איך מקדמים לימודים מדעים במגזר הערבי? נור סלימאן מסכנין מספרת על השתתפותה בתכנית מעלה ומתארת הצלחה גדולה

שמי נור סלימאן, אני בת 17 ובקרוב מסיימת ללמוד בכיתה י"א בבית ספר אלבשאאר בסכנין. במהלך השנה הזו אני גם לומדת בתכנית מעלה – מצטיינים ערבים למדע והנדסה של מכון דוידסון לחינוך מדעי.

הגעתי לתכנית הזו דרך בית הספר, כשבכיתה ט' רכז התכניות המדעיות לחטיבת הביניים בבית ספרי הציע לי להשתתף. ניגשתי למבחן המיון רק כניסיון, כי לא הבנתי לחלוטין מהי התכנית הזו, ואחרי שהתקבלתי באתי לסדנת הקיץ והחלטתי להשתתף.

אני מסיימת בקרוב את השנה השנייה ללימודים. בשנה שעברה פגשתי הרבה אנשים והכרתי חברים, ולמדתי דברים חדשים ומעניינים. עוד דבר שלמדתי זה להתגבר על מכשולים בצורה טובה יותר מכיוון שבתכנית אנחנו לומדים לא רק מדע, אלא גם טכניקות לארגן את הזמן שלנו, את רגשותינו ואת מחשבותינו – כל אלה יעזרו לנו בעתיד.

תלמידי תכנית מעלה במעבדה
אנחנו לומדים לא רק מדע, אלא גם טכניקות לארגן את הזמן שלנו, את רגשותינו ואת מחשבותינו | צילום: וולאא חג'אג'רה

אנחנו קבוצת תלמידים ערבים שלומדים בעברית, שפה שהיא לא שפת האם שלנו. בתחילת השנה זה קצת הפחיד אותי מפני שאני שואלת הרבה שאלות בשיעורים ובגלל שלא רציתי לטעות לא הרגשתי כל כך נוח לשאול. אבל שאר התלמידים והצוות תמיד עזרו לי ולאחרים שדיברו, וכך העברית שלי השתפרה מאוד ועכשיו אני לא מתביישת לטעות כי רק כך אני לומדת.

חשוב מאוד ללמוד בעברית שהיא השפה המדוברת באוניברסיטאות בישראל. כערבים אנחנו צריכים להתגבר על מכשול השפה לפני שאנחנו פונים ללימודים על-תיכוניים. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו להיות ביישנים ולא להבין מה קורה בשיעורים רק בגלל השפה, כי כך אנחנו עלולים להיכשל.

לתלמידים הערבים חשוב ללמוד בעברית בשביל להשתלב באקדמיה בישראל
אנחנו תלמידים ערבים שלומדים מדעים בעברית. זה חשוב מאוד כי רק כך נוכל להשתלב באקדמיה | צילום: וולאא חג'אג'רה

לפעמים אנחנו לחוצים מאוד בגלל הלימודים בבית הספר ובגלל השיעורים של התכנית שמתקיימים אחרי הצהריים, וגם יש ימים מרוכזים שבהם אנחנו לומדים כששאר החברים שלי בחופש. היו כמה פעמים שהעומס הזה גרם לי להתייאש וליהנות פחות, אבל אנשי הצוות עוזרים לנו ומתחשבים בלחצי בית הספר, ובסופו של דבר התגברתי על כל המכשולים.

דבר אחד שגיליתי הוא שבכיתה שלי בתכנית לומדות רק ארבע בנות. אף פעם לא חשבתי שיש חשיבות למין במדעים, למרות שיש מי שטוענים שהתחום הזה מתאים לבנים יותר מאשר לבנות. אני אוהבת לעבוד עם כולם ומעולם לא הרגשתי שבנים טובים יותר ממני, כולל אלה שלומדים איתי והרבה פעמים מבקשים ממני עזרה – בדיוק כמו שאני מבקשת מהם. 

אחרי שאסיים את התכנית ואת הלימודים בתיכון אני רוצה להמשיך את לימודיי בנוירולוגיה ופסיכיאטריה, לעבוד במחקר ולעזור לתחומים אלה להתקדם, כי אני מתעניינת בנפש האדם ומוחו ורוצה ללמוד עוד על הקשר בין שני הדברים.
 

0 תגובות