ ומצרפת. אמנם חרקים שפעילים בשעות היום מאביקים גם הם את הצמחים, אך לא די בהם כדי לפצות על אובדן ההאבקה בלילה.

האבקת צמחים באמצעות בעלי חיים, בדרך כלל חרקים, היא תהליך חיוני להתרבות הצמחים. בעקבות זאת יש לה השפעה רבה על המערכת האקולוגית ולכן גם על אספקת מזון לבני האדם ועל שרשרת המזון בכלל. לפי ההערכה, למעלה מ-80 אחוז מהצמחים בעלי הפרחים זקוקים  בדרך זו או אחרת לבעלי חיים כדי להתרבות.

בשנים האחרונות, עקב פעילות בני האדם, חלה ירידה ניכרת במספר בעלי החיים המאביקים. הגורמים העיקריים לכך הם אובדן אזורי מחייה, שימוש בקוטלי חרקים בחקלאות, שינויי האקלים ועוד.

מחקרים מהשנים האחרונות הפנו את הזרקור לסכנות הטמונות בזיהום אור בשעות הלילה ולהשפעתו על הצמחים. זיהום אור הוא אולי הפחות מוכר מבין סוגי הזיהום הסביבתי, אולם פגיעתו בסביבה רבה. כשמדברים על זיהום אור מתכוונים לשימוש הרב שהחברה האנושית עושה בתאורה מלאכותית מאז המהפכה התעשייתית, שיוצר עודף אור בשמי הלילה. השפעתו על הסביבה רבה, והוא פוגע בין השאר בצבי ים ועטלפים, וכמובן גם בעשים שנשרפים על פנסי הרחוב.

כעת, חוקרים מאוניברסיטת ברן בשוויץ ומהמוזיאון הלאומי להיסטוריה של הטבע בפריז שבצרפת הראו לראשונה, במאמר שפורסם בכתב העת Nature, שאור מלאכותי פוגע גם ביכולת הרבייה של צמחים, בשל השפעתו על חרקים שפעילים בשעות הלילה.

החוקרים ערכו את מחקרם באזורים נידחים בהרי האלפים, שלא נחשפו בעבר לאור מלאכותי. הם האירו מחצית מהשטחים הללו בפנסי רחוב ניידים, והשאירו את הנותרים חשוכים. אחת הבעיות שעמדו בפניהם הייתה מחסור בחשמל הדרוש כמובן להפעלת הפנסים. שימוש בגנרטורים גדולים לא בא בחשבון, כיוון שהרעש והעשן שהם פולטים היו עלולים להשפיע על תוצאות הניסוי. לכן הם נעזרו במקורות מים סמוכים, שמהם הפיקו אנרגיה הידרואלקטרית.

במהלך הניסוי עקבו החוקרים אחר המפגשים הליליים בין הצמחים והחרקים ובדקו את יכולתם של החרקים להאביק את הצמחים. הם עברו לשם כך באזורים שנקבעו מראש ותיעדו בהם את אוכלוסיית החרקים. זו משימה לא פשוטה לביצוע באזורים חשוכים לחלוטין, והחוקרים נעזרו לצורך זה באמצעים לראיית לילה.

החוקרים גילו כי באזורים מוארים היו 62 אחוז פחות ביקורים של חרקים בפרחים וגם מגוון החרקים היה נמוך ב-29 אחוז בשעות הלילה. יתר על כן, השפעת האור המלאכותי התרחבה גם לשעות היום. החוקרים חשפו כי צמצום הביקורים של חרקים ליליים השפיע בעקיפין גם על החרקים שפעילים בשעות היום ובמקרים רבים הם לא פיצו במידה מספקת על אובדן ההאבקה בשעות הלילה. הצמח הקוצני Cirsium oleraceum, למשל, ייצר 13 אחוז פחות זרעים מאשר הצמחים מאותו מין שגדלו בשטחים החשוכים. פגיעה באוכלוסיית הצמחים עקב צמצום בהאבקה עלולה להשפיע בסופו של דבר גם על כמות הצוף הזמין לחרקים שפעילים בשעות היום. החוקרים אף הראו כי הבדלים אלה לא נובעים מהשפעה ישירה של האור על הצמחים. ראשית, הם ראו שאין הבדל בין הביומסה של הצמחים ששהו בחושך לבין אלה שבאור. בנוסף, בכל אזור הם עטפו מחצית מהצמחים כדי למנוע ביקור של חרקים. צמחים אלה עברו האבקה עצמית, והחוקרים גילו כי לא היה הבדל משמעותי באחוז הזרעים שהם ייצרו בחושך או תחת אור מלאכותי.

הממצאים מעידים על הרשת המורכבת של החרקים שמקיפה את הצמחים במהלך היום והלילה ואחראית על האבקתם ושרידותם. פגיעה בחרקים שפעילים בלילה מחלחלת לא רק לצמחים, אלא גם לאולוסיות חרקים שפעילים במהלך היום, והחוקרים מזהירים כי העלייה הגוברת בהיקף האור המלאכותי ברחבי העולם עלולה להחמיר את המחסור במאביקים.

רוצים לדעת מה זיהום האור בעיר שלכם ובמקומות שונים בעולם? היכנסו למפה האינטראקטיבית