מחקר חדש מראה שרמת העניין של חברים לכיתה בלימודי מקצועות מדעיים בחטיבת הביניים ובתיכון משפיעה על ההתעניינות במקצועות האלה בהמשך הלימודים ועל ההישגים

במערכות ביולוגיות מסוימות יצורים חיים מגיבים למסרים שהם מקבלים מסביבתם כקבוצה, בניגוד למסרים מפורשים מפרטים בקבוצה. חיידקים למשל מקבלים מסרים בנוגע למזון זמין או לסכנה שמועברים לכלל האוכלוסייה באמצעות אותות כימיים, ובעלי חיים כמו ציפורים ודגים נעים בתבניות מורכבות ללא העברה של מסר מפורש שמייצר את התנועה המסובכת.

חוקרים בפסיכולוגיה מעלים את התיאוריה שגם בקרב בני אדם אפשר לזהות תופעה דומה של השפעה בלתי מפורשת של הסביבה על התנהגות הפרט. תוצאות מחקר חדש מציעות שרמת העניין שמופגנת בכיתה במקצועות מדעיים משפיעה על שאיפותיהם האקדמיות והישגיהם של תלמידות ותלמידים.

תלמידים נלהבים מלימודי מדעים
התלמידים חובבי המדעים בכיתה משפיעים על חבריהם ועוזרים להם להתמקד במקצועות הלימוד המדעיים | shutterstock

מקסימום עניין למקסימום תוצאות

במחקר החדש, שפורסם בכתב העת Science Advances, החוקרים סקרו כ-2,000 סטודנטים מ-50 אוניברסיטאות ומכללות ברחבי ארצות הברית, שבמהלך התיכון למדו ביולוגיה, פיזיקה וכימיה. הם ביקשו מהסטודנטים לדרג עד כמה חבריהם לכיתה התעניינו באותם השיעורים, ואת המידה שבה הם עצמם מעוניינים בקריירה במקצועות המדע, הטכנולוגיה, ההנדסה והמתמטיקה (ראשי תיבות באנגלית, STEM).

הם מצאו שרמת העניין של הסביבה בשלושת המקצועות בתיכון הייתה קשורה במידת העניין במקצועות ה-STEM: שככל שרמת העניין במקצועות המדעיים של החברים לכיתה הייתה גבוהה יותר, כך מידת העניין שהביעו הנבדקים בקריירה במקצועות ה-STEM הייתה גבוהה יותר.

החוקרים גם מצאו שרמת העניין של הכיתה במקצוע מסוים נמצאה קשורה לסיכוי גבוה יותר של תלמידי הכיתה להתעניין בו בעתיד. כך, למשל, הסיכוי שתלמידה שחבריה לכיתה בתיכון התעניינו במיוחד בשיעורי פיזיקה תרצה להמשיך לעסוק בתחום זה גבוה יותר מתלמידה שחבריה לכיתה בתיכון לא התעניינו בלימודי פיזיקה.

כשהחוקרים בחנו את ההשפעה של רמת העניין של הסביבה על הישגים בתיכון, הם מצאו קשר בין רמת עניין גבוהה של הסביבה במקצוע מסוים בחטיבת הביניים לבין הישגים גבוהים יותר באותו המקצוע בסוף התיכון. למרות זאת, הקשר הזה היה פחות חזק מזה שבין העניין הסביבתי במקצועות המדעיים למידת העניין בלימודי STEM.

בכל הניתוחים שנעשו, החוקרים התחשבו בגורמים נוספים שהיו יכולים להשפיע על רמת העניין ועל ההישגים של תלמידים כמו הישגים קודמים, תמיכה מההורים ורמת ההוראה בכיתות, והראו שהתוצאות שגילו מוסברות על ידי רמת העניין במקצועות המדעיים בכיתה במידה הרבה ביותר, בהשוואה לגורמים האחרים.

סטודנטים הושפעו מתלמידים אחרים בתיכון
האוניברסיטאות והמכללות רוצות למשוך אליהן תלמידים שיישארו ללמוד בהן לתארים מתקדמים, אבל הסוד הוא להשקיע במוטיבציה כבר בחטיבת הביניים ובתיכון | shutterstock

משקיעים במוטיבציה

על פי החוקרים, הממצאים מדגישים את התפקיד החשוב של מוטיבציה, ממנה נוטים להתעלם במחקרים שעוסקים במקצועות המדעיים: בכיתות לימוד שבהן רמת המוטיבציה גבוהה ישנה השפעה לטובה על שאיפותיהם של התלמידים. נוסף על כך, הם מציעים שממצאי המחקר מראים שתשתית של תלמידים חדורי מוטיבציה ומלאי עניין – במיוחד בתחומי לימודים מאתגרים ותובעניים – יכולה לסייע לכלל התלמידים להצטיין ולהצליח בתחומים אלו.

אוניברסיטאות ומכונים אקדמיים שמים דגש רב על משיכת תלמידים מצטיינים, ועמלים להפוך את המוסדות הללו למקומות בהם ירצו להישאר ולהמשיך בלימודים לתארים מתקדמים. על פי החוקרים, כדי לעודד תלמידים להתעניין ולהצטיין במקצועות המדעיים, חשוב במיוחד להקפיד על האווירה בכיתות הלימוד בשלבים מוקדמים יותר, ובמיוחד בחטיבת הביניים ובתיכון.

מגבלה אחת של המחקר היא בכך שהוא אינו מאפשר לבחון השפעות נקודתיות בתוך כיתות, ולחקור כיצד "העניין המידבק" נוצר ומועבר הלאה. זוהי מטלה מורכבת מבחינה מחקרית, מכיוון שכיתות הלימוד קטנות מאוד בהשוואה למדגמים של אלפי סטודנטים שבדרך כלל נחוצים למחקרים מסוג זה. עם זאת, מחקרים כאלה יכולים להניב ידע חשוב על דרכים לעיצוב כיתות לימוד ועל שיטות הוראה שיגבירו את רמת העניין של תלמידים בלימודי מדעים ובכל תחום אחר. 

 

0 תגובות