בניסוי הזה נשתמש בחבל שנלפף סביב שני מוטות, בדומה לגלגלת, כדי להגביר את הכוח שלנו. בעזרתו נוכל לגבור על (כמעט) כל זוג של אנשים בתחרות משיכה.

ציוד

  • 2 מגבים, מטאטאים או מוטות ארוכים וישרים
  • חבל או חוט קשירה עבה וחזק
  • 3 אנשים שמעוניינים להשתתף בניסוי :-)

מהלך הניסוי

את מהלך הניסוי אפשר לראות בסרטון הבא:

הסבר

כשמלפפים את החבל כמה פעמים סביב שני המגבים ואז מושכים את המגבים בכוח ומנסים להפריד אותם זה מזה, הכוח המופעל מתחלק באופן שווה בין כל מקטעי החבל שנמצאים בין המגבים. כלומר אם נלפף את החבל שלוש פעמים סביב כל מגב, וניצור כך בסך הכול שישה מקטעי חבל שמחברים את המגבים זה לזה, הכוח המותח את החבל יהיה רק שישית מהכוח שמופעל להפרדה בין המגבים. אפשר לראות את זה גם באנימציה הבאה:

במילים אחרות, למרות ששני אנשים מושכים את שני המגבים שמחוברים יחד בחבל, הכוח שמותח את החבל עצמו הוא רק שישית מהכוח שהם מפעילים, כמובן בהנחה ששני האנשים מושכים באותו כוח. אפשר לכן לומר שהמתיחות בכבל היא רק שליש (2/6) מכוחו של אדם בודד. כך קורה שהאדם השלישי שמושך בקצה החבל יכול למשוך אותו בקלות יחסית, כי כוח המשיכה שהוא מרגיש מולו הוא רק שליש מכוחו של אדם בודד – וקל מאוד להתגבר עליו.

אפשר גם להסתכל על העניין מנקודת מבט הפוכה, כלומר שהאדם שמושך את החבל הוא זה שמתחיל בהפעלת הכוח – ולכן גורם למגבים להיצמד זה לזה בכוח הגדול פי שישה מכוח המשיכה של החבל.
אם היינו מוסיפים עוד ליפוף סביב המגבים היה לאדם השלישי המושך בחבל עוד יותר קל לגבור על יריביו. וגם להיפך – אילו היינו מסתפקים בשני ליפופים בלבד, יחסי הכוחות היו מאוזנים יותר.

מעניין לציין

בכל רחבי העולם ובמשך אלפי שנים השתמשו בגלגלות כדי להכפיל את הכוח של אנשים ושל מכונות.
אם אתם מעוניינים ללמוד עוד על הנושא, קראו במדור "שאל את המומחה" על מערכת גלגלות, וגם צפו בסרט הסבר על כוח המינוף של הגלגלת ממדור "מאגר מדע".

7 תגובות

  • אוריאן

    שאלה

    מה העיקרון/התופעה המדעית שיש במשחק הזה?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    כוחות

    מוצג העיקרון המאפשר הכפלת כוח / חלוקת כוח באמצעות שימוש בגלגלות. (מודגם שכאשר מופעל כוח על מספר כריכות של חבל – הוא מתחלק בין חלקי החבל).
    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • אלון

    שאלה: היא מנצחת רק אחד או שניים? ולמה

    לי נראה שרק על אחד והשני על תקן קיר.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    שניים

    זה כמובן תלוי בהתנהגות האנשים שאוחזים במגב:
    אם אדם אחד אוחז והשני מושך, אזי באמת הילדה מנצחת רק אדם אחד (והאדם שרק אוחז במגב הוא אכן על תקן קיר).
    אם שני האנשים מפעילים כוח - היא מנצחת את הכוח המצרפי של שניהם, וכך אכן היה בניסוי המצולם.
    אפשר להוכיח שאכן כך המצב (שעל שני המגבים פועל כוח) אם אין ילדה שאוחזת בכבל – ואז שני המגבים ינועו ממצב מנוחה ויתרחקו זה מזה – כלומר יהיה שינוי במהירות שלהם (ממצב עומד למצב תנועה) = הם יאיצו, ולפי החוק השני של ניוטון כאשר יש תאוצה יש כוח וההפך – כלומר על כל מגב ומגב הופעל כוח – וכאשר הילדה מנצחת היא גוברת על שני הכוחות.

  • אלון

    תודה

    תודה

  • נתיבה

    מהירות של ההסבר באנימציה

    ב"ה

    הסרטון והאנימציה יפים וטובים, אך המהירות של ההסבר באנימציה לטעמי - גבוהה, ובקושי מספיקים לקרוא את הכתוב.

    בברכה
    נתיבה

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    תודה על הפידבק

    נתיבה - תודה על ההערה, האטתי את מהירות מעבר התמונות באנימציה (כמובן שצריך למצוא את הגבול בין זמן קריאה לבין כך שהאנימציה תראה כסטטית מדי), אני מקווה שעכשיו זה בסדר.
    אבי